Kopecký ještě vylepšil vydařený výkon z loňského roku, kdy poprvé a naposledy v seriálu MS právě v Katalánsku bodoval jako osmý.
Letos se na asfaltových tratích v okolí Salou od počátku bezpečně usadil v první
desítce a šesté místo po pátku o víkendu ještě vylepšil. V sobotu se dokonce na chvíli dostal na čtvrtou pozici, než jej sesadil Marcus Grönholm, který dotahoval manko po pátečních technických problémech s turbem.
Kopecký se spolujezdcem Filipem Schovánkem hovořili po soutěži o životním úspěchu a pochvalovali si bezchybně fungující a spolehlivý vůz. Přiznali ale také, že blížící se konec rallye byl velmi psychicky náročný.
"Závěrečná rychlostní zkouška byla pro nás nesmírně těžká, neboť jsme měli s Filipem poprvé nadosah takto skvělý výsledek. Nechtěli jsme promarnit obrovskou šanci a skvělou práci týmu při přípravě vozu i během celého závodu," uvedl pilot Czech Rally Teamu Škoda-Kopecký.
To je sen, řekl Kopecký
Posádce prý velmi pomohlo testování ve Španělsku před soutěží. "Podařilo se najít úseky, jejichž charakter odpovídal profilu Katalánské rallye. Podobné tratě v České republice nejsou a ani aktuální klimatické podmínky nejsou podobné," uvedl Schovánek.
"Páté místo je z říše snů. Na podobné umístění jsem v žádném případě nemyslel. Přál jsem si, aby se kluci pokusili zopakovat loňské pěkné osmé místo," prohlásil pilotův otec Josef Kopecký, vedoucí týmu.
Grönholm nakonec při druhém Loebově vítězství v sezoně skončil třetí a v hodnocení MS ztrácí na druhém místě devět bodů. Finský vítěz úvodních dvou soutěží MS byl přitom nejrychlejší ve všech čtyřech testech třetího dne a celkem dosáhl v šestnácti erzetách deseti dílčích triumfů oproti pěti Loebovým.
Na španělských cestách odolal Grönholmovu útoku už jen domácí jezdec Daniel Sordo, který zvýraznil triumf citroënů. Sordo ztratil na francouzského suveréna 48 sekund, bývalý mistr světa Grönholm byl po třech dnech pomalejší téměř o další minutu. Slavnostní ceremoniál se v Katalánsku nekonal, jezdci místo toho uctili památku německého spolujezdce Jörga Bastucka, kterého v pátek srazil a zabil jiný soutěžní vůz při opravě kola.
"Nebyla to lehká rallye," uvedl Loeb. "Obvykle jsme na asfaltu rychlejší než ostatní, ale tentokrát to tak nebylo. Marcus byl strašně rychlý, a kdyby neměl smůlu, rýsoval se slušný souboj," připustil Francouz, že za normálních okolností by měl s finským protivníkem co dělat. Grönholm přiznal, že po pátečních problémech už ani nemyslel na stupně vítězů. "Spočítal jsem si to na čtvrté místo. Získat šest bodů po takových potížích je slušné," uvedl Seveřan.
S půlminutovým odstupem za Kopeckým si dojela pro body za šesté místo další fabia řízená Belgičanem Francoisem Duvalem. Další český jezdec na startu v Katalánsku Štěpán Vojtěch obsadil s peugeotem čtrnácté místo, o tři příčky za ním skončil Martin Prokop, který za volantem citroënu suverénně vyhrál kategorii junior WRC.
Prokop - nejrychlejší junior
Prokop tak stejně jako Kopecký dosáhl v okolí Salou životního výsledku a dokonce se dostal do čela průběžného pořadí.
"Od druhé etapy jsem zažíval absolutně nový pocit. Nikdy v minulosti jsem vedení nehájil, ale spíše dotahoval. Musel jsem se stále stoprocentně koncentrovat a i ve chvílích, kdy nás soupeři stahovali, udržet potřebný klid. Závěr soutěže se naštěstí dojížděl v rozumném tempu, proto jsem si mohl dovolit řadu rozbitých pasáží prodat," uvedl Prokop v tiskové zprávě Jipocar týmu. K cenné výhře mu pomohl i vůz Citroën C2, s kterým ve Španělsku před rokem triumfoval Sordo.
Třetí český jezdec na startu Vojtěch měl od pátku soustavné problémy s technikou, jeho šest let starý peugeot nefungoval, jak měl. Hlavním problémem bylo turbo, liberecký pilot tak musel závodit s nižším výkonem. "Je to super zkušenost i přes problémy, které jsme měli. Jeli jsme bez chyb. Samozřejmě mě mrzí, že auto nefungovalo, protože jsme se mohli poměřit s Aignerem a mladým Wilsonem," uvedl Vojtěch, jehož mechanici nemohli auto opravit, protože neměli potřebné náhradní díly.
"Nezbývalo nám než si prostě zvyknout a jet s menším výkonem, i když je to hrozné," prohlásil jezdec OMV rallye týmu.
Příští soutěží bude za dva týdny Korsická rallye.
Výsledky:
1. Loeb (Fr./Citroën) 3:22:01,7, 2. Sordo (Šp./Citroën) -48,2, 3. Gronhölm (Fin./Ford) -1:45,8, 4. Bengué (Fr./Peugeot) -2:01,9, 5. Kopecký (ČR/Škoda) -2:57,2, 6. Duval (Belg./Škoda) -3:37,8, 7. P. Solberg (Nor./Subaru) -3:48,2, 8. Sarrazin (Fr./Subaru) -4:36,4, 9. Hirvonen (Fin./Ford) -5:01,6, 10. Panizzi (Fr./Škoda) -5:04,4, ...13. Aigner (Rak./Škoda) -9:37,3, 14. Vojtěch (ČR/Peugeot) -17:16,9, 17. Prokop (ČR/Citroën) -24:02,7.
Průběžné pořadí MS (po 4 z 16 závodů):
1. Loeb 36 b., 2. Grönholm 27, 3. Sordo 14, 4. Stohl (Rak./Peugeot) 11, 5. P. Solberg 10, 6. Gardemeister (Fin./Peugeot) 6, ...13. Kopecký 4, 15. Duval 3.
Pohár konstruktérů:
1. Kronos Citroën 44, 2. BP Ford 41, 3. Subaru 30, 4. OMV Peugeot 21, 5. Stobart Ford 10, 6. Red Bull Škoda 8.
Juniorské WRC:
1. P. Andersson (Švéd./Suzuki) a Prokop 10, 3. Cassier (Belg./Renault), Béreš (SR/Suzuki) a Sandell (Švéd./Renault) 8, ...8. Valoušek (ČR/Suzuki) 5.44.