Připadal si jako darebák
Na německé hranice je to z Domažlic jen pár kilometrů. Marcel Tuček cestu zná jako své boty. Od loňského listopadu ji ale neměl rád. Připadal si, jako by se vrátil o více než deset let zpátky. Na hraniční čáře pro něj opět vyrostla nepřekonatelná překážka. Tentokrát ne v podobě signálních stěn či drátěných plotů, ale mající tvar rakouského úřadního razítka.
Na začátku listopadu 2000 se totiž vracel z rakouské Semperit Rallye, kde byl tentokrát jen v roli diváka. Na přechodu Grammeten - Nová Bystřice se dostal do incidentu s rakouskými odpůrci jaderné elektrárny Temelín. Ti blokovali hraniční přechod. Jeden z demonstrantů Tučka obvinil, že jej přejel autem a způsobil mu zranění. Rakouské úřady demonstrantovi uvěřily, neváhaly a chodského pilota zadržely.
“Připadal jsem si jako největší darebák. Policisté mě dlouho vyslýchali. Fotografovali mě do alba zločinců, změřili a zaevidovali všechny jizvy na mém těle, které mám po autohavárii. Nakonec mně označili za nežádoucí osobu. Myslel jsem si, že zákaz vstupu mám jen do Rakouska, ale až později se ukázalo, že zákaz platí pro celou Evropskou unii,” vzpomíná Marcel Tuček.
Tím dostaly trhlinu všechny jeho plány jak sportovní, tak podnikatelské. Pracuje totiž jako speditér. “Na konci listopadu jsem se chystal s plzeňským týmem Milana Lišky na slavnou britskou RAC Rally. Liška tam jako jediný Čech startoval. Ovšem z cesty sešlo. Přes německé hranice bych se zřejmě nějak dostal, ale britským přístavem bych už asi bez potíží neprošel. Moje jméno totiž bylo v počítačích všech hraničních přechodů. Proto jsem zůstal doma a pak jsem si nechal od Lišky vyprávět, jaké to na RAC Rally bylo,” stýská si jezdec.
Soud dal Tučkovi zapravdu
Trojnásobný republikový šampion v rallye z poloviny devadesátých let, kdy sklízel vavříny v barvách plzeňského týmu ROTO s vozy značky Nissan, se ale s výrokem rakouských úředníků nesmířil. Proti jejich rozhodnutí se odvolal. Už začátkem jara říkal, že se věc začíná obracet k lepšímu. Ovšem definitivní zvrat nastal v červnu. Soud v rakouském Kremsu neuvěřil verzi demonstrantů. Soudce zjistil, že příběh o zranění odpůrce jaderné elektrárny byl smyšlený.
“Soud mě obžaloby z ublížení na zdraví zprostil a současně tak padly důvody k zákazu vstupu. Od samého začátku jsem tvrdil, že se mně demonstrant vrhl na přední okno, které pěstí rozbil. Soud mně dal za pravdu. Navíc se nyní situace obrátila. Státní návladní z Kremsu sdělil právníkům na české ambasádě ve Vídni, že zahájil trestní stíhání s rakouskými svědky pro nactiutrhání a i proti původně poškozenému Florianu Mayerovi kvůli poškození mého auta,” říká domažlický závodník.
Ten si okamžitě po rozhodnutí vychutnával návrat cestovatelské svobody. Vydal se s dětmi na rodinný výlet. “Byla to paráda, na hranicích si mě nikdo nevšiml. Vykoupali jsme v termálních lázních a jeli jsme domů. Přesto jsem měl raději soudní rozhodnutí v kapse. To ostatně nedávám na stranu od cestovního pasu. Právníci mě totiž informovali, že údaj o mém zákazu vstupu ještě nemusí být vymazán ze všech počítačů na hraničních přechodech v unii,” vysvětluje jezdec, který letos startuje v českém mistrovství v rallye v barvách pražské stáje Autosalon Klokočka s vozem Mitsubishi Carisma EVO VI.
Šotoliny jezdce lákají
Osvobozující rozsudek se postupně promítne také do Tučkových sportovních plánů. Už na druhý červencový víkend plánoval start v Deutschland Rallye, podniku ME, který letos ponese pečeť nejvyšší kvality. Nakonec ze startu sešlo. Měl jet v německé stáji, která startuje v soutěži týmů.
“Bylo to výhodné, neboť bych ušetřil mnoho peněz. Počítal jsem, že by start přišel tak na čtvrt milionu, ale díky účasti v německém týmu by skutečné náklady činily jen pětinu. Ale nevyšlo to, podmínkou byla německá jezdecká licence. Její vyřízení není jednoduché, a tak zůstávám doma. Nanejvýš se do Trieru pojedu podívat jen jako divák. Rallye má vynikající obsazení a napřesrok tady bude možná mistrovství světa,” konstatuje Tuček.
Ten patří mezi soutěžáky, kteří mají v oblibě rychlostní zkoušky vedené po šotolinových cestách. Ty si ale v Česku téměř neužije, šotolinové úseky jsou v tuzemských rallye unikátní záležitostí. “Musím za nimi do ciziny. Teď už opět mohu cestovat bez starostí. V minulých letech jsem jen výjimečně chyběl na Rallye Tří měst s centrem v Bavorském Straubingu. Ta je téměř celá vedená po šotolině, asfaltové úseky jsou vzácné. Zřejmě se tam v říjnu opět vydám. Parádní jsou především testy na vojenských cvičištích. Ale mám ještě jeden sen. Na konci listopadu se jede ve Walesu RAC Rally. Letos pravděpodobně naposledy bude na startu 160 soutěžních aut a je to asi jedna z posledních možností, kdy pořadatelé přijmou i mojí přihlášku do soutěže mistrovství světa,” dodal Marcel Tuček.