Díky Lüthimu zaznamenal o víkendu tuzemský motoristický sport významný mezník: česká stáj vyhrála závod mistrovství světa silničních motocyklů. Stalo se tak poprvé od dob legendárního Františka Šťastného, který v 60. letech minulého století vítězil pro tovární tým Jawa.
"Jsem rád, že jsem vítězstvím oplatil důvěru týmu, kterou mi poskytoval i ve chvílích, kdy se mi nedařilo," prohlásil Lüthi. Nebyla to od něj zdvořilostní fráze: nebýt stáje se sídlem v Praze, asi by teď nebyl jednou z hvězd prestižního seriálu.
Než ho Elit GP v roce 2002 angažovala, byl lepším průměrem v mistrovství Německa. Od Elitu dostal Lüthi špičkový stroj, zázemí a rozpočet 30 milionů korun na sezonu. Proto je nyní v pořadí šampionátu na 2. místě s 12bodovou ztrátou za vedoucím Kalliem z Finska.
Navíc už se nahlas mluví o jeho potenciálu stát se mistrem světa. Na titul měl osmnáctiletý mladík podle původních plánů útočit příští rok, po výborném rozjezdu ho ale zkusí získat už letos. V týmu mu k tomu výrazně pomáhají čtyři Češi, čtyři Švýcaři a dva Němci.
A kdyby se stal Lüthi opravdu šampionem v barvách české stáje? Brzy by tím naplnil cíl jejího majitele Daniela Eppa, jenž ji v roce 2001 založil. A ihned prohlašoval: "Chci vítězit, nic jiného mě nezajímá."
Odvážný záměr se Eppovi, charizmatickému Švýcarovi, žijícímu v Praze, zatím daří. Co mu nevychází, je přání, aby se za triumfy hnal i s českým pilotem. "Jezdci těch nejvyšších kvalit tady bohužel nejsou," vysvětluje.
Elit GP jezdil v minulých letech s Jakubem Smržem, ale od něj čekal víc. Podporoval i Lukáše Peška, než se s ním ve zlém rozešel. A když začalo vypadat slibně angažmá Jaroslava Huleše pro rok 2004, šéfové šampionátu mu start ve stopětadvacítkách kvůli jeho vyššímu věku zatrhli.
Česká stáj se tak nemohla spojit s žádným Čechem, zato chlapec ze Švýcarska jí na hondě přináší slávu. Ta největší se zatím odehrála v neděli ve Francii. "Ale oslava nebyla veliká, nebyl čas," říká mluvčí týmu Pavel Vokatý.
K velkolepé slávě možná bude důvod, až sezona skončí.