Od čtvrtka je mistrem světa a tím, který po devíti letech Loeba na trůnu vystřídal, v neděli v okolí Štrasburku zakončil Francouzskou rallye i triumfem. V dešti, v mlze, mnohdy v bojových podmínkách, ve kterých narazili Loeb či Prokop.
"Jako kluk jsem s otcem chodil u nás v Gapu koukat na Rallye Monte Carlo a žasl nad uměním jezdců, jak dokážou krotit auta. Najednou jsem jedním z nich. A zažil jsem ráno, kdy jsem otevřel oči a mohl si říct: Jsem mistr světa. To je úchvatné," říkal ve Štrasburku.
Má 29 let, modré oči, reklamní tvář i sebevědomí. A tým, který se v mnohém podobá Red Bullu v F1. Volkswagen nepodceňuje jediný detail a vlastně od začátku byl zrozen k úspěchu. Vždyť do mistrovství vkročil letos, ale... "Za jeden rok jsme se z nuly stali mistry světa. To je skvělý příběh, ne?" říká Ogier.
Je, ale automobilka to nedělá jen pro jeho hezké oči. Tohle je prostě byznys. A tak třeba novináře a partnery týmu po rallye provází Luis Moya, dvojnásobný mistr světa, jenž v 90. letech dělával navigátora legendárnímu Carlosi Sainzovi. A hned na začátku setkání nabídne: "Ptejte se, na co chcete."
Dobrá tedy: "Proč Volkswagen vstoupil do rallye?" "Přece proto, abychom prodávali víc aut."
Pak vytáhne Moya mapu světa, ukáže na ní pár zemí, kde se jezdí světový šampionát, a zbytek "bílých" míst. "Vůbec nejsme v Asii, Africe či Severní Americe. 90 procent lidí žije v zemích, kde rallye není. A to je chyba. My se musíme dostat do Ruska či Číny, protože jsou to pro nás klíčové trhy. A když tam rallye bude, budeme i jako Volkswagen víc prodávat."
Zkrátka stejně jako Red Bullu díky Vettelově dominanci v F1 roste každý rok prodej plechovek, doufají automobilky v totéž v rallye. A mimochodem, Ogierovo Polo WRC v silniční verzi už lze normálně koupit. Fabrika jich vyrobila 2 500 a tři budou k mání i v Česku. Cena? 630 tisíc korun.
Ale zpět k rallyeovému misionářství. To brzdí i nedostatečné zázemí v zemích, po nichž lidé z továren tolik touží. Však Moya vypráví, jak před lety se Sainzem závodili v Číně. "Nebylo tam vůbec nic. Jen jeden hotel a v něm stovky švábů."
A tak prvním úkolem pro Volkswagen je z hlediska reklamy být úspěšný. I proto německá značka rozjela projekt rallye ve velkém, napumpovala do něj 30 milionů eur. Už loni zvládla celkem 26 ostrých testů a navíc na vývoji spolupracovala se svým koncernovým partnerem Škodou, s jejíž fabií loni Ogier závodil v šampionátu.
Teď jezdí na závody s obřím ansámblem 54 lidí, mezi nimiž je třeba i profesionální meteoroložka z Německa, aby podávala na minutu přesné předpovědi. A "špionem" je i průvodce Moya. Když přiletíme vrtulníkem na první nedělní erzetu a on vidí, jak na mokré trati jeden z předjezdců jen těžko krotí své auto, hned volá na centrálu a popisuje podmínky. O pár desítek minut později tuhle zkoušku Ogier vyhrává a říká: "Měl jsem skvělé informace, ale i tak to bylo peklo. Jsem rád, že jsem to přežil."
Loeb takové štěstí neměl. V neděli dopoledne a o několik hodin dříve, než plánoval, skončila jeho hvězdná kariéra v rallye. V lese a střechou dolů. A co hůř: pár kilometrů od jeho rodného města, kde na něj čekaly tisíce lidí. Místo něj pak před radnicí Haguenau jako vítěz stříkal šampaňským Ogier. Zdá se, že prostě přišel čas toho "druhého Sébastiena".