Závod F1 v Malajsii vyhrála tropická bouřka. A také Jenson Button

Jenson Button pod deštníkem. Nakonec se dočkal triumfu ve Velké ceně Malajsie. | foto: Reuters

5 2009
Kuala Lumpur (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Kdo vyhrál Velkou cenu Malajsie? Tropická bouře. Průtrž mračen srazila do kolen jezdce, diváky a hlavně organizátory. Závod byl ukončen těsně po polovině. Po minutách zmatků byl za vítěze označen Brit Button. Stáj Brawn GP vyhrála i svůj druhý závod ve formuli 1.

Ale z deseti bodů se při svém třetím vítězství v kariéře Button radovat nemohl. Pravidla říkají, že pokud závodníci neodjedou 75 procent plánované vzdálenosti, což bylo v Sepangu 56 kol, udělují se jen poloviční body.

První Button získal pět, druhý Heidfeld čtyři, třetí Glock tři.

Nečekaného suveréna sezony doprovodili na stupně vítězů dva překvapení závodníci. Nick Heidfeld vydělal na startu z desáté pozice s plnou nádrží. Všichni jezdci z první desítky jeli do boxů minimálně třikrát, jistý Heidfeld jen jednou. A postupoval vpřed.

A měl i štěstí. Glocka s Toytou předstihl pouze díky faktu, že jeho krajan zajel kolo před ukončením závodu pro pneumatiky do extrémního mokra. Glock byl tak klasifikován během průjezdu boxovou uličkou. A přes toto obrovské zpomalení zaostal za Heidfeldem pouhých sedm desetin vteřiny.

Jenson Button

Toyota je i v druhém závodě na stupních vítězů. Její skvělou sezonu potvrdil čtvrtou pozicí Jarno Trulli, který jezdil po startu druhý a déšť ho připravil o něco lepší umístění.

Páté místo vybojoval Barrichello s druhým vozem Brawn GP. Brazilec odstartoval z osmé pozice, brzo se posunul na pátou a ani proudy vody na dráze ho nezastavily v cestě za dalšími body. I když tentokráte jen dvěma.

Opakovaný propadák čekal na suverény loňské sezony. McLaren získal díky Hamiltonovi první bod sezony, Ferrari je stále na nule. Massa, který kvůli špatnému strategickému rozhodnutí nezvládl kvalifikaci, dokončil devátý. Kimi Räikkönen dostal příliš brzo pneumatiky do mokra, musel s nimi odjet pár kol na zcela suchém asfaltu a propadl se z bodů do druhé desítky.

Brawn - GP, suverén začátku sezony
Dva závody, dvě vítězství. Tým Brawn GP nečekaně vládně formuli 1. Ale celkově má Button místo dvaceti bodů za dva triumfy jen patnáct. Ze Sepangu si odvezl jen pět.

Jen se starty má bývalá stáj Hondy problémy. V Austrálii zaváhal Barrichello, v Sepangu nezvládl začátek Button. Z pole position spadl až na čtvrté místo za Alonsa, ale se Španělem s mnohem plnější nádrží si rychle poradil.

Poté měl před sebou kromě Rosberga v čele také Itala Trulliho v rychlé Toyotě. Předjet zkušeného soupeře bylo nad jeho síly.

Trulli a Barrichello v Malajsii při změně počasí

Jenže Button dostal natankováno víc než jeho soupeři. Když po 17. kole zatočil k mechanikům po Rosbergovi i Trulli, byl zpět na pozici, kterou vybojoval v kvalifikaci.

A poté šlápl na plyn. Měl dvě kola navíc na to, aby se dostal do vedení. Jeho výkon 1:36,641 minuty už neměl být do konce závodu překonán a díky němu udržel první místo. V 19. kole si to namířil pro palivo a přidal i další sadu gum na suchou dráhu. Pršet začalo až o tři kola později.

Jak déšť pokračoval, vynořil se mu nový soupeř - Timo Glock z Toyoty nasadil jako jediný jezdec pneumatiky na přechodné podmínky a letěl vpřed. Za chvíli byl za vedoucím Britem.

Tým Brawn GP povolal Buttona ve 29. kole do boxů znovu. Měnil mokré pneumatiky za přechodné a vedení ztratil. Jenže o kolo později, na konci 30. okruhu závodu byl zpět, protože u mechaniků se objevil pro změnu Timo Glock. Tím se Němec připravil o premiérový triumf v F1, o kolo později závod skončil a stejně jako v Melbourne vyhrál Button.

I když jenom z pěti body na kontě.

Barrichello si napravil pověst po špatném začátku v Melbourne a z pátého místa skvěle odstartoval. Začínal jako pátý a opatrně se blížil k soupeřům před sebou. Když ve 21. kole tankoval, dokonce vedl.

I poté úpěšně postupoval vpřed, ale počasí bylo proti. Musel přezouvat pneumatiky. Výsledky závodu se počítaly z průjezdu cílem 31. kola a to mu patřilo stejné místo, na jakém v byl na začátku závodu. Páté.

Přesto tým Brawn GP v Malajsii potvrdil, že je nejlépe připravenou stáji na roštu.

Nick Heidfeld z BMW Sauber v dešti

BMW-Sauber, nečekané pódium
Nepatřili mezi favority, po startu závodu se zdálo, že jejich šance definitivně skončily a nakonec slaví druhou pozici. Tým BMW-Sauber byl v Malajsii stále dole. Až po ukončení závodu se nálada zvedla. Heidfeld stál na stupních vítězů!

Německý pilot startoval kvůli trestu pro Vettela z desáté pozice, ale protože v kvalifikaci zajel jedenátý čas, mohl začínat s libovolným množstvím paliva. A natankoval až po víčko. Nikdo z jeho devatenácti soupeřů neměl v autě tolik benzinu jako on.

Proto nebyl překvapen, když padal výsledkovou listinou dolů. Po chybě v osmém kole ho dokonce předstihli Vettel a Hamilton, kteří začínali z dvanácté a třinácté příčky. Jenže Heidfeldovy chvíle měly teprve přijít.

Tým BMW-Sauber zkušeně počkal na nejvhodnější chvíli a v pravý čas zavolal Heidfelda pro pneumatiky do mokra. Nebylo jiného pilota, kterému by stačilo jediné přezutí. Díky tomu a díky svému nepopiratelnému umění na vodě, které prokázal například i loni ve Spa, poskočil drobný vousáč z druhé desítky na stříbrnou pozici.

Toyota: Timo Glock

Trochu tak bylo napraveno zklamání po smůle Kubici. Polák nebodoval ani v druhém závodě sezony. Na startu mu špatně zafungovala auto, poté se rozjel, ale z výfuku mu vyšlehly plameny. Auto začalo hořet a musel ven. Z kokpitu i ze závodu.

Toyota - Glockova spanilá jízda
Druhý nejlepší tým dosavadního průběhu sezony? Toyota. Hned za stájí Brawn GP okupuje výsledkovou listinu stáj největší automobilky světa. A oprávněně, letos postavila, i když za pomoci kritizovaného difuzoru, opravdu rychlé auto.

Tradičně excelentní Jarno Trulli po druhém místě v kvalifikaci dokonce chvíli v závodě vedl, ale chaotická kola těsně před ukončením ho vyslala třikrát do boxů a spadl na čtvrtou příčku. Naštěstí pro Toyotu za týmového kolegu.

Pokud byl totiž při prvních kolech na mokré dráze nějaký jezdec vidět, byl to právě Timo Glock. Start ze třetího místa mu sice vůbec nevyšel a spadl dozadu za šikovného Alonsa, který brzdil všechny jezdce za sebou, jak to jen šlo. Jenže při hromadném přezouvání ve 22. kole zvolil Glock pneumatiky pro přechodné podmínky, nikoli gumy do extrémného mokra. Jako jediný jezdec na trati.

Náhle se na Sepangu objevila červeno-bílá raketa, která kličkovala mezi ostatními stroji jako mezi kužely. Kolem sedmého Hamiltona Glock profrčel, jako kdyby na trati vůbec nebyl. Stejně jako Brit dopadl i šestý Heidfeld s vozem BMW. A stejně za chvíli Glockův krajan Trulli.

A ve třicátém prvním kole, tedy v kole, které bylo vlastně poslední v celém závodě, už vedl! Jenže tým Toyota, stejně jako nikdo na dráze, netušil, že se jede závěrečný okruh a zcela správně zavolal Glocka do boxů pro pneumatiky do extrémního mokra. Déšť zesiloval.

Ferrari v dešti

A Toyota má stání v boxech před cílovou čarou, která vede za zídkou přes rovinku. Glock nejdříve tankoval, měnil gumy a až poté projel v boxech cílem. Z prvního místa bylo třetí.

Toyota potvrdila rychlost a zařadila se mezi hlavní favority sezony. Nikdo netuší, jestli v průběhu sezony udrží tým Brawn GP s omezenými zdroji současný výkonnostní náskok. Ale Toyota má zdroje téměř neomezené. V průběhu každého formulového roku se průběžně zlepšuje, proč by to mělo být letos jiné?

Red Bull - bod a půl za smůlu
Nejvíce znechuceným týmem na letošním startovním roštu formule 1 je určitě Red Bull. Skvělé, rychlé auto, s kterým zejména Vettel řádí při kvalifikacích, ale i v prvních kolech závodu zatím body nesbírá. A navíc, pokud by nebyly ve startovním tři týmy s kritizovaným difuzorem, nemá Red Bull soupeře.

V Malajsii byl mladý Němec v kvalifikaci, stejně jako v Melbourne, třetí, ale po penalizaci za kolizi právě v Austrálii, ztratil deset míst. Začínal jako třináctý a na čtyři kola se zasekl za letos pomalým Hamiltonem s ještě pomalejším McLarenem.

Velká cena Malajsie po startu

Po krásném souboji šel na konci čtvrtého kola před Brita, v osmém poté před chybujícího Heidfelda, ale to bylo vše. Tankoval jako první ze všech a spadl téměř na poslední místo. za ním byl jen Buemi, kterému mechanici Tora Rossa museli po kolizi nasadit nové přední křídlo.

To byl konec, Vettel byl z bodů a k návratu mu nepomohl ani závěrečný déšť. Místo aby potvrdil pověst "rainmastera", tedy vládce dešťů, bezradně klouzal s monopostem po trati a nakonec uvízl ve štěrkovém kačírku. Byl klasifikován se ztrátou jednoho kola.

Mark Webber byl v kvalifikaci sice o něco horší, ale penalizace soupeřů ho posunuly na pátou příčku na roštu, a protože měl těžší auto, neztratil ani při tankování. Těsně před ukončením závodu předvedl dramatický souboj s Hamiltonem. A když se kolem něj přehnal Glock, zůstal na šestém místě.

Bod a půl. Přesně tolik získal tým Red Bull při Velké ceně Malajsie.

Třetím závodem sezony formule 1 bude za 14 dní Velká cena Číny.

závod jsme sledovali v on-line reportáži

Velká cena Malajsie

VÝSLEDKY ZÁVODU

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Jenson Button Velká Británie Brawn GP 1:10:59.09
2. Nick Heidfeld Německo BMW Sauber +22,7
3. Timo Glock Německo Toyota +23,5
4. Jarno Trulli Itálie Toyota +46,1
5. Rubens Barrichello Brazílie Brawn GP +47,3
6. Mark Webber Austrálie Red Bull +52,3
7. Lewis Hamilton Velká Británie McLaren +1:00,7
8. Nico Rosberg Německo Williams +1:11,5
9. Felipe Massa Brazílie Ferrari +1:16,9
10. Sebastién Bourdais Francie Toro Rosso +1:42,1
11. Fernando Alonso Španělsko Renault +1:49,3
12. Kazuki Nakadžima Japonsko Williams +1:57,0
13. Nelson Piquet Brazílie Renault +1:57,5
14. Kimi Räikkönen Finsko Ferrari +2:23,1
15. Sebastian Vettel Německo Red Bull +1 kolo
16. Sébastien Buemi Švýcarsko Toro Rosso +1 kolo
17. Adrian Sutil Německo Force India +1 kolo
18. Giancarlo Fisichella Itálie Force India +2 kola
19. Robert Kubica Polsko BMW Sauber +30 kol
20. Heikki Kovalainen Finsko McLaren +31 kol

    Nejrychlejší kolo: Jenson Button - 1:36,643

POŘADÍ JEZDCŮ

POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Jenson Button Velká Británie Brawn GP 15
2 Rubens Barrichello Brazílie Brawn GP 10
3 Jarno Trulli Itálie Toyota 8,5
4 Timo Glock Německo Toyota 8
5 Nick Heidfeld Německo BMW Sauber 4
6 Fernando Alonso Španělsko Renault 4
7 Nico Rosberg Německo Williams 3,5
8 Sébastien Buemi Švýcarsko Toro Rosso 2
9 Mark Webber Austrálie Red Bull 1,5
10 Lewis Hamilton Velká Británie McLaren 1
11 Sebastién Bourdais Francie Toro Rosso 1
12 Felipe Massa Brazílie Ferrari 0
13 Adrian Sutil Německo Force India 0
14 Giancarlo Fisichella Itálie Force India 0
15 Kimi Räikkönen Finsko Ferrari 0
16 Robert Kubica Polsko BMW Sauber 0
17 Heikki Kovalainen Finsko McLaren 0
18 Nelson Piquet Brazílie Renault 0
19 Sebastian Vettel Německo Red Bull 0
20 Kazuki Nakadžima Japonsko Williams 0

POŘADÍ TÝMŮ

1 Brawn GP Velká Británie 25
2 Toyota Japonsko 16,5
3 Renault Francie 4
4 BMW Sauber Německo 4
5 Williams Velká Británie 3,5
Autor:

Sport v roce 2019

27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)
  • Nejčtenější

Česko - Anglie 2:1, senzační triumf fotbalistů trefil Ondrášek

Čeští fotbalisté se parádně předvedli. V kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy 2020 jako první obrali o body dosud...

Program MS v ragby 2019. Japonsko poprvé v play off

Mistrovství světa v ragby začalo 20. září, finále je na programu 2. listopadu. Jasně nejdelší a podle mnohých také...

Čínská odveta? Financování Slavie má být zastaveno, řekl prezident Zeman

Vzájemné vypovězení sesterské smlouvy mezi Prahou a Pekingem by mohlo silně ovlivnit i český fotbal. Čína má v rámci...

Kurz 430, že dá gól. A on ho dal. Sázejícím tak vystřelil desítky tisíc

V souboji s Třebíčí vstřelil gól, který prakticky nic neřešil, ovšem hned v několika domácnostech po celé republice je...

Česko - S. Irsko 2:3, fotbalisté prožili poločas hrůzy, pak se zvedli

Pískot fanoušků už po deseti minutách, tři inkasované góly do poločasu. Čeští fotbalisté v přípravném utkání prožili...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Premium

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson přijede s nehudební show. Získejte vstupenky zdarma

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson se předvede v poněkud netradiční roli. V rámci večera mluveného slova představí svou...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Prokopův navigátor Tománek má po nehodě krevní sraženinu na mozku

Navigátor automobilového jezdce Martina Prokopa Jan Tománek, který se v pondělí zranil při vážné nehodě na Marocké...

Miami zažije premiéru F1 za dva roky, pojede se u fotbalového stadionu

Velká cena formule 1 v Miami by měla zažít odloženou premiéru v roce 2021. Místo původně plánovaného městského okruhu...

Divoká premiéra Hlouška s Kopeckým: defekt kola, pak převrácené auto

Premiérový start ve vysněném seriálu mistrovství světa v rallye má za sebou jablonecký navigátor Jan Hloušek. Ve Walesu...

Mercedes vyrovnal rekord. Pošesté za sebou získal Pohár konstruktérů F1

Dominance, která nemá obdoby, je potvrzena. Tým Mercedes ovládl Velkou cenu Japonska formule 1 a získal pošesté za...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz