Motory neslyšíte, sprostá slova ano. Taková je teď formule 1

PO STARTU. Sezona začala v Austrálii, kde si stěžovali na (ne)zvuk nových motorů. "Hanba," ozývalo se na adresu nejslavnější motoristické série. | foto: AP

28 2014
Že končí Vettelova dominance? A jak spolu vycházejí Alonso a Räikkönen u Ferrari? Ne, formuli 1 "prkotiny" nezajímají. Teď jí hýbe kauza tichých motorů, kvůli kterým promotéři závodů hrozí žalobou Ecclestonovi.

Slušné noviny by se měly vyhýbat neslušným slovům. Použije-li je však vždy slušný Sebastian Vettel, pak je namístě se omluvit a tentokrát se jim nevyhýbat. Tak tedy: "Co vám mám říct? Je to prostě na hovno."

Sebastian Vettel na trati při Velké ceně Brazílie. Německý pilot devátou výhrou

Sebastian Vettel s Red Bullem

Vettel byl na okruhu v Malajsii, kde se o víkendu jede druhý závod sezony F1, obklopen novináři a v takový moment obvykle volí diplomatická slova. Jenže když k němu přiletěl dotaz, co říká na (ne)zvuk nových motorů, neudržel se. "F1 má být spektakulární a zvuk je jednou z nejdůležitějších věcí."

Sám pak přidal zážitek z dva týdny staré Velké ceny v Austrálii, kterou po brzkém odstoupení z velké části prožil na boxové zídce. "A tam bylo větší ticho než v baru."

Formule 1 letos prožila technickou revoluci, v jejím technickém provedení se změnilo leccos, avšak přechod na šestiválcové turbomotory, které stojí za podivným tichem, vyvolal - symbolicky - nejhlasitější bouři.

Bernie Ecclestone i po osmdesátce rozdává příkazy v padoku formule 1.

Rozladěný Bernie Ecclestone

Dokonce takovou, že po úvodním klání v Melbourne šéf zdejší Velké ceny Ron Walker přemýšlel, zda i po vypršení smlouvy v roce 2015 dál závody F1 v Austrálii pořádat. A zda šéfa F1 Bernieho Ecclestona dokonce nehnat k soudu. "Ten zvuk je hanba! Když auto jede po rovince, ani ho neslyšíte. Něco takového jsme si nekoupili. My si původně pořídili hlučného obra, takže právní kroky by nemusely být nijak složité."

I Ecclestone ví, že tohle je špatné. Tiché motory kritizoval už před sezonou, bál se, že chybějící "randál" mu může zničit fungující byznys. Jenže 1,6litrové turbomotory s rekuperačními prvky si přála federace FIA s argumentem, že ušetří palivo. Ekologičtější auta jsou, však teď jdou do závodu s nejvýše 100 kilogramy paliva. Ale je to ta pravá cesta pro F1?

Divák od formule uteče!

Tip na zájezd

Chcete zažít atmosféru závodů formule 1 naživo? Nabídku zájezdů najdete na dovolena.idnes.cz.

I Dietrich Mateschitz, majitel firmy Red Bull a zároveň nejštědřejší mecenáš ve formuli 1, ostře namítá: "F1 tu není na to, aby vytvářela rekordy ve spotřebě paliva, a není tu od toho, abychom si během závodu mohli šeptat, protože největším ruchem je pískání pneumatik. Vždyť i dorostenecká série GP2 chvílemi přináší lepší závodění a skoro stejné časy jako F1. Se zlomkem našeho rozpočtu."

Ani on neušel zlobě fanoušků, kterou po závodě v Austrálii vyvolala tichá mise F1 a jež se bude opakovat i teď v Malajsii. Nářky zaznamenal také Flavio Briatore - muž, který jako manažer přivedl k titulu Schumachera i Alonsa a na formuli vždy nahlížel jako na obchodní produkt.

Flavio Briatore

Flavio Briatore

"Nutit závodníky jet pomalu je v rozporu se zdravým lidským uvažováním. Je to stejné, jako bychom zavedli pravidlo, že se Ronaldo může míče dotknout jen desetkrát za zápas. Divák taková pravidla nechápe. Nechápe, proč jezdec neútočí, proč šetří palivo. A takový divák od formule uteče."

A takový divák zároveň těžko pochopí, když je v Austrálii z druhého místa diskvalifikován Daniel Ricciardo, protože během závodu senzory ukázaly, že průtok paliva v jeho vozu byl místy vyšší než povolených 100 kilogramů za hodinu. A ještě hůře pochopí, že se proti diskvalifikaci stáj Red Bull, za kterou jezdí, odvolala, protože senzory od FIA údajně nejsou přesné, zato ty její ano. S protestem prý v polovině dubna uspěje a Ricciardo zase bude druhý.

Zkrátka taková teď F1 je: tichá a zároveň hádající se.

Autor:

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

Lvi dožrali. Végh knokautoval Vémolu v prvním kole, Martínek zlomil Peštu

Hned třikrát slovenský bijec Attila Végh porazil českého zápasníka Karlose Vémolu. Kromě knokautu v prvním kole dlouho...

Česko - Kosovo 2:1, fotbalisté otočili skóre a postoupili na Euro

Vrcholný turnaj fotbalistů bude po čtyřech letech zase s českou účastí. Národní mužstvo s předstihem vybojovalo postup...

Premium

POHLED: Vémola vs. Végh. Zápas století, nebo prázdná show?

Souboj Karlose Vémoly s Attilou Véghem uvidí ve vyprodané O2 areně přes devatenáct tisíc lidí. Větší zájem vyvolaly jen...

Premium

Světové komplimenty pro českého mistra. Jak se Slavia proslavila

Představte si scénku, která se odehrála dvacet minut po zápase. Obrovitánský stadion Camp Nou už byl liduprázdný, přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Jak skončila Vémolova pohádka o lvech. Végha přitom zatracoval

V rozlehlé O2 areně vypadal tak malý, když se v kleci bezvládně zhroutil k zemi. V tu chvíli se z Karlose Vémoly jindy...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Pilot Albon bude v příští sezoně F1 pokračovat v Red Bullu

Thajský pilot Alexander Albon bude v příští sezoně formule 1 pokračovat v týmu Red Bull po boku Nizozemce Maxe...

Grand Prix v Brně se pojede i příští rok, potvrdil promotér šampionátu

Motocyklová Grand Prix bude v Brně i příští rok, uvedla dnes v tiskové zprávě mluvčí Jihomoravského kraje Monika...

Ochrnutý Rainey se 26 let po osudném pádu projel na motorce

Bývalý trojnásobný mistr světa v silničních závodech Wayne Rainey se poprvé od nehody v roce 1993, po které ochrnul,...

Zůstane Hamilton v týmu Mercedes? Záleží o i na Wolffově rozhodnutí

Pilot Lewis Hamilton po zisku šestého titulu mistra světa ve formuli 1 končit nehodlá. Čtyřiatřicetiletý jezdec však...

Najdete na iDNES.cz