Barumka patří k seriálu IRC

  • 1
Zlín - Býval skvělým soutěžním jezdcem. Ještě nedávno vedl tovární tým Peugeot Sport v rallye. Dnes je třiašedesátiletý Francouz Jean-Pierre Nicolas sportovním manažerem Intercontinental Rally Challenge (IRC). Minulý týden proto strávil ve Zlíně při Barum rally. „Byla to moc hezká soutěž,“ zhodnotil Nicolas.
Díky rallyesportu jste procestoval celý svět, ale v Česku jste byl poprvé. Jak se vám tady líbilo?
Bohužel jsem neměl čas, abych blíže poznal město nebo okolí. Ale zaujalo mě, jak je u vás levně. Je to fantastické, můžete se tady najíst skoro zadarmo.

Češi s vámi ale v tomto bodu souhlasit nebudou, ale zůstaňme ještě u tohoto tématu. Předpokládám, že jste zkusil také české pivo...
Samozřejmě. Vypil jsem ho až moc. (smích) Jako Francouz mám pochopitelně radši víno, ale když jsme v pivní zemi, je lepší zkusit pivo.

Co jste o Barum rally věděl před svým příjezdem do Zlína?
Znal jsem pouze jméno. Po celém světě má soutěž velmi dobrý zvuk, ale nic dalšího jsem opravdu nevěděl.

Jak se vám soutěž líbila?
Všechny rychlostní zkoušky jsem viděl během seznamovacích jízd. Můj dojem? Je to kompaktní, klasická rallye, ale nemůžeme říct, je to typická asfaltová soutěž. S Korsikou nebo Španělskem to vůbec nejde srovnat. Dost se podobá belgické Ypres rallye. Závodníci musí porozumět prostředí, protože na každém kilometru se jede po úplně jiném povrchu. Je tady hodně míst, kde můžete trať opustit. Ale jsem přesvědčen, že závodit v takových podmínkách může být parádní. Trať je velice těžká, rychlostní zkoušky jsou úzké a uskákané.

Spousta lidí v Česku byla zařazením barumky do IRC nadšena. Jaký je váš názor?
Je velice dobré mít ji v našem mistrovství. Je to populární rallye, která se navíc koná uprostřed Evropy, což je pro řadu jezdců velice výhodné. Úžasný byl také nezvykle velký počet kandidátů na vítězství.

Jak se vám spolupracovalo s organizačním štábem?
Parádně. Pracují opravdu velmi dobře. Ale jeden problém tady vidím. V České republice skoro nikdo nemluví anglicky, to musíte zlepšit. A s francouzštinou je to ještě horší. (smích)

Viděl jste závodní auta přímo v akci?
Chtěl jsem, ale bohužel mi to nevyšlo. Nemohl jsem navštívit ani městský test, protože ve stejnou dobu jsme měli poradu. Svoje dojmy proto můžu popsat jenom ze seznamovacích jízd. Slyšel jsem, že přišlo hodně lidí. To je paráda. Ale jen v tom případě, pokud stojí na dobrých místech a není to pro ně ani pro závodníky nebezpečné.

Jean-Pierre Nicolas

Narozen 22. ledna 1945.
V sedmdesátých letech patřil k nejlepším
soutěžním jezdcům světa, vyhrál pět soutěží.

V roce 1978 skončil o dva body druhý za
Finem Markku Alénem, ale tehdy se jezdilo
pouze mistrovství světa značek, jezdci byli
klasifikováni neoficiálně.

Dlouhá léta pracoval pro Peugeot. V roce
2005 převzal vedení továrního týmu, který
ale na konci roku v mistrovství světa skončil.
V lednu 2007 se stal sportovním manažerem
IRC.



Jste sportovním manažerem nově vzniklého seriálu IRC. Přibližte nám jeho výhody.
Za první je to velmi dobré televizní pokrytí. IRC se nevysílá jenom po Evropě, ale také v Africe, v Asii i v Pacifiku. Je to výborná propagace pro samotnou soutěž i pro sponzory. Za druhé se šampionátu účastní spousta skvělých pilotů. Tady bylo třeba patnáct kandidátů na vítězství. Navíc nepotřebujete žádnou registraci. Když máte peníze, můžete závodit. Když vám dojdou, skončíte, aniž by vám hrozila pokuta. Za velmi důležité považuji také to, že soukromník může porazit tovární tým.

Pro spoustu fanoušků se IRC stává díky své velké vyrovnanosti zajímavější než mistrovství světa.
Nevím. Nesoupeříme spolu. Jsou to dvě rozdílná mistrovství.

Může být IRC lepší než mistrovství světa?
To není náš hlavní cíl. Chceme udělat dobré mistrovství s dobrými soutěžemi, které budou vysílat televize.

Jaká bude budoucnost IRC?
Chceme pomaličku růst. Nyní máme devět soutěží, plánujeme jich jedenáct nebo dvanáct. Ale víc ne. Důležité totiž je, aby IRC zůstalo mistrovstvím, které lze absolvovat s co nejmenšími náklady. Věřím, že v příštím roce v šampionátu přivítáme ještě známější jména než dnes. Spousta skvělých jezdců o IRC přemýšlí.

V čem konkrétně spočívá vaše práce?
Lidem z Eurosportu předávám své čtyřicetileté zkušenosti z rallye a pomáhám jim v jejich práci. Rady a možnosti zlepšení nabízím také pořadatelům.

Rozhodujete také o tom, co bude na televizní obrazovce?
Ne, to ne.

Eurosport zatím vysílá živé vstupy ze servisního areálu. Nabídne příští rok z Barum rally také přímé přenosy z rychlostních zkoušek?
Rallye není ideální sport pro živé televizní vysílání. Ale Gilbert Roy, šéf produkce, by časem chtěl nějaký test vysílat živě. Ovšem musí se to udělat mnohem lépe než před pár lety v mistrovství světa. Tehdy to bylo hrozné, šlo o špatnou publicitu. My proto zatím nabízíme živé vysílání ze servisu, děláme rozhovory s jezdci a manažery, ukazujeme práci mechaniků a přitom vysíláme sestřihy z rychlostních zkoušek.

Během vašeho angažmá u Peugeotu jste spolupracoval také se zlínským rodákem Romanem Krestou. Jak na něj vzpomínáte?
Je to velice rychlý jezdec, hlavně na kluzkém povrchu. Tady ve Zlíně jsme se spolu několikrát bavili, je velice sympatický. Škoda, že defekt ho připravil o možnost bojovat o vítězství, protože jel parádně.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

Témata: Pivo, rallye