Irskou rallye vyhrál Loeb. Další titul má na dosah

Sligo - Francouzský jezdec Sébastien Loeb má na dosah další titul mistra světa, už čtvrtý za sebou. Do čela průběžného pořadí šampionátu se dostal díky suverénnímu vítězství na Irské rallye. Dosavadní lídr Marcus Grönholm z Finska podruhé za sebou nebodoval, už v pátečním programu havaroval.

Loebovi za dva týdny stačí dokončit závěrečnou Britskou rallye na pátém místě.

Pohár konstruktérů už svého šampiona má. Zásluhou čtvrtého místa Mikka Hirvonena z Finska jej získal Grönholmův tovární tým Ford.

Loeb na kluzkém asfaltu v Irsku vyhrál devět z dvaceti rychlostních testů. Po vyřazení Grönholma, který po jezdecké chybě už ve čtvrté erzetě utrhl dvě kola na svém fordu, jel v pozici lídra především na jistotu a v závěrečném dnu už jen kontroloval minutový náskok.

"Byla to suverénně nejtěžší asfaltová rallye, jakou jsem v životě jel. Stačil zlomek sekundy na pořádnou chybu a byl konec. Jsem rád, že to mám za sebou," řekl Loeb.

"Tohoto vítězství si velmi vážím, je o to cennější, že Marcus (Grönholm) tady nebodoval. Po jeho havárii na mě všichni spoléhali, ve Walesu už bych nemusel být pod tak velkým tlakem," dodal s vyhlídkami na poslední soutěž sezony.

Loeb přitom teoreticky mohl slavit titul už dnes, kdyby před dvěma týdny využil Grönholmovu havárii v Japonsku stejně jako teď v Irsku. Rallye ale tehdy rovněž po nehodě nedokončil. Ačkoliv má nyní k obhajobě velmi blízko, jeho finský soupeř ještě zbraně nesložil.

"Nevzdávám se naděje. Bude to složité, ale finále v Británii je dlouhé," řekl Grönholm.

Třiatřicetiletého Loeba v úvodu poslední etapy nerozhodila ani desetisekundová penalizace za opožděný start, jeho vedení ale nebylo ani na okamžik v ohrožení.

Z Francouzova bezpečného náskoku tak mírně ubral jeho týmový kolega Dani Sordo ze Španělska, který bez potíží uhájil druhé místo před finským pilotem Jari-Mattim Latvalou. Pro dvaadvacetiletého Seveřana v soukromém focusu to bylo první medailové umístění v kariéře.

Český jezdec Štěpán Vojtěch za volantem mitsubishi se posunul v závěrečném dnu na 20. pozici a obsadil páté místo v kategorii produkčních vozů.

Při čtvrtém letošním startu tím dosáhl nejlepšího výsledku v sezoně, protože dosud bodoval jen jednou za šesté místo v Mexiku. Vylepšit průběžnou 17. pozici ve třídě PWRC bude moci ještě v Británii.

Vojtěch se v poslední etapě posunul o dvě pozice kupředu. "Odstupy od soupeřů nám moc šancí na zlepšení nedávaly, ale jeli jsme dostatečně rychle na to, abychom se v případě zaváhání některých posádek posunuli," popsal v tiskové zprávě taktiku Vojtěch.

Poslední posun vpřed mu pak skutečně umožnil odstoupením vedoucí Portugalec Araujo.

"S výsledkem jsme spokojeni. S tím, jak jsme k němu došli, už méně. Začali jsme tu docela dobře, pak nás ale postihly dva defekty, což nám vzalo vítr z plachet. Druhý den jsem měl zdravotní problém, bylo mi hodně zle a jel jsem opatrně. Dnešek už byl lepší," uvedl Vojtěch.

Druhý český pilot Martin Prokop do rallye vůbec neodstartoval, protože v pátek neprošel technickou přejímkou.

Výsledky: 1. Loeb (Fr./Citroën) 3:01:39,2, 2. Sordo (Šp./Citroën) -53,4, 3. Latvala -1:48,2, 4. Hirvonen (oba Fin./Ford) -2:17,7, 5. P. Solberg (Nor./Subaru) -2:55,8, 6. Wilks (Brit./Subaru) -5:57,9, 7. Wilson (Brit./Ford) -10:04,9, 8. G. MacHale (Ir./Ford) -11:08,3, 9. Mikkelsen (Nor./Ford) -13:08,2, 10. McShea (Brit./Subaru) -16:32,1, ...20. Vojtěch (ČR/Mitsubishi) -25:06,2.

Pořadí MS (po 15 ze 16 závodů): 1. Loeb 110 bodů, 2. Grönholm (Fin./Ford) 104, 3. Hirvonen 89, 4. Sordo 61, 5. P. Solberg 42, 6. H. Solberg (Nor./Ford) 34, 7. Latvala 30, 8. Atkinson (Austr./Subaru) 29, 9. Duval (Belg./Citroën) 12, 10. Stohl (Rak./Citroën) 12, 11. Kopecký (ČR/Škoda) 10.

Pohár konstruktérů: 1. BP-Ford 194, 2. Citroën 173, 3. Stobart Ford 80, 4. Subaru 79, 5. Kronos Citroën 43, 6. Munchi's Ford 14.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž