České vozy škoda se objeví jen v části šampionátu, tým se soustředí na vývoj vozu a útok na čelní příčky v roce 2005. První start tým Škoda Motorsport s vozem Fabia WRC je předběžně naplánován na červnovou Rallye Akropolis.
Titul mistra světa obhajuje Petter Solberg se Subaru. O svém prvenství v loňském šampionátu rozhodl devětadvacetiletý Nor až v závěrečné Britské rallye, kdy o jediný bod předstihl v celkovém hodnocení Sébastiena Loeba z Francie.
V nadmíru vyrovnaném závěru sezony měli před Britskou rallye možnost získat titul čtyři závodníci. Šampiona z roku 2001 Richarda Burnse však nepustila na start náhlá nevolnost, kterou způsobil nádor na mozku, a dvojnásobný mistr světa Carlos Sainz zase vyjel se svým Citroënem z trati při třetí rychlostní zkoušce.
V cíli měl nakonec Solberg o 45 sekund lepší čas, Loebovi k udržení vedoucí pozice v MS druhé místo nestačilo.
Nejlepší rok závodní kariéry završil v Británii Roman Kresta, který s Peugeotem 206 WRC skončil na osmém místě a získal svůj první bod vůbec.
V řecké Rallye Akropolis dokázal navíc jako první Čech vyhrát erzetu, avšak pro nevhodné podmínky na trati ji nakonec organizátoři zrušili.
Při dalším startu sice musel v Německu předčasně odstoupit, avšak o historický zápis po vyhrané osmé rychlostní zkoušce jej už nikdo nepřipravil.
Kalendář MS 2004
23. - 25. ledna: Rallye Monte Carlo,
5. - 8. února: Švédská rallye,
12. - 14. března: Mexická rallye,
16. - 18. dubna: Rallye Nový Zéland,
14. - 16. května: Kyperská rallye,
4 - 6. června: Rallye Akropolis (Řecko),
25. - 27. června: Turecká rallye,
16. - 18. července: Argentinská rallye,
6. - 8. srpna: Finská rallye,
20. - 22. srpna: Německá rallye,
3. - 5. září: Japonská rallye,
17. - 19. září: Britská rallye,
1. - 3. října: Italská rallye,
15. - 17. října: Korsická rallye (Francie),
29. - 31. října: Katalánská rallye (Španělsko),
12. - 14. listopadu: Australská rallye
V historii je nejúspěšnější Lancia
Šampionát v automobilových soutěžích pořádá Mezinárodní automobilová federace (FIA) od roku 1973. V úvodních šesti letech byly vypsány jen soutěže značek, přičemž tomuto období vládla italská automobilka Lancia s třemi tituly.
První MS, v němž byl vyhlášen i individuální vítěz, se uskutečnilo v roce 1979. Tehdy
zvítězil Švéd Björn Waldegaard s Fordem. O rok později vybojoval prvenství čtyřnásobný vítěz rallye Monte Carlo Walter Röhrl z Německa, jenž triumf zopakoval i v roce 1982.
Poté se začali výrazně prosazovat závodníci ze severu Evropy - nejvíce Juha Kankunnen z Finska, který se v období 1986-93 stal čtyřikrát mistrem světa. Roky 1988 a 1989 opět patřily
populárním Lanciím a Massimu Biasionovi z Itálie.
V roce 1994 získal titul Francouz Didier Auriol a v druhé půli devadesátých let sledoval automobilový svět souboje Tommiho Mäkinena s Colinem McRaem.
Zatímco Brit vyšel z těchto bitev vítězně jen jednou, Mäkinen se poté stal pravým králem. V letech 1996-99 získal jako první v historii čtyři tituly za sebou a vyrovnal rekord krajana Kankkunena. Se závodní kariérou se rozloučil stylově ze stupňů vítězů po loňské Britské rallye.
Soutěži konstruktérů vévodí s deseti poháry italský koncern Lancia. Slavná Lancia Delta Integrale si v letech 1987-92 připsala šest po sobě jdoucích triumfů.
Škoda postoupila dál, připravily vozy WRC
V nedávné minulosti se do seriálu MS vrátila Škoda a po úspěšných startech v nižších kategoriích představila před pěti lety nový soutěžní vůz Octavia WRC.
Za jeho volant usedli Armin Schwarz a Bruno Thiry, jenž v závěru premiérové sezony dojel čtvrtý v Britské rallye.
Ostrovní soutěž ale tehdy nebyla součástí MS. V červenci 2001 dojel Schwarz na Safari rallye v Keni dokonce třetí, což je nejlepší výsledek týmu v historii.
V uplynulé sezoně absolvoval mladoboleslavský tým podruhé plný počet závodů, navíc s hvězdou Auriolem. První polovina seriálu se Auriolovi i druhému jezdci Tonimu Gardemeisterovi celkem vydařila. Vozy Octavia WRC pravidelně dojížděly na bodovaných místech, nejlepším výsledkem bylo páté místo Gardemeistera na Novém Zélandu.
Na Německé rallye se poprvé představily nové vozy Fabie WRC, avšak přesně naplnily Francouzovy zkušenosti, že "z garáže se nikdy nejezdí rovnou pro zlato". Po zbytek roku je provázely poruchy, do cíle dorazili jezdci až na třetí pokus v Austrálii a první bod pro tým Škoda získali až při Rallye San Remo.
V tomto soutěžním ročníku zůstane za volantem Fabie již jen Gardemeister, na postu druhého jezdce se budou zřejmě střídat Jan Kopecký, Armin Schwarz a Harri Rovanperä.
Přehled mistrů světa v rallye
Jezdci/spolujezdci
1973 - 1978 - jednotlivci nehodnoceni
1979 - Björn Waldegaard, Hans Thorszelius (Švéd./Ford Escort)
1980 - Walter Röhrl, Christian Geistdörfer (Něm./Fiat 131)
1981 - Ari Vatanen, David Richards (Fin.-Brit./Ford Escort)
1982 - Walter Röhrl, Christian Geistdörfer (Něm./Opel Ascona)
1983 - Hannu Mikkola, Arne Hertz (Fin.-Švéd./Audi Quattro)
1984 - Stig Blomqvist, Björn Cederberg (Švéd./Audi Quattro)
1985 - Timo Salonen, Seppo Harjanne (Fin./Peugeot 205)
1986 - Juha Kankkunen, Juha Piironen (Fin./Peugeot 205)
1987 - Juha Kankkunen, Juha Piironen (Fin./Lancia Delta)
1988 - Massimo Biasion, Tiziano Siviero (It./Lancia Delta)
1989 - Massimo Biasion, Tiziano Siviero (It./Lancia Delta)
1990 - Carlos Sainz, Luis Moya (Šp./Toyota Celica)
1991 - Juha Kankkunen, Juha Piironen (Fin./Lancia Delta)
1992 - Carlos Sainz, Luis Moya (Šp./Toyota Celica)
1993 - Juha Kankkunen, Nicky Grist (Fin.-Brit./Toyota Celica)
1994 - Didier Auriol, Bernard Occelli (Fr./ Toyota Celica)
1995 - Colin McRae, Derek Ringer (Brit./Subaru Impreza)
1996 - Tommi Mäkinen, Sepo Harjanne (Fin./Mitsubishi Lancer)
1997 - Tommi Mäkinen, Sepo Harjanne (Fin./Mitsubishi Lancer)
1998 - Tommi Mäkinen, Risto Mannisenmäki (Fin./Mitsubishi Lancer)
1999 - Tommi Mäkinen, Risto Mannisenmäki (Fin./Mitsubishi Lancer)
2000 - Marcus Grönholm, Timo Rautiainen (Fin./Peugeot 206)
2001 - Richard Burns, Robert Reid (Brit./Subaru Impreza)
2002 - Marcus Grönholm, Timo Rautiainen (Fin./Peugeot 206)
2003 - Petter Solberg, Philip Mills (Nor.-Brit./Subaru Impreza)
Konstruktéři/typ
1973 - Renault Alpine (A110)
1974 - Lancia (Stratos)
1975 - Lancia (Stratos)
1976 - Lancia (Stratos)
1977 - Fiat (131 Abarth)
1978 - Fiat (131 Abarth)
1979 - Ford (Escort RS)
1980 - Fiat (131 Abarth)
1981 - Talbot (Sunbeam Lotus)
1982 - Audi (Quattro)
1983 - Lancia (037)
1984 - Audi (Quattro)
1985 - Peugeot (205 Turbo 16)
1986 - Peugeot (205 Turbo 16)
1987 - Lancia (Delta 4WD)
1988 - Lancia (Integrale 8V)
1989 - Lancia (Integrale 8V)
1990 - Lancia (Integrale 16V)
1991 - Lancia (Integrale 16V)
1992 - Lancia (Integrale Evoluzione)
1993 - Toyota (Celica GT4)
1994 - Toyota (Celica GT4)
1995 - Subaru (Impreza)
1996 - Subaru (Impreza)
1997 - Subaru (Impreza WRC)
1998 - Mitsubishi (Lancer Evolution V)
1999 - Toyota (Corolla WRC)
2000 - Peugeot (206 WRC)
2001 - Peugeot (206 WRC)
2002 - Peugeot (206 WRC)
2003 - Citroën (Xsara WRC)
Nejvíce vítězných závodů (jezdci): 25 - Colin McRae (Brit.) a Carlos Sainz (Šp.), 24 – Tommi Mäkinen (Fin.), 23 - Juha Kankkunen (Fin.), 20 - Didier Auriol (Fr.), 19 - Markku Alen (Fin.), 18 - Hannu Mikkola (Fin.), 17 - Massimo Biasion (It.), 16 - Björn Waldegaard (Švéd.), 15 – Marcus Grönholm (Fin.), 14 - Walter Röhrl (Něm.), 11 - Stig Blomqvist (Švéd.) a Timo Salonen (Fin.), 10 - Ari Vatanen (Fin.) a Richard Burns (Brit.), 7 - Bernard Darniche (Fr.), Sandro Munari (It.) a Gilles Panizzi (Fr.).
Nejvíce vítězných závodů (značky): 74 - Lancia, 45 - Ford a Peugeot, 43 - Toyota, 39 - Subaru, 34 - Mitsubishi, 24 - Audi, 21 - Fiat, 9 - Datsun/Nissan, 8 - Citroën, 6 - Opel, Renault a Renault-Alpine, 4 - Saab, 3 - Mazda.
Nejvíce bodů v MS: 1135 - Carlos Sainz (Šp.), 1120 - Juha Kankkunen (Fin.), 840 - Markku Alen (Fin.), 747 - Didier Auriol (Fr.), 726 - Massimo Biasion (It.), 633 - Hannu Mikkola (Fin.), 624 - Colin McRae (Brit.), 565 - Stig Blomqvist (Švéd.), 544 - Tommi Mäkinen (Fin.), 518 - Ari Vatanen (Fin.), 508 - Timo Salonen (Fin.), 489 - Kenneth Eriksson (Švéd.), 472 - Walter Röhrl (Něm.), 420 - Björn Waldegaard (Švéd.), 351 - Richard Burns (Brit.), 326 - Francois Delecour (Fr.).