Velká cena Monaka často velká dramata nepřináší, V úzkých, klikatých uličkách malého knížectví v podstatě není možné předjíždět, takže změny přinášejí pouze chyby závodníků a následné kolize nebo nehody. Nic takového se však letos nestalo, takže diváci mohli sledovat jednu z nejméně zábavných monackých Grand prix posledních let.
Daniel Ricciardo byl nejlepší už v sobotu. Vyhrál podruhé v kariéře kvalifikaci a nebylo náhodou, že to bylo zrovna v Monaku. Na trati, kde svou rychlostí už pár let bývá hodně vidět, ho provází smůla. Hlavně ta ho zatím na nejvyšší stupínek nepustila.
Nejblíže k vítězství měl v sezoně 2016, kdy si jel pro další vítězství, ale nepochopitelná chyba mechaniků těsně před cílem ho o něj připravila. Po dnešku je všechno špatné zapomenuto. Australan zaslouženě slavil velký triumf. Ale neměl to ani trochu jednoduché. Po výměně pneumatik ztratil výkon motoru a musel změnit styl jízdy a závodní tempo. Ale zvládl to! Druhý Vettel až do cíle jen přihlížel.
Ricciardo si po triumfu v Číně dojel pro druhé vítězství v sezoně a celkově sedmé v kariéře. Red Bullu navíc zajistil vítězství v jubilejním 250. závodě týmu v MS a v průběžném pořadí se posunul se ziskem 72 bodů na třetí příčku. Hamilton má po šesti Velkých cenách na kontě 110 bodů, Vettel 96.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Daniel Ricciardo se stal 54. pilotem formule 1, který vyhrál v monackém knížectví. A je na to patřičně hrdý. „Konečně můžu dát průchod svým emocím,“ radoval se v cíli a prozradil, proč po kvalifikačním vítězství moc neslavil. Před dvěma lety to tady bylo hrozné, ale asi se mi ta smůla, kterou jsem tehdy měl, dnes vrátila.“
„Do cíle jsme se dostali jen se šesti rychlostmi. Celkově to bylo technicky hodně složité. Zhruba v půlce závodu jsem přišel o výkon, musel jsem s vozem hodně pracovat a chvílemi jsem pochyboval, zdali to vůbec dojedu do cíle. Ale vyhráli jsme Monaku, cítím se skvěle. V posledním kole jsem viděl kolem trati spoustu australských vlajek, děkuji všem,“ slavil sympatický závodník.
Druhý v cíli Sebastian Vettel zůstal nad věcí. Co jiného mu také zbývalo. „Red Bull byl dnes o trochu silnější. Na konci závodu jsem už pneumatiky nedostal do správné provozní teploty, bylo to těsné, ale něco nám dnes k vítězství chybělo.“
Třetí Lewis Hamilton dosáhl maxima možného. Od prvního tréninku bylo jasné, že Mercedes má v letošním Monaku až třetí nejrychlejší auto. „Gratuluji Red Bullu a Danielovi, udělali obrovskou práci, celý víkend byli nejrychlejší a jednoznačně si vítězství zaslouží,“ pogratuloval vítězům.
Co se samotného závodu týká, nebylo příliš co komentovat. „Nám se podařilo alespoň částečně minimalizovat nedostatky našeho vozu v Monaku. Chtěl jsem být druhý, ale to nevyšlo. Vzhledem k okolnostem třetí místo beru.“
V Monaku se nepředjíždí, potvrdil závod
Ohlasy na Velkou cenu Monaka |
Je to pouze pár let, kdy se o Monaku říkalo, že se dá předjíždět pouze na jednom místě - v umělevytvořené zatáčce za nejrychlejším místem trati, za tunelem. Ale to už dnes neplatí. S moderními vozy současné formule 1, s jejich vyspělou aerodynamikou, padla i tato možnost. Letos, kdy jsou monoposty Grand prix nejrychlejší v historii, to bylo znát možná ještě víc než v dřívějších letech. Ani třívteřinový rozdíl v rychlosti mezi vozy na jednom kole k předjetí nestačil.
O tom, jak závod bude dramatický, vypověděl již start. Na krátké rovince vedoucí k první zatáčce se nic v pořadí nezměnilo. Jezdci Ferrari sice měli lepší odpich než jejich soupeři z Red Bullu a Mercedesu, k předjížděcímu manévru však měli daleko. Pořadí na dráze tak zůstalo stejné jako v kvalifikaci. A o téměř dvě hodiny později i v cíli - Ricciardo, Vettel, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Ocon.
Jediné vzrušení přinesla kolize, při které přišel Brendon Hartley o kus předního křídla. Ale v závodě pokračoval. A přejíždělo se pouze vzadu, kde Verstappen dokázal využít výrazné rychlostní převahy a z posledního místa si poradil s oběma jezdci týmu Haas. Brzo předjel i Ericssona se sauberem, Strolla na williamsu a Hartleyho s vozem toro rosso. Později v závodě si poradil ještě s Leclercem a Vandoornem, ale to bylo vše. Další jeho soupeři už nebyli o tolik pomalejší, aby se před ně dokázal dostat, což znamenalo jediné - s nejrychlejším vozem na dráze umístění na hranici desítky nejlepších.
Nejvýraznější problémy s pneumatikami měl Lewis Hamilton, a proto již ve dvanáctém kole zamířil k mechanikům pro nové obutí. Snad ze strachu, aby nebyl rychlejší a nedostal se vpřed, ho brzo následovali Vettel, Ricciardo, Räikkönen a nakonec i Bottas. Jak však ukázal Pierre Gasly, který na měkkých kvalifikačních gumách vydržel na dráze 40 kol, bylo to možná předčasné rozhodnutí. Nicméně i kvůli němu se pořadí až do cíle neměnilo.
Ve 28. kole kamera zabrala šéfa motorsportu Red Bullu Helmuta Marka, jak se v boxech chytá za hlavu. Lídr závodu Daniel Ricciardo zahlásil, že mu klesá výkon motoru. Změnou nastavení se povedlo problém částečně vyřešit, jen jeho závodní tempo uvadalo. Stát se to jinde, o první místo přijde. Ale tak pomalý, aby ho někdo předjel v Monaku, nebyl. Ačkoliv navíc v závěru přišel o jeden převodový stupeň, jeho vítězství v ohrožení nebylo.
V 55. kole se předjíždělo, ale asi jinak, než by si diváci přáli. V Renaultu přišla ke slovu týmová režie a Sainz na sjetých gumách před sebe pustil Hülkenberga. Poté za sebou pár kol držel Verstappena. Než se před něj Nizozemec kontroverzním předjížděcím manévrem na hranici pravidel dostal, jeho týmový kolega poodjel o deset vteřin.
V závěru se zdálo, že by se mohlo bojovat o sedmé místo, za Gaslym se vytvořila v pořadí Hülkenberg, Verstappen, ale předjetí se nekonalo. Stejně jako pátý Bottas nenašel recept na čtvrtého Räikkönena, jehož zadní křídlo sledoval téměř celou druhou polovinu závodu, stejně jako druhý Vettel marně stíhal Ricciarda.
Fandům dramatického závodění svitla naděje šest kol před cílem, když se srazili za tunelem Leclerc s Hartleyem na 11. a 12. místě, ale ani jeden z vozů nezůstal stát na dráze, takže přišel pouze virtuální safety car a zpomalení závodního tempa. To žádné drama nepřineslo, jen klid vedoucímu Ricciardovi, protože Vettel zapomalovací fází ztratil poslední šance.
Dalším závod mistrovství světa formule 1 je Velká cena Kanady. Jede se 10. června.
1. | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1h42:54.807 min. |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | +7.336 vt. |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | +17.013 |
4. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +18.127 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | +18.822 |
6. | Esteban Ocon | Force India | +23.667 |
7. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +24.331 |
8. | Nico Hulkenberg | Renault | +24.839 |
9. | Max Verstappen | Red Bull | +25.317 |
10. | Carlos Sainz | Renault | +1:09.013 min. |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | +1:09.864 |
12. | Sergio Perez | Force India | +1:10.461 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | +1:14.823 |
14. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kolo |
15. | Romain Grosjean | Haas | +1 kolo |
16. | Sergey Sirotkin | Williams | +1 kolo |
17. | Lance Stroll | Williams | +2 kola |
18. | Charles Leclerc | Sauber | DNF - 70 kol |
19. | Brendon Hartley | Toro Rosso | DNF - 70 kol |
20. | Fernando Alonso | McLaren | DN F- 52 kol |
1. | Lewis Hamilton | 110 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 96 |
3. | Daniel Ricciardo | 72 |
4. | Valtteri Bottas | 68 |
5. | Kimi Raikkonen | 60 |
6. | Max Verstappen | 35 |
7. | Fernando Alonso | 32 |
8. | Nico Hulkenberg | 26 |
9. | Carlos Sainz | 20 |
10. | Kevin Magnussen | 19 |
11. | Pierre Gasly | 18 |
12. | Sergio Perez | 17 |
13. | Esteban Ocon | 9 |
14. | Charles Leclerc | 9 |
15. | Stoffel Vandoorne | 8 |
16. | Lance Stroll | 4 |
17. | Marcus Ericsson | 2 |
18. | Brendon Hartley | 1 |
19. | Romain Grosjean | 0 |
20. | Sergej Sirotkin | 0 |
1. | Mercedes | 178 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 156 |
3. | Red Bull/Renault | 107 |
4. | Renault | 46 |
5. | McLaren/Renault | 40 |
6. | Force India/Mercedes | 26 |
7. | Toro Rosso/Honda | 19 |
8. | Haas/Ferrari | 19 |
9. | Sauber/Ferrari | 11 |
10. | Williams/Mercedes | 4 |