"Po Barum rallye jsme se rychle dohodli, že pojedeme do San Rema. Chtěli jsme vidět, jak vypadá mistrovství světa," vysvětlil Tonda za své čtyři kamarády, s nimiž přijel z Příbora. Na světové soutěži jsou poprvé.
"My sem jezdíme pravidelně už několik let. Letos jsme zaplnili dva autobusy. Celkem je nás 41," oznámil Luboš z Českého Krumlova. Rallye Sanremo byla kvůli své relativní blízkosti pro českého motoristického fanouška vždycky atraktivní. Minulé výjezdy se však s letošním rokem nedají srovnat.
Důvodů je několik. Rallye prožívají v Česku boom. Každý podnik domácího seriálu sledují desetitisíce lidí, na Barum rallye jich bylo čtvrt milionu. Možnost vidět světovou špičku v oblíbeném sportu láká pokaždé. Češi navíc mají komu fandit. Ve startovním poli pochopitelně figuruje tovární tým Škoda Motorsport, který navíc nasadil i českou posádku Kresta, Tománek.
Pokaždé, když český vůz projede kolem, doprovází je obrovský aplaus a jásot. Ani největší hvězdy současné světové rallye se nedočkají podobné reakce. "Máme tady motorovou pilu, která je upravená na houkačku," pochlubil se Luboš z Českého Krumlova.
Klání světových es láká nejenom motoristické fanoušky, ale také závodníky. Poblíž rychlostních zkoušek lze zahlédnout řadu špičkových tuzemských pilotů. Je tady například lídr skupiny N Miroslav Jandík, Karel Trojan nebo Josef Peták. "Spíme venku pod spacákem. Jednu noc nás dokonce probudili policajti, ale vše se obešlo bez problémů," poznamenal Miroslav Jandík. "Možná jsme to však trochu podcenili a raději si měli zajistit hotel."
Podobně jako Jandík na tom je drtivá většina českých diváků. Na hotel však rozhodně nepomýšlejí. Většinou mají spacáky a přespávají v autech nebo ve stanu hned vedle auta. Ostatně na Rallye Sanremo to většinou jinak nejde. Přístupových cest k rychlostním zkouškám je minimum, atraktivní místa jsou zaplněná už dva nebo tři dny před soutěží.
"Přijeli jsme v pátek, na benzín jsme se složili," naznačil Tonda, jak fanoušci financují své výjezdy. Podobné je to s jídlem. Přednost mají vlastní zásoby konzerv, nutností je přenosný plynový vařič. Z krátkého výjezdu do Itálie převažují příjemné vzpomínky a atraktivní zážitky ze sledování špičkových závodníků. Ne vše však odpovídá očekávání.
"Řekl bych, že je tu špatná organizace. Nikde jsme nemohli sehnat program. Jenom na jedné pumpě nám ho půjčili, abychom si ho prohlédli. Proto jsme čekali na nějaké domorodce, kteří nás zavezli na erzetu," kritizoval Tonda. "A taky nás zklamaly místní holky. Čekali jsme, že budou hezčí," dodal jeden z jeho kamarádů.