Soupeři domácích pojedou v Mostě divoce

Most - Šestnáct českých jezdců je přihlášeno k šestému podniku mistrovství Evropy silničních motocyklů, který se koná o víkendu na mosteckém autodromu. V osmidílném seriálu, jenž se zapisuje do historie již jako jednadvacátý ročník, na okruhu pod hradem Hněvín svedou nejlepší jezdci Evropy souboj o mistrovské body již po třinácté. Nejvíce domácích borců pojede v objemově nejslabší kubatuře do 125 ccm, kde stejně jako v předchozích letech vládnou Italové. Nejlepším z nich je letos Andrea Ballerini, který si již připsal tři vítězství, dvě druhá místa a ještě si stačil na divokou kartu odskočit do mistrovství světa při domácí Velké ceně.

Tam zajel čtvrtý čas v tréninku a ve zmoklém závodě skončil na jedenácté příčce. V průběžném pořadí šampionátu Ballerini vede s náskokem devětadvaceti bodů před svými krajany Doviziosou a Baldolinim a nejrychlejším neitalským jezdcem Finem Kalliem.

Z šestice pravidelných českých účastníků letos v šampionátu bodovali pouze Igor Kaláb a Tomáš Mikšovský, kteří mají na svých kontech po šesti bodech. Kaláb za tři dojetí na čtrnáctých místech, Mikšovský za jednu desátou příčku. Mezi sedmdesáti jezdci, z nichž po kvalifikaci do závodu postoupí pouze polovina, jsou domácí závodníci po Italech druhou nejpočetnější skupinou a jejich přáním je výrazněji obohatit svá bodová konta.

"Budu považovat za úspěch, když se dostanu do první patnáctky. Když někdo z našich skončí do desátého místa, bude to asi zázrak, protože vpředu poletí především Italové," říkal brněnský Kaláb a pokračoval: "Výhoda domácího prostředí nebude hrát velkou roli. Snad jen že už víme, že mostecká trať je na několika místech hodně hrbolatá a zkusili jsme si ji při závodech projet."

Stejný názor měl také Michal Březina a Václav Bittmann. "Máme už najetou stopu a víme co můžeme očekávat. V tom jsme na tom lépe. Nesmíme se ovšem nechat strhnout do souboje tak, abychom na to zapomněli. Soupeři se tak určitě zachovají, pojedou divoce, tak to v evropském šampionátu chodí," uvedl Březina a Bittmann jej doplňoval: "Otázkou bude, jak se změní situace v případě, že zaprší. Letos jsme ještě na mokru nestartovali."

Bez bodu v evropském seriálu je zatím Matěj Smrž, který byl letos největší českou nadějí. Po dvou pádech a technických problémech však zůstal daleko za očekáváním. Před mosteckými závody si ovšem českobudějovický mladík věří. "Zpočátku se ke mně štěstí odvracelo, ale v posledních závodech se situace zlepšila," svěřil se mladší bratr Jakuba startujícího v mistrovství světa. "Vzhledem k tomu, že jedu s Aprilií, mám slabinu ve spojce při startech a musím být tedy velice opatrný na rozjezdu. Když pak nebudu za soupeři zaostávat na rovinách, měl bych dojet na bodované pozici," předpověděl Matěj Smrž.

Závodu třídy dvěstěpadesátek by se měl účastnit pouze jeden domácí zástupce Radomil Rous, který je v průběžném pořadí mistrovství devátý. Ve druhém klání na italském okruhu Vallelunga český závodník šokoval soupeře třetím místem, v mosteckém závodě by však měl být spokojen s umístěním v první desítce.

"Musím podat super výkon. Chtěl bych získat tolik bodů, aby to stačilo na udržení současného postavení v šampionátu. Moc jsem toho v Mostě ovšem v poslední době nenajezdil, vlastně jsem si trať pořádně připomněl až nyní při posledním mistrovském závodě. Start na domácí dráze není velká výhoda. Soupeři totiž mají lepší techniku a také dost zkušeností," uvedl jezdec od Znojma. "Nejvyšší příčky by měli podle předpokladů patřit Španělům Garciovi a Oliverovi, Britu Coatesovi a Nizozemcům Janssenovi a Van de Lagemaatovi. Tihle všichni už mají dost zkušeností z mistrovství světa."

Větší počet domácích jezdců nastoupí v šestistovkové třídě Supersport, kde si letos suverénně počíná Ital Alessio Corradi. Z českých zástupců v předchozích kláních dokázali zatím pouze jednou bodovat Pavel Ouda a Vítězslav Bican s Kamilem Pragerem, kteří se na maďarském Hungaroringu probojovali až mezi nejrychlejších deset jezdců. "Získat další body bude úspěch. Pro souboj se špičkou nám chybí lepší technika a zázemí, výhoda domácího prostředí nám k tomu stačit nemůže. Uděláme však co bude v našich možnostech," slíbil Ouda.

Zřejmě největší vyhlídky na dobré umístění by mohl mít Jindřich Hudeček, který se zdá být v poslední době ve skvělé formě. Účast v závodě mistrovství Evropy jej ovšem neláká. "Aktivněji se věnuji lezení po skalách a závody motocyklů jsou pro mě jen doplňkem. Stačí mi proto nastupovat v českém šampionátu," vysvětlil svou absenci jezdec.

Program závodů mistrovství Evropy silničních motocyklů na Autodromu Most doplní klání juniorského mistrovství České republiky ve třídě do 125 ccm a Přebor ČR v kategoriích Superproduktion 125 a volná nad 250 ccm. V sobotu jsou od 8.30 hodin na pořadu měřené tréninky, v neděli startuje první závod v 11.15 hodin. 


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž