V kategorii motocyklů obsadil Jan Brabec sedmnáctou příčku, Milan Engel skončil jedenadvacátý. Nedařilo se naopak Martinu Michkovi, jenž dojel s více než hodinovou ztrátou.
Devětatřicetiletý Prokop, který startuje na slavné soutěži s novým vozem Ford Raptor, ztratil v cíli 21 minut a 21 vteřin na vítězného Násira al-Attíju z Kataru. Před českého závodníka se dostal ještě devítinásobný šampion WRC Francouz Sébastien Loeb.
Podivná exploze na Dakaru. Francouzský pilot utrpěl vážné zranění nohy |
Pilot týmu Benzina Orlen, startující na svém sedmém Dakaru, se probojoval při 333 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušce do elitní společnosti na předposledním úseku. Využil potíží řady soupeřů a posunul se z 15. příčky na čtvrtou. V závěru ještě předstihl domácího Jásira Sajdána.
„Viděl jsem, že kluci měli nějaké problémy s navigací. Viktor (Chytka - navigátor) udělal naopak skvělou práci, neztratili jsme žádný čas s navigací. Jeli jsme čistě,“ uvedl Prokop na sociálních sítích.
Navzdory vyrovnání svého i českého maxima z loňska však netajil zklamání. „Nejede nám motor a nemáme výkon. Posádky, které jsme předjeli nebo startovaly za námi, nás předstihly na maximální rychlost jako nůž máslem. Naše maximální rychlost je někde kolem 152 až 155, zatímco oni jsou v limitu 170 km/h. Nebylo v našich silách vyvinout nový motor a tohle během Dakaru nezměníme,“ řekl Prokop a přál si proto co nejméně navigačních chyb.
Vedle hvězd Carlose Sainze, Mattiase Ekströma či Naniho Romy měl problémy i čtrnáctinásobný šampion Stéphane Peterhansel, který v úvodu havaroval a čekal na pomoc asistenčního vozu. Al- Attíja vede před Loebem o více než 12 minut, Prokop ztrácí dalších deset.
Loprais, který se v úvodní etapě držel stabilně na čtvrté příčce, využil v závěru zaváhání vedoucího Andreje Karginova a jako jediný se vklínil mezi čtveřici továrních jezdců Kamazu. Večer ale dostal penalizaci a ocitl se až za ruským kvartetem. V čele obhájce prvenství Dmitrij Sotnikov, na nějž synovec nedávno zesnulého šestinásobného šampiona Karla Lopraise ztrácí 25 minut.
„Kvantum velbloudí trávy, spousta skoků a děr, ale to mám rád, i když z toho hodně bolí krční páteř,“ řekl Loprais. Upozornil, že jej limitoval nefunkční levý přední brzdový buben. Jinak by byl prý ještě rychlejší. „S ohledem na startovní pozici, kterou jsme měli po prologu, jsme dneska ‚kosili‘ jedno auto za druhým. Speciálka byla navigačně náročná, ale zároveň nabídla opravdu hezké scenérie. Podle mě šlo o jednu z nejhezčích etap, jaké jsme zatím v Saúdské Arábii zažili,“ doplnil.
Macík zajel původně šestý čas, po penalizaci jedno místo ztratil. „Nejel jsem úplně to své a v písku můžu ještě zrychlit,“ řekl Macík a litoval jednoho minutého navigačního bodu, za který dostal trest. „Byl to složitý a rozježděný terén, všichni ho hledali. Radši jsme tedy jeli dál, než ho hledat s ostatními, a někteří vzali stejný risk. Jsem trochu kyselý, tohle se mi ještě nestalo,“ doplnil Macíkův navigátor František Tomášek.
Brabec ztratil mezi motocykly na vítězného Daniela Sanderse z Austrálie 32 minut a 37 vteřin a v průběžném pořadí mu patří 18. příčka. Jezdec týmu Strojrent Racing si ve 333 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušce v Háilu výrazně polepšil v předposledním úseku, kde ztratil na čelo jen přes dvě minuty. Díky tomu se posunul ze 33. na 17. příčku a tu udržel do konce.
Kvůli dešti a povodním sáhli organizátoři ke změně programu. Místo pondělní maratonské etapy, kdy posádky nocují jinde než mechanici, se pojede jen normální rychlostní zkouška. |
Michek, jenž byl po sobotním prologu čtrnáctý, ztratil naopak na Sanderse přes hodinu a pět minut. Obhájce loňského desátého místa se propadl až za první čtyřicítku.
„Do etapy jsem startoval druhý, nejvýše, co jsem kdy byl. Byla to malinko nevýhoda. Etapa byla krásná, písková, bavila mě. Fakt jsme s předkem ze začátku letěli. Bohužel se pak stala navigační chyba, což rozhodilo celý předek,“ popsal Michek.
„Pětačtyřicet minut jsme bloudili ve skupinkách. Se mnou byl například Toby Price, Ricky Brabec a Benavides... Opravdu hodně lidí. Myslím, že nás zamotal Španěl Joan Barreda Bort. Když jsme jeli po pistě, tak se najednou vrátil zpátky a trošku to tam celý startovní pole rozhodil,“ dodal.
Obhájce vítězství v kategorii lehkých prototypů Josef Macháček dokončil jako dvanáctý. Za nejrychlejším Sethem Quinterem z USA zaostal hodinu a dvanáct minut a patří mu průběžné 11. místo. „Nečekal jsem, že kolem Háilu budou tak těžké terény, protože jsem tady jel před dvěma týdny závod. Pořadatel ale našel skály, kameny, pláně. Byla to poctivá africká etapa,“ řekl Macháček, který stejně jako řada dalších bojoval s navigací. Z bezpečnostních důvodů, aby dojel včas do bivaku, jeden z kontrolních bodů po dlouhém hledání vynechal a očekává penalizaci.
Rallye Dakar - 1. etapa: Háil - Háil(514 km celkově/333 km rychlostní zkouška) Automobily: 1. N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 3:19:57, 2. Loeb, Lurquin (Fr./Prodrive) -12:07, 3. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -21:21, ...25. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -1:09:45. Lehké prototypy: 1. Quintero, Zenz (USA, Něm./OT3) 4:08:28, ...12. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) -1:27:00. SSV (buggy): 1. Domžala (Pol./Can-Am) 4:23:19. Motocykly: 1. Sanders (Austr./KTM) 3:43:10, 2. P. Quintanilla (Chile/Honda) -2:07, 3. Walkner (Rak./KTM) -8:31, ...17. J. Brabec -32:37, 21. Engel -34:31, 43. Michek -1:05:12, 65. Pabiška (všichni ČR/KTM) -1:39:23. Čtyřkolky: 1. Kancius (Lit./Yamaha) 4:57:02, ...11. Tůma -1:46:38, 19. Kubiena (oba ČR/Yamaha) -16:37:58. Kamiony: 1. Sotnikov 3:53:14, 2. Nikolajev -38, 3. Šibalov (všichni Rus./Kamaz) -18:39, ...5. Loprais (ČR/Praga) -24:15, 7. Macík (ČR/Iveco) -35:22, 21. Šoltys (ČR/Iveco) -2:20:08, 33. Vrátný (ČR/Ford) -28:36:46 |