Od startu do cíle nebylo o nejlepším týmu Velké ceny Francie pochyb. Už po úvodních zastávkách v boxech měli jezdci Ferrari náskok půl minuty před zbytkem startovního pole. Závod v Magny Cours probíhal v rudé režii.
V polovině závodu začal vedoucí Kimi Räikönen zpomalovat. Nakřáplý výfuk způsobil ztrátu výkonu. Ve 30. kole se kolem něj týmový kolega Massa prohnal a jel si pro deset bodů a vedení v šampionátu. Stal se prvním Brazilcem v čele mistrovství světa od dob legendárního Ayrtona Senny.
Räikkönen se po dvou nulách opět radoval z bodového zisku a posunul na třetí příčku MS za Poláka Kubicu, který bral za páté místo pouze čtyři body. Za celý závod se nedokázal dostat před Itala Trulliho s Toyotu a navíc ho při druhých zastávkách přeskočil Kovalainen z týmu McLaren.
BMW-Sauber ve Francii nestačil. Heidfeld ani nebodoval. A Kubica přišel o čtyřbodový náskok v čele šampionátu, jen 14 poté, co ho slavně v Kanadě získal.
Naopak zářila Toyota. Trulli byl výjimečně rychlý v kvalifikaci a výjimečně tvrdý v závodě. Potvrdil pověst skvělého obranáře. Ačkoli byl evidentně pomalejší než ostatní piloti na bodech, třetí místo ubránil. V závěru přiváděl k šílenství Fina Kovalainena a kolo před cílem se jen těsně vyhnuli nehodě. Jejich kola se střetla.
McLaren zachraňoval čtvrtý Kovalainen, Hamilton byl za zkrácení zatáčky potrestán hned začátkem závodu průjezdem boxy, padl na poslední příčku a na body se přes enormní snahu už nedostal. Kvůli trestu z předchozí Grand prix startoval až třináctý. Na Massu teď ztrácí na čtvrté pozici deset bodů.
Tradičně bodoval Webber z Red Bullu, který za sebou v závěru závodu udržel agresivní dvojku Renaultu Alonso, Piquet. Mladý Brazilec porazil díky povedenému předjížděcímu manévru v závěru Alonsa a vybojoval premiérové dva body ve formuli 1.
Příštím závodem je Velká cena Británie 6. července v Silverstonu.
Ferrari - bez konkurence
Start se povedl Räikkönenovi i Massovi na výbornou. I díky tomu, že třetí Alonso pokazil začátek, udrželi své vedoucí pozice z kvalifikace.
Kimi Räikkönen tankoval ve 21. kole, Massa ve 23. a vedení si bez potíží udrželi. Nad Magny Cours se začala roztahovat rudá nuda. Po zastávkách ztrácel třetí Trulli už půl minuty.
Ale poté se Italův odstup začal překvapivě zmenšovat. Co se stalo? Räikkönena překvapily technické problémy jeho vozu. Porouchaný výfuk mu ubral výkon. Ve 39. kole se Massa protáhl před něj a dostal se do vedení.
Räikkönena čekal boj alespoň o udržení druhé pozice. Ale ve 40. kole už byl o sekundu na okruh pomalejší než třetí Trulli. Začíná to vypadat, že si dlouholeté technické problémy přinesl s sebou z McLarenu do Ferrari.
Později ale Räikkönen výkon srovnal a jezdci za ním ho přestali dojíždět. Oběma pilotům Ferrari vyšlo závěrečné přezutí pneumatik a bez problémů pokračovali k vítěznému double.
Massa proklouzl do čela mistrovství světa. Vzhledem k současné výkonnosti Ferrari se může reálně obávat pouze týmového kolegy Räikkönena.
McLaren - závod plný trestů
Hamilton i Kovalainen vyrazili do závodu dobře. Fin si polepšil o jednu pozici, Hamilton předjel tři soupeře a do třetího kola už najížděl na desátém místě. Pak ale narazil na překážku v podobě svého týmového kolegy, který si neuměl poradit s Renaultem Nelsona Piqueta vpředu. Kovalainena po chvíli předjel, ale Piquet dlouho odolával.
A nakonec odolal. Komisaři závodu usoudili, že Hamilton při předjíždění získal nepovolenou výhodu tím, že si zkrátil třetí zatáčku a musel za trest projet ve 14. kole boxy. Po dalším trestu padl až na 13. místo, které měl na startu. A před ním se zjevil další pomalý Renault - Alonso, který právě dotankoval.
O chvíli později musel lošký vicemistr k plánovanému doplnění benzinu a propadl se na velmi nelichotivou poslední příčku.
Heikki Kovalainen tankoval až ve 25. kole a dokázal zůstat na bodech. Předvedl efektní a nevídané manévr, když ještě v boxové uličce, těsně za omezovačem rychlosti, konečně předjel Piqueta. Mladík v Renaultu byl bezmocný.
Fin se ukazoval jako bojovník nadále. Ve 43. kole předjel vnitřkem ve vlásence Webbera. Australan s Red Bullem nestačil. Dalším cílem před ním byli Trulli s Kubicou. Před Poláka na čtvrté místo se Kovalainen dostal při zastávce v boxech, Trulli se objevil 20 kol před cílem čtyři vteřiny před ním.
Brzo Itala dojel a začal neúnavně útočit. Musel si však hlídat i zpětná zrcátka - za ním číhal Kubica s BMW-Sauberem. Kolo před cílem se odvážil k útoku a dostal se na úroveň Toyoty, ale Trulli ho sithl vytlačit z ideální stopy a místo udržel.
Hamilton předjížděl jako zběsilý, nikdo dnes ve Francii nepředvedl tolik povedených manévrů, ale na body to nestačilo. Byl příliš vzadu. Podle rychlosti, když měl před sebou volnou trať, však bylo jasné, že pokud někdo mohl bojovat s Ferrari, byl to právě on. Ale bohužel...
Ve 45. kole byl opět za Alonsem a opět se před něj nemohl dostat. Tentokrát se mu to však po pár kolech podařilo. Ve vlásence šel na 12. místo. V 58. kole dokonce předjel desátého Glocka na Toyotě, to bylo ale na body málo.
Tým stihly ve Francii hned tři tresty. Pro Hamiltona ztráta deseti míst na startu a průjezd boxy, pro Kovalainena ztráta pěti míst na startu za blokování Webbera v kvalifikaci. Výsledkem je pouhých pět bodů a zvýšení ztráty na Ferrari.
Renault - Piquet lepší Alonsa
Fernando Alonso nezvládl start. Moc chtěl a kvůli protočeným gumám spadl v první zatáčce za Trulliho a Kubicu. Poláka stihl po chvíli předjet, ale zkušený Ital mu nekompromisně se svou Tyotou uzavřel cestu. Alonso vpřed nemohl.
Španěl se jako první jezdec objevil v boxech na plánované zastávce. Benzin z kvalifikace mu stačil jen do 15. kola, ale v Magny Cours to není velký problém - okruh má hodně krátkou boxovou uličku. Spadl až na dvanácté místo - před nešťastného Hamiltona. A nešťastný měl být i Alonso. Tankoval příliš brzo na to, aby za sebou udržel všechny soupeře a propadl se o dvě místa.
Mladík Piquet měl lepší strategii, ale zase mu chyběl jezdecký um - nechal se předskočit od Kovalainena potupně na výjezdu z boxová uličky. Přesto stále držel osmé místo.
Alonso tankoval i podruhé jako první z celého startovního pole a molh jen doufat, že ho to nebude stát další pozice. Stálo. Spadl na sedmé místo před Piqueta a chvíli před cílem mladík všechny přihlížející překvapil - předjel týmového kolegu Alonsa, který na chvíli ztratil pozornost a dojel si pro své první dva body ve formuli 1.
Toyota - fantastický Trulli
Skvělý start vynesl Trulliho ze čtvrtého na třetí místo, které držel do první zastávky v boxech. Ve 20. kole dotankoval a vrátil se v pořádku na dráhu. Zůstal před Polákem Kubicou s BMW-Sauberem.
Slušně jel i jeho týmový kolega Glock. Když německý mladík o kolo později tankoval, byl na nečekané čtvrté příčce! Poté zase z bodů spadl. Koncem závodu nestačil a spadl na 11. místo.
Držet rychlejší jezdce za sebou umí Trulli jako ve formuli 1 nikdo jiný. Když ho před druhými zastávkami v boxech dojel Kubica, na předjetí mu nedal šanci. A navíc Toyotě vycházela skvěle strategie, když Trulli dvacet kol před cílem dotankoval, pohodlně se vrátil daleko před Kubicou.
Jenže dvanáct kol před cílem se za ním zjevil mnohem rychlejší Kovalainen na McLarenu. Teď musel Trulli ukázat, zda je skutečně tak dobrým obranářem, jak se o něm říká. Bojoval o první stupně vítězů od Španělska 2005.
A úspěšně. V cíli nebylo šťastnějšího člověka než on. Monopost neměl dost rychlosti, ale jezdec měl dost umu, aby dokázal vystoupat po třech letech na stupně vítězů.
BMW-Sauber - výkonnostní propad
Koubica startoval díky diskvalifikaci vozů McLaren z páté pozice a na startu se posunul ještě o jednu příčku výš. Dlouho ale čtvrtý nevydržel, průbojný Alonso mu manévr hodně rychle vrátil.
Vedoucí jezdec šampionátu jel do boxů pro nový benzin ve 20. kole a polepšil si o jedno místo! Díky výhodnější strategii se posunul zpět před Španěla. Ale zůstal za Trullim. Ve 30. kole už byl těsně za Italem a začal plánovat útok. Ale neúspěšně.
Druhé zastávky v boxech vyšly mnohem lépe Trullimu a před Kubicu se dokonce posunul Kovalainen s rychlejším McLarenem. Výš než na páté místo Polák tentokrát myslet nemohl.
Heifeld po nepovedené kvalifikaci špatně odstartoval a za celý závod nenakoukl do nejlepší desítky. Výkonnostní rozdíl mezi ním a Kubicou začíná být stále více hmatatelný.
Red Bull - Webber opět na bodech
Webber na startu spolehlivě udržel sedmou pozici, ale Coulthard při počáteční akceleraci nestačil a vypadl z první desítky. Australan jel, jak je letos zvykem, výborně. Pod dotankování se málem posunul před Alonsa s Renaultem.
David Coulthard sice tankoval o pár kol později, ale ani to mu nepomohlo k tomu, aby se udržel na bodech. Spadl zpět za Glocka z Toyoty. Toho se sice později zbavil, ale byl už poněkolikáté v sezoně prvním nebodujícím jezdcem.
21. kol před cílem zatočil Webber naposled do boxové uličky a to stačilo na to, aby si udržel bodovanou pozici. Porazil oba renaulty a mohl se těšit ze tří bodů.
Výsledky:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:31:50,245 |
2. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | + 17,984 |
3. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | + 28,250 |
4. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | + 28,929 |
5. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | + 30,512 |
6. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | + 40,304 |
7. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | + 41,033 |
8. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | + 43,372 |
9. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | + 51,072 |
10. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | + 54,521 |
11. | Timo Glock | Německo | Toyota | + 57,738 |
12. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | + 58,011 |
13. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | + 1:02,013 |
14. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +1 kolo |
15. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +1 kolo |
16. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1 kolo |
17. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +1 kolo |
18. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +1 kolo |
19. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +1 kolo |
20. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +54 kol |
Pořadí mistrovství světa:
DÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 48 |
2 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 46 |
3 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 43 |
4 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 38 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 28 |
6 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 20 |
7 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 18 |
8 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 18 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 10 |
10 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 8 |
11 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 7 |
12 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 6 |
13 | Timo Glock | Německo | Toyota | 5 |
14 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 5 |
15 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 5 |
16 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
17 | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 2 |
18 | Sebastién Bourdais | Fra ncie |
Toro Rosso | 2 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 91 |
2 | BMW Sauber | Německo | 74 |
3 | McLaren | Velká Británie | 58 |
4 | Red Bull | Rakousko | 24 |
5 | Toyota | Japonsko | 23 |
6 | Williams | Velká Británie | 15 |
7 | Renault | Francie | 12 |
8 | Honda | Japonsko | 8 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 7 |
Závod jsme sledovali v on-line reportáži