V Praze tento týden proběhla mezinárodní konference nazvaná „Go Digital – na přechodu k elektronickému podnikání“, kterou uspořádalo sdružení BMI ve spolupráci s Úřadem pro veřejné informační systémy (ÚVIS) a senátním výborem pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Konference se uskutečnila necelý týden poté, co v Bruselu proběhl „Go Digital Summit“, na kterém byly shrnuty výsledky a zkušenosti získané během prvního roku existence iniciativy Evropské komise Go Digital, jejímž cílem je pomoci malým a středním firmám zapojit se do elektronického obchodování. V rámci této iniciativy existuje více než šedesát projektů, které ověřují ve více než 400 malých a středních evropských firmách nové technologie charakteristické pro informační společnost. Tato konference přinesla několik pozitivních závěrů, mezi které patří i zjištění, že Česká republika v žádném případě nezaostává za Evropou – alespoň pokud se týká připravenosti malých a středních firem na elektronické obchodování. Pouze ve Finsku, Švédsku, Dánsku, Rakousku a Německu je k internetu připojeno více malých a středních firem než u nás.
Podle rozsáhlého výzkumu, který podle zadání sdružení BMI a společnosti TELE2 uskutečnila agentura DEMA, má přístup k internetu přibližně 78 procent tuzemských malých a středních firem do jednoho sta zaměstnanců. Cílem tohoto výzkumu bylo zmapovat názorovou orientaci, současné a uvažované chování malých a středních firem při uplatňování informačních technologií a internetu v praxi, se zvláštním zřetelem na moderní způsoby komunikace a elektronické obchodování. Poměrně zajímavou informací je skutečnost, že pro připojení k internetu využívá poměrně velká část respondentů vytáčené připojení prostřednictvím standardní telefonní linky – jejich podíl činí celých 43 %. Permanentní připojení prostřednictvím pevné linky využívá 25 % respondentů, připojení pomocí ISDN 20 % respondentů a bezdrátové mikrovlnné připojení 9 % respondentů. Připojení prostřednictvím mobilního telefonu nebo prostřednictvím satelitního spojení využívá jen zanedbatelné procento firem, které se průzkumu zúčastnili.
Z výsledků tohoto výzkumu dále vyplynulo, že za největší překážky v rozvoji elektronického obchodování jsou v české podnikové sféře považovány nízká úroveň znalostí o informačních technologiích a internetu (28 %), nedostatečná znalost přínosu elektronického obchodování (17 %), nedostatečná bezpečnost transakcí a dat (17 %) a technologická nevybavenost českých firem (10 %). Mezi další významné překážky pak patří malý rozsah českého trhu, problém plateb prostřednictvím internetu, nedostatečná legislativa a malá ochota manažerů k provádění technologických změn. Pokud se týká znalostí respondentů v oblasti informačních technologií, lze konstatovat že jsou velmi rozdílné. Některým respondentům se otázky údajně zdály značně odborné a řadu výrazů vůbec neznali (jako např. outsourcing, webhosting, atd.). Nejkatastrofálněji dopadl výzkum ve společnostech, které připojení k internetu nemají - vedoucí pracovníci v některých případech vůbec nemají ponětí k čemu by mohlo být připojení k internetu vhodné a považují internet pouze za zdroj zábavy...