"Jsou to takové protiklady," povzdechne si 24letý závodník z Ústí nad Orlicí. Radost i smutek. Tak zní pololetní hodnocení jeho letošní sezony.
Jezdci stáje Schnabl Engineering se daří v německém Porsche Carrera Cupu. Je šestý a směle může pomýšlet na to, že se do konce seriálu posune do medailového trojlístku. Zato Porsche Supercup mu přináší jen soužení. Průběžná patnáctá příčka není umístěním, o které chtěl bojovat.
Slůvko spokojenost nejspíše z vašich úst zazní jen při pohledu na výsledky v Porsche Carrera Cupu. Je to tak?
Určitě, protože se Supercupem nejsem vůbec spokojen. V Německu mám minimální ztrátu na třetího, je to pořád otevřené. Daří se mi dojíždět v první desítce, nejhůře jsem byl devátý. Zato v Supercupu mám neskutečnou smůlu. Ze šesti závodů jsem tři nedojel. Zatím je to hrůza.
Možná je to zákonité. Seriál Porsche Supercup je určitě náročnější.
Právě že to není pravda, i když je to zvláštní. Když se podíváte na startovní listiny, v obou sériích jezdí stejná špička. Konkurence v Carrera Cupu je někdy těžší než v Supercupu. Třeba při závodu na Lausitzringu se nás devět vešlo do dvou desetin vteřiny.
Vaše výsledky v obou sériích jsou ale zcela rozdílné. Čím to tedy je? Může za to jen smůla?
Určitě je to smůla. Ale spíše je za tím jedna hlavní příčina. Můj tým jezdí Carrera Cup pátým rokem, ale Supercup teprve druhým rokem. V Německu jsou okruhy stejné. Máme nastavené vozy, které jen dolaďujeme. Tým má víc zkušeností, navíc mám k dispozici o jednoho inženýra navíc. To strašně pomáhá, protože každý milimetřík hraje strašnou roli. Zato v Supercupu jezdíme testovat na tři čtyři tratě. Zkušenosti nám chybějí. Pořád jen experimentujeme. Po volném tréninku předěláme celé auto na kvalifikaci a čekáme, zda to bude fungovat.
Dají se vaše slova přeložit i tak, že německý seriál je pro váš tým prestižnější?
Jednoznačně. V Německu má sponzory, na každý závod mu přijede šedesát hostů. Navíc závody se jezdí jako součást DTM. Je to tam hodně populární.
Jezdíte za německý tým. Takže výsledky od vás chce především v německém seriálu?
Chtějí je i v Supercupu, ale na to musíte mít odpovídající techniku. Chtějí ode mě zázraky. Jenže je to strašně vyrovnané, a pokud nemáte stoprocentně vyladěné auto, nejde to.
Větší mezinárodní prestiž ale asi má Porsche Supercup, který se jezdí před závody formule jedna. Je to tak?
Určitě, máte pravdu. To je jednoznačné. Je to nejrychlejší cup na světě a za poslední dva roky i nejvyrovnanější.
Je v něm obrovská konkurence. Jede se přímo před závodem formule jedna, kdy jsou ochozy už zaplněné. Má větší prestiž, ale kvalitou jsou obě série podobné.
Vyrazit na trať před formulí jedna musí být velký zážitek i pro jezdce.
Na to si časem zvyknete. Na formuli jedna jsem se byl podívat jako divák, ale nikdy jsem se závodů neúčastnil aktivně. Až teprve vloni, kdy jsem začal jezdit Supercup. Když jsem letěl na první závody do Bahrajnu a do Barcelony, nevěděl jsem, co mám čekat. Trošku jsem se obával, jak mi to půjde.
Vloni jste se asi celkově jako nováček otrkával v těchto seriálech, že?
Zejména v Supercupu. Na těchto okruzích jsem jezdil poprvé v životě. Byli jsme testovat jen na třech. A zrovna na nich se nám povedlo nastavit auto a zajet dobrý výsledek. Pro nového jezdce je těžké naskočit do zaběhnutého seriálu. Některé týmy v něm jezdí deset nebo patnáct let. Pak je jasné, kdo má zkušenosti.
Vy ale nepochybně zkušenosti sbíráte i letos, kdy v obou seriálech jezdíte druhým rokem.
Určitě. Ale vloni jsem byl překvapený, jak se mi v Německu dařilo. Nečekal jsem to já ani můj tým. Mým kolegou byl Pierre Kaffer, což je bývalý jezdec DTM. V Německu je to pan závodník, je brán za modlu. A já jsem ho porážel. Půl sezony se jelo na něj, ale pak se nám začali věnovat stejně, když jsem ho porážel. Letos jsem už brán za týmovou jedničku. V tomto směru je to rozhodně lepší.
Vloni jste v Carrera Cupu skončil osmý. Kam chcete dosáhnout letos? Na první pětku?
Přesně tak. Cílem před sezonou bylo umístění do pátého místa. A do desátého v Supercupu.
Je podle vás ještě reálné myslet na desítku v Supercupu?
Abych řekl pravdu, už sám nevím. Třeba naposledy jsem hodně čekal od závodu na okruhu v Magny Course. Vloni jsem tam byl pátý v kvalifikaci, na vítěze jsem ztrácel jen tři desetiny. Myslel jsem si, že to bude dobré i letos. Po tréninku, kdy bylo auto zralé spíše na rallye, jsme udělali nové nastavení. Na kvalifikaci už to nebylo tak hrozné, ale pořád to nebylo optimální. Nestíhal jsem. A pak jsem do závodu ani nenastoupil, protože se mi v zahřívacím kole zlomila poloosa.
V Supercupu se vám zatím nedaří podle představ. Jak berete zbytek tohoto seriálu? Zkusíte ještě vylepšit celkové umístění, nebo spíše na zajetí aspoň jednoho vydařeného závodu?
Spíše se soustředím na jeden dva individuální výsledky. Celkové pořadí z toho vyplyne. Ale závody jsou tak vyrovnané, že jednou jste první a příště třeba až osmnáctý. Ztratíte šest desetin na nejlepšího a klesnete o patnáct míst. Je to neskutečné.