autokros

autokros - Autokros na trati v Humpolci. Ilustrační foto | foto: Anna Vavríková, MF DNES

Vyhrát v Pace je jako získat malý Stanleyův pohár

  • 2
Tu scénku jste mohli vidět už tři roky po sobě a přesto vám nikdy nezevšední. Pozítří to můžete zažít i napočtvrté Autokrosař Petr Bartoš leze na střechu své buginy a vzápětí divoce slaví své vítězství. Místo dění? Štikovská rokle u Nové Paky. Příležitost? Čtvrtý podnik evropského šampionátu královské divize III do 4000 ccm.

Bartošovi zatím patří druhé místo v průběžném pořadí, avšak na vedoucího Glenna van Rosmalena z Nizozemska ztrácí jediný bod.

"Když v Nové Pace někdo vyhraje, tak tam už chce vyhrát pokaždé. Je to jako droga. Ten zážitek je nepopsatelný," řekl Bartoš, který novopacký areál miluje: "Vyhrát tady, to je jako když získáte malý Stanley Cup. Je to polovina úspěchu v každé sezoně. Když nevyhrajeme, budeme hodně smutní," uvedla česká autokrosová jednička.

Když má popsat trať v Nové Pace, rozzáří se mu oči. "Ten okruh má všechno. Převýšení, rychlé adrenalinové úseky. Nechybí mu nic. Potřebuje jen to, aby mu přálo počasí. I kvůli velkému převýšení je problém, když tam prší a zemina se uvolňuje a mizí," poukázal Bartoš na fakt, že areál je na skalnatém podloží.
Před jednou částí okruhu má velký respekt - zatáčkou po sjezdu z depa.

"Je jediná ze všech areálů, kde se jezdí, o které to můžu říci. Ať jedu bezpečně první nebo daleko poslední, mám se na pozoru," přiznal.

Všechny speciály do pravotočivé zatáčky v kopci najíždějí ve vysoké rychlosti a skáčou ji. "Jedete tak sto třicet, skáčete na jedno kolo a nevidíte kam," řekl Bartoš.

Pokračovatel slavného autokrosového rodu v Nové Pace vyhrál od roku 2006 třikrát za sebou, nejlepší byl i v roce 2000. "Nejvíce vzpomínám na předloňský rok, kdy jsem měl na stupních vítězů syna. Bylo to podobné, jako když kdysi vzal otec mě," uvedl.

Petr Bartoš hodně prožíval všechny své triumfy: "Je to ohromný adrenalin a já jsem adrenalinový člověk. Když vyhraju, tak ani nevím, co bych pro lidi udělal. Jestli mám převrátit auto na střechu nebo sundat kombinézu a hodit ji mezi lidi. Přijet do Paky je pecka. Musí to být ale umocněné výsledkem," pousmál se Bartoš, který je prý v mnohem lepší kondici než vloni a hlavně o jedenáct kilogramů lehčí: "Začal jsem denně sportovat. Není den, abych nešel něco dělat," uvedl autokrosař, jenž by do konce prázdnin chtěl shodit ještě čtyři kila.

Důvodů, proč se rozhodl radikálně změnit svůj životní styl, je několik.

"Celou zimu lyžuju a zjistil jsem, že bez fyzické kondice to nejde. Musel jsem pořád odpočívat. Navíc je léto a už nejsem nejmladší. A příznivě se to projevuje i při závodech. Loni se mi párkrát stalo, že moje poslední kola byla vlažnější a o výsledek se musí bojovat až do konce. Dnes se to nestává," pochvaloval si Bartoš.

Startovací impulz byl ale ještě jeden. "Když jsem se dvakrát ohýbal k jedné botě, abych si ji zavázal. Pak jsem si řekl dost."

Hlásí se rekordní počet jezdců

Tisíce diváků zaplní každoročně první červencový víkend Štikovskou rokli. Letošní rok nebude výjimkou. Novopacký autokrosový areál byl vloni nejvyhledávanějším kláním v evropském šampionátu.

Ve třech hlavních kategoriích se představilo 98 jezdců a mezinárodní federace poté závod vyhlásila za nejlepší v celém seriálu. Na tento úspěch chtějí pořadatelé navázat i proto, že letos uplynulo 40 let od prvního závodu ME na zdejší trati. Bez přestávky se zde jede poosmadvacáté.

Do závodu se přihlásilo již na 120 jezdců a již nyní je ale jisté, že například v divizi 3A do 1600 ccm se představí rekordní počet autokrosařů. Svůj zájem přijet do Štikovské rokle jich deklarovalo 44.

Velkou pozornost tradičně organizátoři věnují přípravě trati, na kterou museli navézt novou zeminu. "Oprotiminulosti je častěji využívaná, takže s tím máme více práce," přiznal ředitel závodu Vladimír Preisler.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž