Cíl českého plochodrážníka: Zůstat ještě tři sezony v Anglii

Plochodrážník Zdeněk Simota | foto: Petr Lundák, MF DNES

27 2019
Život na hraně. Plochodrážní jezdci nemají na svých strojích brzdy. Nebezpečí číhá v každé zatáčce. Rodák z Babic na Prachaticku Zdeněk Simota překonal vážnou nehodu a i po zlomenině krční páteře patří k nejlepším jezdcům v Česku. Navíc se dočkal návratu do Anglie.

Prohlížíme si vaši novou přilbu. Jak často ji měníte?
Na každou sezonu mám novou. Od zadního kola motorek odlétávají kamínky z dráhy, což přilbu ničí. Jde ale také o bezpečnost. Přilba by dvě sezony vydržela, ale je lepší ji měnit každý rok.

Zdeněk Simota

Čtyřiatřicetiletý plochodrážní jezdec se stal v roce 2004 českým juniorským mistrem, závodil v Anglii, Polsku, Dánsku či Maďarsku. V roce 2008 se vážně zranil. Po zlomenině krční páteře se po roce vrátil k závodění.

Co obnáší proces výběru nové přilby? Volíte si z nabídky firem, nebo si necháváte připravit svoji na míru?
Hlavu mám jenom jednu, proto si vybírám jednu z nejlepších přileb značky Arai nebo Shoei. Rozdíl je v designu a také ve hmotnosti. Arai váží 1 450 gramů, Shoei je o něco lehčí. Pro moji sešroubovanou páteř je důležitý každý gram, který nemusím nosit.

Přilbu máte celou černou. Jak je to s grafikou? Můžete si navrhnout vlastní?
Dříve jsem si nechával přilby stříkat, ale to je stejně drahé jako přilba samotná. Navíc při závodech si ji zakryjeme povlakem podle dráhy, ve které startujeme, takže moc vidět není. Nejlepší závodníci mají čtyři helmy ve čtyřech barvách, aby na ni nemuseli nosit povlaky. Celkově je to spíš móda pro mladší. Cenově se nejlepší přilby pohybují mezi 10 a 15 tisíci korun.

Přejděme od vaší přilby k říjnové Zlaté přilbě, nejslavnějšímu závodu u nás. Byl jste třetí nejlepší z Čechů, 21. místem jste vyrovnal svůj nejlepší výsledek. Jste spokojený?
Vždycky to může být lepší. Ale vzhledem k tomu, kolik jsem v této sezoně odjel závodů, tak mohu být celkem spokojený. Závod se pro mě rozhodoval ve čtvrtfinále, které mi příliš nevyšlo.

Jak vnímáte atmosféru velkého závodu v Pardubicích? Nejlepší jezdci, plné tribuny, dlouhá historie.
Je znát, o jak prestižní závod jde. I pro zahraniční jezdce je vítězství na Zlaté přilbě jedním z největších cílů v celé kariéře. Pro české jezdce je úspěchem, když mohou do závodu nastoupit.

Zdeněk Simota

V aktuální sezoně jste obhájil prvenství v přeboru jednotlivců, v extralize vám se Slaným těsně utekl mistrovský titul. Byl to pro vás úspěšný rok?
Ztracený extraligový titul nás hodně mrzí. Prvenství nám znovu proklouzlo doslova mezi prsty. Jinak jsem odjel osm závodů extraligy, osm závodů přeboru jednotlivců, několik volných závodů v zahraničí. Dohromady je to okolo třiceti podniků, což je rozdíl oproti těm, kteří sedí na motorce i čtyřikrát v týdnu. Trénink je znát, ale podmínky u nás nejsou dobré.

Vaši kariéru výrazně ovlivnilo vážné zranění krční páteře. Na ten den asi nikdy nezapomenete, že?
Třicátého dubna 2008 jsem si na májce opekl buřty a vyrazil na závod do Polska, kde jsem si druhý den zlomil krční páteř. Rok jsem se léčil. Pak jsem se k závodění vrátil, ale už to není jako předtím. Člověku tak vážné zranění v hlavě zůstane. Hlavně moji nejbližší mě přemlouvali, abych toho nechal. Ale já už v nemocnici byl rozhodnutý, že budu jezdit dál.

Po třech letech jste se dočkal vytouženého návratu do Anglie. Splnil se tím váš cíl vrátit se na Britské ostrovy?
Ano, po zranění jsem se tam toužil vrátit. Myslel jsem, že to vyjde dřív. Ale v Anglii funguje spravedlivý systém, že každý tým se musí vejít se svými sedmi jezdci do koeficientu 42,5 bodu. Je to obdoba platových stropů v hokejové NHL. Kvůli bodovým koeficientům se můj návrat delší dobu nedařil. Nyní se vracím do Plymouthu do druhé ligy.

Plochodrážník Zdeněk Simota

Plochodrážní sport v Anglii a v Česku se nedá srovnávat, že?
Vůbec ne. V Anglii je plochá dráha na úplně jiné úrovni. Závody se jezdí i v pracovním týdnu večer pod umělým osvětlením, chodí tisíce fanoušků. Ještě bouřlivější atmosféra už je pouze v Polsku či ve Švédsku.

Chtěl byste v Anglii zakončit svoji plochodrážní kariéru?
V Anglii jsem byl sedm let. Jakmile zde strávíte deset let, tak klub pro jezdce uspořádá takový rozlučkový závod. A celý výtěžek ze vstupného a od sponzorů putuje jezdci. Takže bych se chtěl po deseti letech tímto závodem rozloučit. Pak bych asi ještě pokračoval v kariéře v Česku, protože mě závodění baví. 

Autor:

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

Česko - Kosovo 2:1, fotbalisté otočili skóre a postoupili na Euro

Vrcholný turnaj fotbalistů bude po čtyřech letech zase s českou účastí. Národní mužstvo s předstihem vybojovalo postup...

Los Eura 2020: Češi nejdou k Rusku, Belgii ani Dánsku, Ukrajina hraje s Nizozemci

Fotbalové mistrovství Evropy už zná takřka kompletní složení jedné ze šesti skupin. Výsledky kvalifikace, složitý...

Bartošák kvůli životosprávě končí v Třinci. Přerušil kariéru a chce se léčit

Angažmá hokejového brankáře Patrika Bartošáka v Třinci zkrachovalo. Účastník posledního světového šampionátu přestoupil...

Bulharsko - Česko 1:0, zmar na závěr, fotbalisty skolil gól z ofsajdu

Čeští fotbalisté nenapsali pěknou tečku za jinak povedenou kvalifikací o Euro 2020. Jako jistý postupující v Bulharsku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražské zázemí Kellnerovou nadchlo: Ale je to pro mě těžké a smutné

Stejně jako loni měla být ozdobou parkurového svátku, který zavítal do Česka. Jenže vinou květnové zlomeniny stehenní...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Sbohem, Jorge. Končí ten, který zastavil legendárního Rossiho

Loučí se Jorge Lorenzo. Ve dvaatřiceti. A je to definitivní. „V životě závodního jezdce jsou důležité čtyři dny - první...

Salač se ve Valencii blýskl šestým místem v kvalifikaci Moto3

Motocyklista Filip Salač dosáhl ve Valencii nejlepšího kvalifikačního výsledku v životě. Po šestém místě se v nedělním...

V Brazílii bude vyřešena poslední tajenka. Uhájí Leclerc třetí místo?

Seriál MS formule 1 pokračuje o víkendu předposledním závodem sezony v Brazílii. Zatímco již jistý mistr světa Lewis...

Vynikající Salač. Sezonu zakončil pátým místem ve Valencii

Filip Salač na závěr své první kompletní sezony mistrovství světa silničních motocyklů zaznamenal ve Velké ceně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz