První startovní řadu Velké ceny Německa obsadili vozy Williamsu, za nimi stáli Rubens Barrichello s Jarnem Trullim. Ve třetí řadě byli připraveni Kimi Räikkönen a obhájce prvenství Michael Schumacher. Na posledním místě stál Nicolas Kiesa. Pětadvacetiletý Dán přestoupil do Minardi před čtrnácti dny a čekal ho premiérový závod F1 kariéry.
Tři favorité končili hned po startu
Po zhasnutí červených světel doplatil na pravou, více kluzkou stranu dráhy Ralf Schumacher. Pomalý start se snažil zachránit úhybným manévrem, ale rychlejší Barrichello ho trefil do pravé strany vozu a domácí favorit stihl už pouze zatočit do boxů a vystoupit z vozu.
Náraz do Schumachera odrazil Barrichella více na levou stranu, kde srazil Räikkönena s mclarenem. Mladý Fin byl katapultován do svodidel, vystoupil nezraněn, ale bylo jasné, že v celkovém pořadí šampionátu Michaela Schumachera opět nedostihne. S nepojízdným vozem skončil i Barrichello, a tak se otevřela cesta vozům renault, které se zařadily na druhé a třetí místo v pořadí Trulli, Alonso. Na čtvrté místo katapultoval chaotický začátek závodu staršího z bratrů Schumacherových.
"Nevím přesně, co se tam stalo," přiznal mladší z bratrů Schumacherových. "Barrichello ani Raikkönen nejsou z těch, kteří by něco takového udělali úmyslně. Není to ani můj styl," krčil rameny Ralf Schumacher. "Můj vůz byl každopádně poškozený tak, že se nedalo pokračovat," pravil.
Barrichello byl zdrcený. "Tím jsem letos odepsaný," kroutil hlavou Brazilec, když komentoval svou ztrátu v celkovém pořadí MS. "Neměl jsem vůbec žádnou šanci. Zleva mě zavřel Kimi a zprava Ralf. Nenechali mi tam ani kousek místa. Nedalo se vůbec nic dělat," dodal zklamaný Barrichello.
Wilson poprvé v Jaguaru nezávodil
Na další kolizi v úvodních metrech, tentokrát na zadních místech, doplatili odstoupením Firman s jordanem, Frentzen se sauberem a Justin Wilson, který se těšil na první Grand prix v monopostu jaguar. Mladý Brit se sice po opravě vrátil z boxů na dráhu, ale dovést poškozený stroj do cíle bylo nad jeho síly.
Coulthard po odstoupení Raikkönena vycítil šanci a chtěl dokázat všem pochybovačům, kteří jej u McLarenu odepsali, jak se mýlili. Britský pilot se nedlouho po startu probojoval na šesté místo, ze kterého dál útočil.
Ve třetím kole se zpomalovací vůz vrátil do boxů a Montoya začal rychle pracovat na tom, aby si vybudoval dostatečně velký náskok. Zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým. Za ním následovaly oba renaulty.
Coulthard se úspěšně tlačil vpřed
V devátém okruhu předjel Coutlhard nečekaně pomalého Webbera a před sebou měl už Michaela Schumachera, kterému se každým metrem blížil. Webberovy nejel jaguar vůbec dobře. O pár kol později ho předstihl i da Matta na toyotě a v průběhu závodu ho následovali i týmový kolega da Matty Panis a Jenson Button. Kolo před cílem zakončil Webber nepodařený závod smykem do kačírku a uvíznutím ve štěrku.
Tragedie Jordanu 2003 pokračovala. Firman už byl mimo hru, když po desátém kole začala stávkovat převodovka Giancarla Fisichelly. Předjela ho i obě minardi a poté zamířil k opravě do boxů. Dál se trápil na konci startovního pole, když sedm kol před cílem zastavil definitivně. Zůstal stát v boxové rovince, aniž stihl dojet ke svým mechanikům.
První zastávky v boxech pořadí prvních pěti neměnily. Až Villeneuve z týmu B.A.R. se dostal před sedmého da Mattu, ale Brazilec se o dvě kola později na konci dlouhé rovinky protáhl ve vlásence zpět. Verstappen na minardi se od mechaniků vrátil bez problému na dráhu, ale poté mu bouchl motor a zůstal stát vedle trati.
Alonso na Schumachera neměl
Michael Schumacher se záhy zjevil za oběma renaulty, a tak dlouho tlačil na modro-žlutý tandem před sebou, až donutil ve třicátém kole Alonsa udělat chybu. Španěl vyjel v nájezdu na motodrom mimo trať a Schumacher se vyhoupl na třetí místo.
Krátce poté zajel Montoya podruhé do boxů, tentokrát už s náskokem více než třiceti vteřin. Práce mechaniků stáje Williams se s každým letošním závodem zlepšuje, což dokazovaly i dnešní časy, potřebné na odbavení Montoyova monopostu. Poprvé strávil Kolumbijec v boxech 6,4 a podruhé jen o desetinu vteřiny víc. Na trať se díky tomu vrátil nejen na prvním místě, ale i s pohodlným náskokem více než pěti vteřin.
Druhá zastávka v boxech se povedla i Coulthardovi, který se před ní na trati zdržel o něco déle a najel na v té době čtvrtého Alonsa náskok několika vteřin, jenž pak díky rychlému odbavení udržel i po natankování a výměně pneumatik.
Button se dostal opět na body
V boji o poslední bodované místo za toyotami zaváhali mechanici B.A.R, při odbavení Jacquese Villeneuva a dopředu se dostal Heidfeld se sauberem. Ten jel ale narozdíl od pilotů British American Racing na tři zastávky, takže nakonec skončil desátý. Villeneuve, nad jehož závodní budoucností se stahují mračna, ale stejně o jeden bod kvůli zdržení přišel. Jeho místo zaujal týmový kolega Button.
Coulthard se dotáhl na Schumachera a donutil jej zaútočit na Trulliho. Renault vzdoroval, ale německý pilot to napodruhé zvládl a dostal se před něj. Na tomtéž místě o kolo později zaútočil na Itala i britský pilot, ale uspěl až napotřetí, kdy Trulliho až nečekaně snadno podjel. Italský pilot mu chybou nechal hodně prostoru. Důvodem mohlo být extrémní vedro. Trulli po vystoupení z kokpitu sotva chodil a mechanici ho polévali litry studené vody.
Schumacher ztratil šanci po defektu
Coulthard se nakonec dostal i před Schumachera, který si v Hockenheimu vybral velkou porci smůly, když jen několik kol před cílem píchl levou zadní pneumatiku a musel do boxů. Nucená zastávka znamenala propad na sedmé místo. Měl smůlu. S poškozenou gumou musel k vjezdu do pit lane obkroužit téměř celý okruh.
"Škoda. Druhé místo by bodlo," litoval Schumacher, který přiznal, že když píchl, trnul, aby se mu povedlo dojet do boxů a závod dokončit. "Taková je formule 1. Doufám, že to za tři týdny v Maďarsku bude lepší," dodal čtyřiatřicetiletý obhájce titulu.
Premiérový triumf slavil Montoya před dvěma lety jako nováček ve Velké ceně Itálie v Monze, podruhé se radoval letos v Monaku. Zásluhou vítězství se Montoya v průběžném pořadí seriálu probojoval na druhé místo před Fina Kimiho Räikkönena, který měl smůlu a závod nedokončil. "To byl perfektní víkend, od začátku až do konce," pochvaloval si Montoya. "Závod probíhal fantasticky. Start byl bezchybný a pak už jen stačilo držet nohu na plynu," líčil Kolumbijec, který do cíle dojel s rekordním náskokem 1:05 minuty před ostatními.
Montoya stíhá Schumachera
Na vedoucího Němce Michaela Schumachera, jenž dnes dojel sedmý, má Kolumbijec ztrátu šest bodů. O další tři body zpět je Räikkönen. V závětří číhá na příležitost čtvrtý Ralf Schumacher, který na bratra ztrácí osmnáct bodů.
Za svůj výkon sklidil Montoya uznání. "Juan Pablo má teď velkou šanci získat titul mistra světa," věštil šéf sportovního úseku automobilky BMW Gerhard Berger. "Také v Poháru konstruktérů jsme si polepšili. Na Ferrari ztrácíme pouhé dva body. Letos to bude dramatická sezona," mínil Berger.
V Poháru konstruktérů je Williams pouhé dva body za Ferrari, sedmnáct bodů chybí k prvnímu místu McLarenu.
V cíli se za Montoyou seřadili Coulthard a Trulli. Držet tempo nejlepších se nedařilo Alonsovi, takže čtvrté místo pro něj bylo nečekaně vysoko. V celkovém pořadí si drží šestou pozici.
Toyota koncem sezony přidala
Poprvé ve formuli 1 bodovali oba jezdci Toyoty. Dosud bodovali pouze jednotlivě Mika Salo, Cristiano da Matta a Olivier Panis. Toyota je druhým rokem v F1, ale už nyní je na šestém místě Poháru konstruktérů o bod za pátým týmem B.A.R.
Piloty i fanoušky sužovalo v Německu obrovské vedro. Podle agenturních informací ošetřili záchranáři v areálu okruhu během tří dnů více než 400 lidí, z nichž téměř polovina měla problémy s krevním oběhem. "Klimatizace není povolená, ale aspoň že máme kabriolety," vtipkoval Frentzen.
Výsledky Velké ceny Německa:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | 1h28:48.769 |
2. | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | +1:05.459 |
3. | Jarno Trulli | Itálie | Renault | +1:09.060 |
4. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +1:09.344 |
5. | Olivier Panis | Francie | Toyota | +1 kolo |
6. | Cristiano da Matta | Brazílie | Toyota | +1 kolo |
7. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +1 kolo |
8. | Jenson Button | Velká Británie | British American Racing | +1 kolo |
9. | Jacques Villeneuve | Kanada | British American Racing | +2 kola |
10. | Nick Heidfeld | Německo | Sauber | +2 kola |
11. | Mark Webber | Austrálie | Jaguar | +3 kola |
12. | Nicolas Kiesa | Dánsko | Minardi | +5 kol |
13. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Jordan | +7 kol |
14. | Jos Verstappen | Nizozemsko | Minardi | +44 kol |
15. | Justin Wilson | Velká Británie | Jaguar | +61 kol |
16. | Ralf Schumacher | Německo | Williams | +66 kol |
17. | Heinz-Harald Frentzen | Německo | Sauber | +66 kol |
18. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +67 kol |
19. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | +67 kol |
20. | Ralph Firman | Velká Británie | Jordan | +67 kol |
Nejrychlejší kolo: Juan Pablo Montoya - 1:14.917
Pořadí šampionátu jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 71 |
2 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | Williams | 65 |
3 | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 62 |
4 | Ralf Schumacher | Německo | Williams | 53 |
5 | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | 49 |
6 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 44 |
7 | David Coulthard | Velká Británie | McLaren | 41 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Renault | 22 |
9 | Mark Webber | Austrálie | Jaguar | 12 |
10 | Jenson Button | Velká Británie | British American Racing | 12 |
11 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Jordan | 10 |
12 | Cristiano da Matta | Brazílie | Toyota | 8 |
13 | Heinz-Harald Frentzen | Německo | Sauber | 7 |
14 | Olivier Panis | Francie | Toyota | 6 |
15 | Jacques Villeneuve | Kanada | British American Racing | 3 |
16 | Nick Heidfeld | Německo | Sauber | 2 |
17 | Ralph Firman | Velká Británie | Jordan | 1 |
18 | Antonio Pizzonia | Brazílie | Jaguar | 0 |
19 | Justin Wilson | Velká Británie | Minardi, Jaguar | 0 |
20 | Jos Verstappen | Nizozemsko | Minardi | 0 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 120 |
2 | Williams | Velká Británie | 118 |
3 | McLaren | Velká Británie | 103 |
4 | Renault | Francie | 66 |
5 | British American Racing | Velká Británie | 15 |
6 | Toyota | Japonsko | 14 |
7 | Jaguar | Velká Británie | 12 |
8 | Jordan | Velká Británie | 11 |
9 | Sauber | Švýcarsko | 9 |
10 | Minardi | Itálie | 0 |
Michael Schumacher sleduje vůz, který naboural během tréninku. V kvalifikaci pak dojel až šestý. |
Michael Schumacher mává fanouškům z odtahového vozidla, které odváží jeho nabouraný vůz po tréninku. |
Juan Pablo Montoya ze stáje BMW Williams oslavuje sobotní zisk pole position na okruhu v německém Hockenheimu. |
Ralf Schumacher sleduje jednoho z členů týámu Williams při tréninku v Hockenheimu. |
Juan-Pablo Montoya na čele závodu v Hockenheimu, za ním Ralf Schumacher a vpravo bourající Kimi Raikkonen. |
Kimmo Raikkonen se se svým vozem na zlomek vteřiny proletěl při bouračce, kvůli které nechtěně ukončil závod v Hockenheimu. |
Kimmo Raikkonen krátce po startu havaroval, z jeho vozu zbyla jen masa železa. |
Pozdější vítěz Velké ceny Německa, kolumbijský pilot Juan Pablo Montoya, na čele závodu v Hockenheimu ve chvíli, kdy vpravo bourá Kimi Raikkonen. |
Závod v Hockenheimu skončil předčasně pro Kimi Raikkonena, který doplatil na tlačenici po startu. |
Kolumbijec Juan Pablo Montoya využil pole position a celou dobu před sebe nepustil žádný vůz. Stal se tak vítězem Velké ceny Německa 2003. |
Čtyři obrázky ukazují, proč Kimi Raikkonen nedokončil závod v Hockenheimu. Pilot McLaren Mercedes narazil do Ralfa Schumachera z BMW Williams. |
Juan Pablo Montoya, vítěz velké ceny Německa 2003, projíždí okolo svých fanoušků na okruhu v Hockenheimu. |
Juan Pablo Montoya v barvách stáje BMW Williams na stupních vítězů. |
Juan Pablo Montoya se raduje z vítězství na Velké ceně Německa. |
Fanoušci Montoyi a stáje BMW Williams oslavují vítězství kolumbijského pilota v Hockenheimu. |
Pár vteřin po startu skončily naděje Ralfa Schumachera (vlevo), Kimi Räikkönena (vpravo) a Rubense Barrichella. Z kolizi bodově těžili jezdci Toyoty (v pozadí). |