Loeb se před nehodou držel na průběžném třetím místě. Jezdecká chyba na 22 kilometrů dlouhém úseku jej připravila o šanci navázat na triumf ve Švédské rallye z roku 2004, kdy soutěž vyhrál jako jediný neskandinávský jezdec v historii.
"V levé zatáčce jsem levým předním kolem narazil do sněhové bariéry a do kamene, hodilo nás to do strany a auto se s námi převrátilo," popsal karambol Loeb a uznal, že se dopustil chyby.
Naději na úspěch nemá ani jeho týmový kolega Dani Sordó ze Španělska, který měnil v předchozí rallye motor, na severu Evropy jede kvůli tomu s pětiminutovou penalizací a je osmnáctý.
Soutěži zatím dominují fordy, kterým patří první čtyři místa, Latvala jediný dílčí triumf přenechal na sklonku dne Petteru Solbergovi z Norska na subaru. "Já jsem tím dneškem strašně překvapený. Předčilo to moje nejodvážnější očekávání," rozplýval se Latvala.
Na trati nejlépe dokázal držet krok s mladým Finem jeho krajan a týmový kolega Mikko Hirvonen, večer ale dostal kontroverzní desetisekundovou penalizaci za pozdní příjezd na časovou kontrolu a musel přepustit druhé místo Henningu Solbergovi z Norska.
Ten už má bezmála minutové manko na Latvalu a svádí vyrovnaný boj o bronz s Hirvonenem a Gigim Giallim z Itálie.
Český jezdec Martin Prokop je po osmi tesech sedmnáctý se ztrátou sedmi minut na Latvalu. Josef Semerád je po karambolu ve čtvrteční divácké supererzetě dvaačtyřicátý.
Rallye má v obou víkendových dnech ještě na programu po šesti zkouškách.
Výsledky po 1. etapě: 1. Latvala, Anttila (Fin./Ford Focus) 1:03:33,3, 2. H. Solberg, Menkerud (Nor./Ford Focus) -56,3, 3. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Ford Focus) -58,2, 4. Galli, Bernacchini (It./Ford Focus) -1:02,0, 5. P. Solberg, Mills (Nor.-Brit./Subaru Impreza) -1:45,2, 6. Östberg, Unnerud (Nor./Subaru Impreza) -2:15,1, ...17. Prokop, Tománek -6:51,0, 42. Semerád, Ceplecha (všichni ČR/Mitsubishi Lancer) -17:39,6.