Nováček na slavné soutěži Michek zajel po dnu volna jedenáctý čas a průběžně je čtrnáctý. Prokop zvládl 741 km dlouhou etapu z Rijádu do Vadí ad-Dauásiru jako třináctý a celkově je o jednu pozici horší.
Mezi automobily si vedení upevnil Španěl Carlos Sainz, který má na druhého Katařana Násira Attíju náskok deset minut. Motocyklistům kraluje Ricky Brabec z USA. Tovární jezdec Hondy v neděli zajel pátý čas, svůj odstup od Chilana Pabla Quintanily ale navýšil už na téměř 25 minut.
Fotogalerie |
Průběh 7. etapy poznamenala tragická nehoda portugalského motocyklisty Paula Goncalvese, který po těžkém pádu utrpěl vážná zranění a zemřel.
V důsledku toho vedení závodu po konzultaci s jezdci zrušilo pro kategorie motocyklů a čtyřkolek pondělní osmou etapu.
Vzhledem k okolnostem nemohl mít Michek ani radost ze skvělého výsledku. „To vše jde teď stranou, jelikož se stala obrovská tragédie přímo na trati. Těžko k tomu dodat něco víc, zasáhlo to celý bivak. Je mi to moc líto,“ uvedl Michek v tiskové zprávě týmu.
Jeho kolega Milan Engel dokonce kolem místa nehody jel. „Viděl jsem na vlastní oči, jak ho resuscitují. Bylo to strašně nepříjemné a několik kilometrů jsem se z toho dostával. Moc mě mrzí, že se něco takového stalo. Paola jsem tu v bivaku potkával od svého prvního Dakaru. Téměř vždy se usmíval,“ konstatoval Engel, jemuž patří 28. místo v celkové klasifikaci.
Posádky absolvovaly nejdelší porci měřených kilometrů (546) na letošním Dakaru a profil trasy umožnil z velké části jet na plný plyn. „Všichni závodníci jsme se shodli na tom, že etapa byla extrémně rychlá. Od začátku jsem byl ve svém rytmu a povedlo se mi zajet super výsledek,“ konstatoval Michek.
Prokop dokonce řekl, že nikdy rychlejší test nejel, a takové závodění mu nevyhovovalo. „Byla to hrůza a nevím, jestli tohle není trošku zbytečné. Jestli není lepší nechat nás jezdit v technických úsecích a ne přejezdy na plný plyn. Tak to ale je, jsme rádi, že jsme to přeskákali, ale nic pěkného to nebylo,“ uvedl Prokop na facebooku a ocenil práci týmových mechaniků a inženýrů, kterým se ve dnu volna podařilo vylepšit vůz. „Ztráta byla menší než obvykle, auto jsme určitě trošku vylepšili,“ řekl.
V kategorii kamionů byl pátý Aleš Loprais a celkově je i nadále čtvrtý. Martin Macík zajel 13. čas a je pátý. Na krajana ztrácí téměř 24 minut. V čele je i nadále Rus Andrej Karginov.
„Byla to docela hezká etapa se spoustou dun. Naše Praga fungovala skvěle, v posádce byla dobrá atmosféra. Místy jsme se krásně přetahovali s Martinem Macíkem. Byl to velmi pěkný vyrovnaný závod a máme i velmi pěkný výsledek, ze kterého máme radost. Je to malé zadostiučinění za naši celoroční dřinu,“ uvedl Loprais a dodal, že etapu s ohledem na tragickou Goncalvesovu nehodu nemá cenu více hodnotit. „Těžko něco říkat v den, kdy zemřel tak skvělý motorkář. Je nám to moc líto. Hlavně jeho rodiny, protože to je prostě peklo,“ řekl.
Macíkovu ztrátu způsobil defekt zadní pneumatiky. „Honili jsme se s ostatními a 100 kilometrů před cílem se z ničeho nic odseparoval vzorek z našeho zadního kola. Nechápeme proč, byla to rána jako z děla,“ uvedl Macík. Výměna trvala posádce asi 15 minut, na Karginova přitom ztratila dohromady necelých dvacet.
Na Dakaru zemřel motocyklový jezdec Goncalves |
Ani pilot týmu Big Shock Racing nebyl nadšený z dnešní trati. „Musím říct, že postrádám náročnost Dakaru, protože tohle je vypalovačka. Letíte 140, pak najednou zatáčka a zase 140. Duny jsou malé, nic extra. Je to jednoduché, rychlé a doufám, že to změní,“ přál si Macík.
Po technických problémech ve 3. etapě se do rallye vrátil čtyřkolkář Tomáš Kubiena a zajel osmý čas. V průběžném pořadí už ale nefiguruje. Průběžně jedenáctý je Zdeněk Tůma, který pokračuje se čtyřhodinovou penalizací.
Po kolizi s kamionem pokračuje i Tomáš Ouředníček, jehož týmu se ve dnu volna podařilo opravit výrazně poničený ford. „Rekonstrukce probíhala až do rána. Auto vydrželo, dojelo až do cíle, za což jsme rádi. Nejsme šťastní z rychlosti, ale to se dá ladit. Hlavně, že jsme sem dorazili,“ řekl Ouředníček, jenž se nakonec vyrovnal i s poruchou mikrofonu v helmě. „David mě kvůli tomu chvilku navigoval znakovou řečí,“ podotkl.
Porucha motoru zkomplikovala snahu Borise Vaculíka, jehož ford se do cíle dostal jen s pomocí soupeřů. „V rychlosti 170 kilometrů v hodině nám zřejmě praskla vačka a zůstali jsme stát. Motor je KO. Asi 60 km nás odtáhl přítel z autokrosu Mathias Behringer, dalších 140 km do bivaku francouzská posádka s toyotou. Všem moc děkuji. Všichni se snažíme o nemožné - zkusit to do rána opravit,“ uvedl Vaculík na facebooku. I s penalizacemi ztratil přes osm hodin.
Rallye Dakar: 7. etapa Rijád - Vadí ad-Dauásir(741 km celkově/546 km rychlostní zkouška) Automobily: 1. Sainz, Cruz (Šp./Mini) 4:16:11, 2. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -2:12, 3. Peterhansel, Fiuza (Fr., Portug./Mini) -2:53, ...13. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -21:51, 25. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -47:32, 28. Ouředníček, Křípal (ČR/Ford) -54:23, 69. Vaculík, Plechatý (ČR/Ford) -8:25:49. Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./Honda) 4:36:22, 2. Barreda (Šp./Honda) -1:23, 3. Walkner (Rak./KTM) -4:17, ...11. Michek -14:29, 27. Engel -30:31, 41. Vlček -56:10, 52. J. Brabec (všichni ČR/KTM) -1:24:02, 91. Veselý (ČR/Husqvarna) -2:31:52. Čtyřkolky: 1. Vitse (Fr./Yamaha) 6:02:52, ...8. Kubiena -26:44, 11. Tůma (oba ČR/Yamaha) -48:24. Kamiony: 1. Karginov 5:01:02, 2. Sotnikov -3, 3. Šibalov (všichni Rus./Kamaz) -2:05, ...5. Loprais (ČR/Praga) -6:17, 13. Macík (ČR/Iveco) -19:39, 14. Šoltys (ČR/Tatra) -24:48. SSV (buggy): 1. Hildebrand, Cazalet (USA, Fr./OT3) 5:26:35, ...13. Macháček, Tošenovský (ČR/Can-Am) -36:55. |