Český jezdec Lukáš Pešek přiznává: "Na závody přijedu ve středu, zaparkuju karavan a odjedu v neděli. Z okruhu se za tu dobu nedostanu." Není důvod. Stačí se projít po boxech a pochopíte, že v zákulisí Masarykova okruhu jezdcům nic nechybí.
Hned u garáží jsou týmové kamiony, kde úřadují šéfové stájí. Mají tu televize, počítače, pracovní stolky i kanape. A hlavně – mají tu klid a zároveň dokonalý přehled, co se děje na trati. Takže zatímco se Pešek lopotí při tréninku, jeho šéf Daniel Epp tady všechno zpovzdáli sleduje.
Komfort něco stojí: cena nového kamionu se pohybuje okolo šesti sedmi milionů korun. O kus dál má Peškův tým další kamion.
Okolo něj jsou poskládány stolky, nad nimi plachta, ale především se tady line vůně jídla. Vítejte v hospitality, tedy týmové restauraci. "Je tady 90 procent Italů, takže převažují těstoviny všeho druhu," říká o sortimentu Ondřej Koucourek, který zde obsluhuje.
Nečekejte žádné speciality, a byť jde o český tým, ani žádné o vepřo knedlo zelo. "Náš jediný český mechanik si na špagety dává kečup a Italové z toho šílí," vypráví Kocourek.
S týmem jezdí po všech evropských závodech, na těch zámořských totiž stáje žádné kamiony nemají.
Jezdci i mechanici spí v hotelích, stravují se v restauracích na okruhu. Ale v Evropě je to jiné.
Jsou tu mobilní kuchyně, kde se připravují stovky jídel. Ty si jednotlivé týmy kupují a servírují je ve svých hospitality. Cena? Pětadvacet eur za kus. "Jí se dvakrát denně a dohromady nás je dvacet. Takže za jídlo během závodu jen za náš tým utratíme sto tisíc korun," vypočítává Daniel Epp, šéf stáje Auto Kelly – CP.
A ještě za jednu věc se platí: za hospitality. Za jeho pronájem dá Peškův tým ročně skoro dva miliony korun, a to se o něj ještě dělí s jiným týmem. Dokonalé zázemí pak doplňují karavany jezdců i mechaniků.
V nich mají piloti sprchu, postele, vařič i satelit, na který přijímají desítky programů. Za skromnější příbytek dáte přes milion, honosnější obytňáky s dvěma pokoji vyjdou na dva a půl milionu. I tolik stojí mikrosvět, ze kterého nemusíte ven.