Královéhradecký autokrosař mocně toužící po třetím místu v ME zažívá další sezonu, v níž ho závady potkávají na každém kroku.
Při druhém podniku na novém okruhu ve francouzském St. Martin Valmeroux ho potíže s převodovkou postihly už po trénincích. S řazením si užil už vloni, a proto před sezonou nachystal raději dvě záložní sady těchto dílů. I ty ztroskotaly.
Avšak zkušený jezdec i díky kolegiální výpomoci soupeřů nejenže mohl samotný závod absolvovat, ale nakonec se v něm radovat i z 2.místa.
"Motorsport o tomhle je. Potíže má každý. Ale třeba kdyby Vaška Fejfara nezradil motor, věřím, že by vyhrál," hovořil skromně zanedlouho čtyřiapadesátiletý pilot, jenž dosud získal 28 bodů, tedy jen o dva body méně než na startu z minulé sezony, a je v ME zatím čtvrtý.
Zajel jste velice dobrý závod, ale měl jste kupu problémů podobně jako v Portugalsku, kde se vám vychýlila osa kola. Co se přihodilo tentokrát?
V seznamovacím tréninku jsem zajel dvě kola, najednou rána na převodovce a auto nejezdilo. Na první trénink jsme vůz nestihli opravit, vyměnili jsme kvalty, které jsme udělali před sezonou. Šli jsme na druhý trénink a zjistili, že nejde zařadit ani jednička, ani dvojka. Tak jsem šel za ředitelem závodu.
Ten vás však odstartoval nechal.
Ano, dali jsme tedy do auta rezervní skříň. Jenže pak jsme jeli třetí rozjížďku a v první zatáčce jsem zařadil raz, dva tři... a roztrhla se převodovka. Večer jsem si řekl: "Tak, a jedeme domů."
Vzhledem k tomu, že máte velké ambice, jste asi byl hodně zklamaný. Ale stejně jste závody nezabalil. Proč?
Podívali jsme se na nedělní program, hned jsem volal panu Fabíkovi, co mi dělá převodovky, a ten jasně řekl, ať to rozděláme a mrkneme se na to. Najednou přišel táta Pauliuse Pleskovase, že neexistuje, abych odjel. Řekl, že to rozděláme a pomůže mi dát všechno dohromady. O půlnoci jsme to zprovoznili a opravdu jsme tam objevili nepatrnou závadu.
Gesto obou Pleskovasů zaslouží ocenění. V motosportu všeobecně tak vstřícné poměry nepanují.
Určitě. Víte, jsme taková parta lidí, že když někomu něco schází, jdeme a zeptáme se. Nedávnem jsem pomáhal se servem. To samé Pleskovas. Přijde a já mu to udělám. Vyrábím mu a spravuji diferenciály. Známe se dlouho a když je člověk normální,musí to fungovat.
Mezi sebou máte zřejmě vypěstovaný dobrý vztah.
I když na mladého i starého jsem se nedávno trochu zlobil. Kdybyste viděl, co mi Pauilus provedl v Portugalsku. První zatáčka mi tam moc nešla a on mě hned dvakrát odstrčil. No, bylo to na hraně. Po závodě jsem přišel a řekl mu, že jestli to ještě jednou udělá, tak ho střelím. (směje se) Ale pochopitelně to bylo z legrace.
Zpět k závodu. Po té výpomoci vám to jelo a prokousával jste se, byť jste ve finále startoval ze sedmého místa. Stejně jako Maďar Káari jste ovšem vyrazil úžasně.
Stál jsem dokonce metr před ním. Vjel jsem potom rychle do zatáčky a přetočilo by se auto, tak jsem se zařadil za něj a odjeli jsme to spolu. Tři kola jsem se ho držel.
Nakonec francouzský víkend dopadl na výbornou i přes tyhle historky.
Jsem spokojený. Auto funguje, udělali jsme změny na diferenciálech a to auto je ovladatelné, až jsem z toho i sám překvapený. Kdyby se bylo v Portugalsku každému také něco stalo, tak mám dvakrát 17 bodů a vedl bych ME.
Trochu jiné problémy potkaly vašeho parťáka Fejfara.
Kdyby Vaška nezradil motor, věřím, že by vyhrál. I tak ho vidím na mistra Evropy.
Fejfar vyhrál první závod, vy jste teď k triumfu také neměl daleko. Držet oba vítězství by bylo pěkné, že?
Bylo. Jsme letití přátelé. A teď se také nabízel, že mi vypomůže a složíme auto. Je vidět, že tu není žádná zášť. Nerozhoduje se v depu, ale na trati.
Svůj speciál jinak máte vyladěný? V čem je jiný než ten loňský?
Minimální věci, ale velké změny na podvozku. Vyměnili jsme nějaké diferenciály, jiná je geometrie a zlehčili jsme Focuse o 40 kg.
Pojďme ještě k závodění. Trať ve Francii byla nová. Jak vám vyhovovala?
Opravdu mě překvapila. Byla jednoduchá, pár zatáček, ale poměrně rychlá. Udělali se na ní jen tři díry, nerozbíjela se. Její výrazné minus je, že se na ní nedá předjíždět. V rozjížďkách jsem předjel jen asi dva závodníky.
Každá rozjížďka "na krev".
Dobře odstartovat a jet bez chyby.
Čili také okruh pro rychlý dobře připravený vůz a zkušeného trpělivého pilota?
Přesně tak. Ta trať byla postavená přesně na Vaškovo auto.
A nepřemýšlel jste o silnějším motoru vzhledem k profilu trati?
Spíše jsme uvažovali o montáži lepšího turba. Jelo málo lidí, a proto jsme se rozhodli, že ho pošetříme až do Lotyšska na Bausku.