Švédská rallye ukázala o minulém víkendu, že kandidáti na prvním místo jsou jen dva. Vítěz ze Švédska Marcus Grönholm (Ford Focus WRC) a úřadující mistr světa Sebastien Loeb Citroën C4 WRC). Chvíli je s nimi schopen držet krok ještě Nor Petter Solberg (Subaru Impreza WRC). Pro oba horké favority je norský díl šampionátu velkou neznámou. Grönholm si ovšem nepřipouští, že by to byla nějaké velká nevýhoda.
"Všechno, co o tratích vím, je jenom z doslechu. Ale nejsem v tom sám. Skoro nikdo z jezdců tyhle tratě nezná. I Petter Solberg přiznává, že o nich moc neví – a to je Nor!" říká finský pilot Marcus Grönholm. "Všichni máme dva průjezdy při seznamovacích jízdách a musíme si tratě co nejlépe zapamatovat. Bude to náročné, ale pro všechny stejné, takže v tom nevýhodu nevidím. Musíme být při psaní rozpisů extrémně přesní. Při prvním průjezdu si musíme udělat téměř stoprocentní poznámky, které při druhém již pouze doladíme."
"Ve Švédsku jsme zjistili, že můžeme s Marcusem rovnocenně bojovat s cé čtyřkou i na sněhu. Je to dobrá zpráva. Jednou jsme se sice netrefili do výběru pneumatik, ale tak už to chodí. Jindy jsme díky tomu jinou rallye vyhráli zase my. Ale máme v kapse osm bodů a to je dobré," prohlásil Francouz Sebastien Loeb. "Tratě jsou tu víc klikaté, takže uvidíme, jak nám budou vyhovovat. Pokud ano, je naším cílem vítězství."
Norská rallye je poprvé v kalendáři MS, a tak většina týmů neví, co má očekávat. Především jde o to, kolik sněhu bude na tratích rychlostních zkoušek. Většina meteorologických předpovědí hovoří o nízkých teplotách a velkém množství sněhu. Dají se tedy očekávat vysoké bariéry kolem cest. Bariéry pak jezdci mohou využít jako oporu při průjezdech zatáčkami. Norské tratě jsou užší než švédské a erzety tedy budou pomalejší. Ovšem s větším počtech technických úseků.
"Musíme se tratě naučit co nejrychleji a pokud se nám to podaří během seznamovacích jízd, bude to fajn," říká třetí muž z předchozí Švédské rallye Mikko Hirvonen z týmu BP Ford. "Spíše než pro mě to ale bude asi těžší pro spolujezdce Jarma. Musí napsat kompletně nový rozpis od čistého listu papíru a pak ho během večera doladit pro soutěž."
České barvy bude stejně jako ve Švédsku hájit mezi nejsilnějšími speciály jen Jan Kopecký s vozem Škoda Fabia WRC. Mezi produkčními auty startují Milan Liška s mitsubishi a Jan Štěpánek se subaru.
"To, že tratě skoro nikdo nezná, by pro nás mohla být výhoda. Určitě by to platilo na asfaltu, ale na sněhu nemáme tolik zkušeností a já to na něm tolik neumím, takže to takové asi nebude," řekl Kopecký agentuře ČTK.
Norská Rallye má ve čtvrtek večer na programu slavnostní start. Naostro odstartuje v pátek ráno. První den čeká posádky osm erzet, v sobotu dalších šest a závěrečná nedělní etapa čítá čtyři testy. První posádka bude v cíli okolo nedělní 15 hodiny.
Pořadí MS (po 2 z 16 dílů):
Jezdci:
1. Loeb (Fr., Citroën) 18 bodů, 2. Grönholm (Fin., Ford) 16, 3. Hirvonen (Fin., Ford) 10, 4. Sordo (Šp., Citroën) 8, 5. Atkinson (Austr., Subaru) 6, 6. H. Solberg (Nor., Ford) a Gardemeister (Fin., Mitsubishi) oba 5, ...11. Kopecký (ČR, Škoda) 1.
Pohár konstruktérů:
1. Citroën 27, 2. Ford 26, 3. Subaru 10, 4. Kronos Citroën 9, 5. Stobart, Ford 6.