Valtr: Závodění se změnilo. Je třeba víc přemýšlet a nerozbít si hubu

  14:18
Už je to bezmála deset let, co se Jaroslav Valtr chystal na svou první Rallye Dakar, tehdy v kabině kamionu značky Liaz. Závodil s ním v jihoamerické poušti Atacama, po Hedvábné stezce v Rusku, loni změnil značku a začal sbírat zkušenosti s tatrovkou nejprve ve stáji Buggyra a letos u jiného českého týmu, Bonver Dakar Project.

Jaroslav Valtr | foto: Petr Lusk

Zblízka tak sleduje, jak se změnily někdejší užitkové vozy na velké buginy s obřím výkonem, které v posledních letech na Rallye Dakar prohánějí i nejrychlejší osobní auta. A vnímá i současné trendy při stavbě nových trucků do terénu. „Technika se strašně posunuje. Do aut se cpe ohromný výkon, ale to přináší i problémy. Musí jít o kompromis, aby se to dalo řídit a uchladit,“ vysvětluje šternberský pilot.

Jak se změnilo závodění od vašeho prvního startu na Rallye Dakar v roce 2009?
Tehdy auta nebyla tak výkonná a jezdilo se spíš na vytrvalost. Dnes je to mnohem rychlejší a už se tolik nebere na techniku ohled, všechno se jezdí pod plným plynem. Je to proto, že technika dnes vydrží víc než lidé a s auty se dá zacházet velmi hrubě, přesto to vydrží. Závodění je jiné než dřív, hlavně strašně rychlé a už začíná být místy nebezpečné. Je potřeba víc přemýšlet a hlavně si nerozbít hubu. (smích)

Co podněcuje technický vývoj?
Hlavně soukromé týmy, které do toho jdou opravdu natvrdo a technika se strašně posunuje. Někteří dokážou do auta nacpat tak obrovský výkon, že už to nejde řídit nebo chladit. Je třeba najít kompromis, kdy auto je výkonné, ale neničí se.

Je rozdíl i v komfortu posádky?
Dříve byla auta daleko tvrdší, v posledních letech se hodně změkčila, což je s nárůstem rychlosti nutné. To jsou obrovské rány, co posádka dostává, které tělo ani kolikrát nedává. Proto je potřeba auto dobře změkčit, aby se člověk mohl soustředit na jízdu a nemusel řešit bolest.

Aktuálně jezdíte s Tatrou Jamal. Jaký je to vůz?
Je to auto s čumákem, což je obrovská výhoda pro řidiče, protože jeho posez je o metr a půl za nápravou. Díky tomu nejdou rány na kolo přímo do páteře, ale někam do nohou. Motor Renault od firmy MKR má zhruba tisíc koní a velmi slušný kroutící moment. Je to vyzkoušený a celkem spolehlivý motor, se kterým se jede velmi pěkně. Ale znám i lepší. Celkově se ale jamalka velmi pěkně řídí, tím posunutým posezem cítím každý pohyb auta. U trambusových kabin je problém, že když člověk někde skočí, tak rána z levého předního tlumiče jde přímo na páteř pilota. Zrovna nedávno v Maďarsku došlo takto k těžkému zranění jednoho z českých pilotů. Nastavení podvozku je potřeba strašně hlídat.

Co ještě je na řízení zrádné?
Ta auta jdou strašně za plynem, jedou neskutečným způsobem. Dnes kamiony končí v absolutním pořadí v první desítce, a to jsou mezi osobními auty samé tovární týmy, takže je to strašný fofr. V rozbitých etapách, kde jsou velké díry a velké kamení, mají osobáky problémy, ale kamiony to drtí bez milosti. V tom je obrovská výhoda kamionu. A také v lepším výhledu z větší výšky, díky němu můžete rychleji reagovat na různé terénní nerovnosti.

Jaké jsou trendy ve vývoji závodních kamionů?
Všichni dnes chtějí automatické převodovky, ale jsou s tím spojené problémy, jako je nárůst váhy a další elektroniky. Viděli jsme to letos na Dakaru i na Silk Way, kdy renaulty odpadávaly jeden za druhým během prvních tří etap, měly technické problémy s motory a přehřívaly se. Vše se také musí naladit na jízdní styl pilota.

Jaký je například ten váš?
Preferuji spíš jednoduchost, abych auto v poušti mohl spravit pomocí kladiva a šroubováku, když to přeženu. Musí to být jednoduché, mechanické, blbuvzdorné. Technika jde hodně dopředu, ale všeho s mírou, tak, aby vydržela. Je to věc názoru a uživatele auta, ale já zastávám tento způsob ježdění. Velmi slušný výkon, velký krouťák, ale člověk s tím musí zacházet, aby technika netrpěla. A manuální řazení. Když mám velký výkon, mám velký rozsah kroutícího momentu, nemusím tak často řadit. Měl jsem možnost porovnat tři auta, liazku, auto Buggyry a Bonver Dakar Projectu, takže vím, co chci. Teď je otázka, kdo ho takhle poskládá.

Místo Rallye Dakar jste letos jel Africa Race. V čem se liší závodění v Africe a v Jižní Americe?
V Africe je obrovská výhoda, že je tam spousta prostoru, takže člověk má místo na předjíždění. Dojede dvě tři auta a objede je. V Jižní Americe se jezdí po polních cestách a člověk je odkázaný na to, jestli ho ten před ním pustí nebo ne. Člověk musí hodně krotit emoce a někdo nemusí tyto věci udržet pod kontrolou. Bohužel, v tom je Jižní Amerika trochu nespravedlivá. Proto se mi Afrika líbila v tomto víc, bohužel média jsou více v Jižní Americe a ta k závodění potřebujeme.

Kam se tedy na konci prosince vydáte?
Mně to je vcelku jedno. Může se objevit sponzor, který bude mít přání jet Jižní Ameriku. Myslím, že tam mám dobrou pozici, nejhorší je totiž startovat vzadu. To je vždycky spojené s předjížděním, musíte se prokousávat a snášet útrapy toho, že dopředu vás nechtějí pustit. Ale doufám, že pokud bych jel Jižní Ameriku, dostanu číslo do patnáctky. (Startovní číslo ovlivňuje předchozí výsledek, Valtr byl při své poslední účasti v roce 2016 na 8. místě. – pozn. red.) A v momentě, kdy se dostanete do desítky, už cesta ubíhá v pohodě. Uvidíme, jak to dopadne. Ještě v tom nemám jasno.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

Stíhá maturitu i Paříž. Menšíkův kouč o cestě na vrchol i datové analýze

27. dubna 2024

Premium Madrid (Od naší zpravodajky) Kdybyste se v čase přenesli o rok zpátky, místo na prestižní turnaj do Madridu, kde mezi sebou...

Basketbalisté Barcelony vyrovnali čtvrtfinálovou sérii s Olympiakosem

26. dubna 2024  23:44

Basketbalisté Barcelony vyrovnali čtvrtfinálovou sérii v play off Evropské ligy s Olympiakosem...

Real Madrid vede po výhře v San Sebastianu španělskou ligu už o 14 bodů

26. dubna 2024  23:19

Fotbalisté Realu Madrid zvítězili 1:0 v San Sebastianu a mají v čele španělské ligy náskok už 14...

Rozhodlo osm minut hrůzy. Hokejoví junioři podlehli na MS Kanadě 0:6

26. dubna 2024  21:19,  aktualizováno  23:08

Čeští hokejisté do 18 let prohráli na mistrovství světa s Kanadou 0:6 a nenavázali na čtvrteční...

Prodej domu ve Slavičíně ke komerčním účelům
Prodej domu ve Slavičíně ke komerčním účelům

Nádražní, Slavičín - Hrádek na Vlárské dráze, okres Zlín
4 290 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...