Smolař Räikkönen byl sice nejrychlejší v kvalifikaci i závodě, ale po závěrečném volném tréninku musel měnit motor a byl potrestán ztrátou deseti míst na startu. Přesto by pravděpodobně vyhrál, jenže v závodě musel vyměnit poškozenou pneumatiku a propadl se. Jeho šance na zisk titulu se přesunuly do oblasti teorie.
Tragický výkon předvedl na domácí dráze tým Ferrari. Po loňském vítězném double se Michael Schumacher a Barrichello nevešli ani na body a jezdili pomaleji než třeba jezdci Sauberu. Sedminásobný šampion tak přišel i o matematickou šanci na obhajobu titulu.
Standartní výkon předvedly Toyoty Trulliho a Ralfa Schumachera, po výborné kvalifikaci padali polem směrem dolů jezdci B.A.R.-Honda. Bodoval pouze osmý Button.
Pole position pro Montoyu
Kimi Räikkönen musel před kvalifikací překousnout zklamání z další nucené výměny motoru a tedy posunu o deset míst zpět na startovním roštu. A s ubíjející situací se vypořádal na výbornou. Ačkoli do letmého kola vyrazil s největším množstvím paliva za všech jezdců, a tudíž s nejtěžším autem, zajel nejlepší čas. "Z jedenáctého místa může vyhrát," prohlásil poté šéf McLarenu Dennis. A měl pravdu.
Pole position tak spadla do klína jeho týmovému kolegovi Montoyi, který startoval jako první do závodu poprvé v letošní sezoně. Vedle něj stál favorit titulu Fernando Alonso.
Další místa na startu patřila jezdcům B.A.R.-Honda, kteří k letmému sobotnímu kolu nastoupili s malým množstvím paliva, což se jim druhý den v závodě mělo nevyplatit. S podobnou taktikou a ještě horším výsledkem nastoupil do kvalifikace tým Ferrari. Standartně spolehlivou rychlost ukázal pátým časem Trulli z Toyoty.
Jistota nade vše
Po zhasnutí červených světel si první tři jezdci udrželi své pozice. Čtvrtý Sató nestačil v první zatáččce na Trulliho, ale do konce úvodního kola proklouzl zpět. Ital v barvách Toyoty se poté dál propadal, a musel se sklonit před rychlostí Ferrari Michaela Schumachera a Barrichella.
Na kolize v první zatáčce doplatili Coulthard, Webber, Karthikeyan a Albers, kteří všichni museli do boxů. Rychlý Mark Webber poté uvízl za Davidem Coulthardem a v jeho závěsu se trápil téměř celý závod, než ho pár kol před cílem předstihl.
Räikkönen vsadil zpočátku na jistotu. V tlačenici úvodních metrů si až zbytečně ustrašeně držel odstupy od všech soupeřů, a neposunul se o jediné místo vpřed. V důsledku toho pak až do čtrnáctého kola za pomalým Villeneuvem sledoval, jak se mu vzdaluje čelo závodu. Když Kanaďan zajel do boxů, začal se naopak přibližovat.
V devatenáctém kole došlo k zajímavé situaci, kdy se oba adepti titulu ocitli na dráze těsně za sebou. Alonso se po návratu od mechaniků zařadil pár metrů před Räikkönena, ale Fin s lehčím autem se s ním dlouho nepáral, a hvězdu Renaultu rychle předjel.
Rozhodl defekt
Räikkönen dotankoval až po 26. kole a nabral palivo na dalších 26 kol. To znamenalo jediné - pojede na jednu zastávku a až do cíle se bude pouze posunovat vpřed. Takový byl plán McLarenu, realita byla ovšem jiná.
Hned po návratu na trať se televizní kamery zaměřily na Finovu levou zadní pneumatiku. Její poškození se každým metrem zvětšovalo a mechanici v boxech McLarenu se rychle připravili. Räikkönen zatočil do boxové uličky k bleskové výměně a propadl se na 12. místo. Opět za Villeneuva. Přestože musel do boxů dvakrát, oproti Kanaďanovi si nijak nepohoršil.
Z úvodního dotankování těžili jezdci, kteří zůstali na dráze déle. Fisichella s druhým renaultem se posunul o pět míst na třetí pozici, ale největší skok zaznamenal náhradník Williamsu Pizzonia, který poskočil na sedmou pozici. Byl jediným želízkem týmu v boji o body, protože Webber byl po úvodní kolizi už bez šancí na úspěch.
Smolař Räikkönen ale za volantem neproklínal Štěstěnu a vrhl se do boje. Opatrnost musela jít stranou. Prohnal se kolem Villeneuva i jeho týmového kolegy ze Sauberu Massy a vydal se za devátým Pizzoniou.
To už začali jeho soupeři zajíždět k druhým zastávkám v pit lane. Obě Ferrari se propadla až za Räikkönena. Alonso se zařadil na místo, kde byl Fin před nucenou výměnou pneumatiky, tedy za Trulliho. Nebýt defektu, byl by tedy Räikkönen svého soka v boji o titul porazil. Protože vedoucí Montoya v závěru kvůli potížím s pneumatikou výrazně zpomalil, pravděpodobně by vyhrál. Kolumbijec by se předjetí určitě příliš nebránil.
První tři jezdci si svá místa při závěrečném dotankování udrželi, opět se propadla obě Ferrari, tentokrát už z bodů a na chabou osmou pozici spadl Button, který startoval jako třetí. Honda velkohobé řeči o navýšení výkonu a případném vítězství v závěru sezony tedy ani omylem nenaplňuje.
Přetahovaná Webbera se Satóem
Ve 44. kole zamířili společně do boxů Webber a Sató, a v milimetrovém souboji se kolo na kolo řítili z boxové uličky. Po přejetí hranice, za kterou přestává platit rychlostní limit 100 km/h, se vpřed dostal Webber, který držel výhodnější vnitřní stopu. Sató trochu přejel bílou čáru, dělící výjezd z pit lane od závodní dráhy, ale závodní komisaři k němu byli milostiví a nepotrestali ho. Jel vedle Webbera, a pokud chtěl zabránit kolizi, jinou možnost (kromě dupnutí na brzdy) ani neměl.
Räikkönen se posunul za čtvrtého Trulliho, ale obávaná "pojízdná šikana" Trulli tentokrát nikoho nebrzdila. Po pár kolech byl Kimi před ním a s plynem neustále na podlaze se vydal sebrat Fisichellovi třetí místo.
A asi by to i do cíle stihl, ale to by se nesměla dostavit u Räikönena v posledních letech výjimečná jezdecká chyba. Po smyku ztratil několik vteřin a propadl se opět za Trulliho. Toho sice v Parabolice zpět předjel, ale sedm kol před cílem mu k dostižení Fisichelly nezbývalo dost času.
Menší drama na závěr přichystala levá zadní pneumatika Juana Pabla Montoyu. Kvůli zcela stejnému problému, jako měl Räikkönen, musel Kolumbijec zpomalit, ale McLaren se tentokrát rozhodl gumu neměnit. Do cíle zbývala čtyři kola.
A vyplatilo se. Montoya Alonsa blíž než na tři vteřiny nepustil a připsal si druhé vítězství v sezoně a šesté ve formuli 1. Na třetí místo v mistrovství světa ztrácí po Monze pouze pět bodů, a protože Schumacher prožívá nejslabší sezonu u Ferrari, měl by se před něj brzo dostat.
Alonso už chladí šampaňské
Na stupních vítězů doplnila Kolumbijce dvojka Renaultu. Giancarlo Fisichella stál na pódiu letos teprve podruhé. Kdo by si to po jeho suverénním triumfu při úvodní Velké ceně Austrálie pomyslel?
Oběma Toyotám se podařilo zastavit propad úvodních kol a Trulli s Ralfem Schumacherem si odváží sedm bodů. I když Ralf musel před cílem odolávat tlaku náhradníka Williamsu Pizzonii, který, přestože musel do kvalifikace vyjíždět jako první a startoval jako šestnáctý, získal dva body.
V boji o šesté místo v Poháru konstruktérů tým Red Bull, i kvůli kolizi Davida Coultharda po startu, nebodoval, ale na B.A.R.-Hondu příliš neztratil. Japoncům auta v Monze moc nejezdila a Button zuby nehty uhájil alespoň jediný bodík za osmé místo.
Do konce sezony zbývají už pouze čtyři velké ceny. Další se jede za týden na fantastickém okruhu v belgickém Spa, a Alonso zdemůže být korunován nejmladším mistrem světa v historii formule 1. Potřebuje jediné - získat o čtyři body více než Kimi Räikkönen.
Výsledky závodu:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 1h14:28,659 |
2. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +2,479 |
3. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +17,975 |
4. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | +22,775 |
5. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +33,786 |
6. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +43,925 |
7. | Antonio Pizzonia | Brazílie | Williams | +44,643 |
8. | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | +1:03,635 |
9. | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | +1:15,413 |
10. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +1:36,070 |
11. | Jacques Villeneuve | Kanada | Sauber | +1 kolo |
12. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +1 kolo |
13. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | +1 kolo |
14. | Mark Webber | Austrálie | Williams | +1 kolo |
15. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1 kolo |
16. | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | +1 kolo |
17. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Jordan | +2 kola |
18. | Robert Doornbos | Nizozemsko | Minardi | +2 kola |
19. | Christijan Albers | Nizozemsko | Minardi | +2 kola |
20. | Narain Karthikeyan | Indie | Jordan | +3 kola |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Renault | Francie | 144 |
2 | McLaren | Velká Británie | 136 |
3 | Ferrari | Itálie | 86 |
4 | Toyota | Japonsko | 78 |
5 | Williams | Velká Británie | 54 |
6 | Red Bull | Rakousko | 27 |
7 | B.A.R. | Velká Británie | 25 |
8 | Sauber | Švýcarsko | 14 |
9 | Jordan | Velká Británie | 11 |
10 | Minardi | Itálie | 7 |
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE