Startovní pole šampionátu ADAC-GT-Masters

Startovní pole šampionátu ADAC-GT-Masters | foto: Roman Klemm

Výhrami Alpina-BMW a Porsche odstartovalo mistrovství ADAC-GT-Masters

  • 0
První závod šampionátu ADAC-GT-Masters vyhrála v sobotu těsně posádka mistrovského týmu Alpina-BMW ve složení Lunardi, Martin. Po nedělním závodě se v poli čtyřiceti vozů nejvíce radovali Tandy a Engelhart na Porsche 911. Z české trojice jezdců si nejlépe vedl sobotu čtrnáctý Martin Matzke.

Při vší úctě ke snažení organizátorů světového šampionátu GT1: nejlepší podívanou nabídne třída Grand Tourismo tohoto roku v německé sérii ADAC-GT-Masters. Zatímco může iniciátor MS, Stephane Ratel na bezesporu velmi atraktivních tratích světa nabídnout publiku jen něco přes tucet vozů, vzrostl zájem v Německu do nevídaných sfér.

Pořádající ADAC se může chlubit neuvěřitelným počtem značek. Letos nastoupí proti obhájci titulu Alpina zvučná jména jako Aston Martin, Audi, BMW, Chevrolet, Ferrari, Ford, Lamborghini, McLaren, Mercedes, Nissan a samozřejmě Porsche. Na startu prvního závodu se tlačilo čtyřicet vozů!

Také v kokpitech se to hemží jmény, která si s MS GT1 v ničem nezadají. Velkou hvězdou seriálu je bývalý pilot F1 Heinz-Harald Frentzen, který chce po "oťukání" roku 2011 letos jet na titul. V Chevroletu-Corvette stáje Buchbinder mu má pomoci k vavřínům bývalý pilot IndyCarů, Andreas Wirth.

"Minulý rok se mi v GT-Masters jako kolegovi a "učiteli" Svena Hannawalda natolik zalíbilo, že jsem se rozhodl zůstat. Jsem šťasten, že mám letos za kolegu Andrease. O vítězství zde bojuje  deset až patnáct aut, proto musí všechno sedět. Letos chceme jezdit o první místa," shrnul bývalý vicemistr F1 Frentzen. Oschersleben ovšem musel odháknout kvůli problémům s elektronikou jako "nulu".

Není to ale jen Frentzen, na kterého se přichází desetitisíce fanoušků dívat. Vedle několika bývalých hvězd formulí (Ammermüller, Bert, Schwager, Hürtgen, Kox, Tandy, Ragginger, Verdonck) to je i druhá generace velkých závodnických rodin Stuck, Ludwig, Heyer, Thiim a Asch. Velcí taťkové při tom samozřejmě doprovázejí své syny, což návštěvu padoku (ta je samozřejmě volná) činí ještě zajímavější.

Nejlepší GT Evropy?

Úvod sezony vyšel nejlépe zelenému Alpina-BMW úřadujícího mistra Dina Lunardiho, který má letos nového kolegu, Belgičana Maxima Martina. Hodinový závod nabídl publiku vše, co motorsport musí mít. Startovalo se na vlhké trati a týmy riskovaly vyjet na různých typech pneumatik. O co se nepostarala tato povětrnostní konstelace, to zařídily čtyři desítky "gétéček", bojujících o každý metr na Mickey-Mouse okruhu, jakým Motopark je.

Až do posledního kola zuřil o prvenství souboj tří vozů, ve kterém se nakonec tvrdým způsobem prosadil Martin před posádkou Schwager, Huertgen na BMW Z4 domácí stáje Schubert  a dlouho vedoucím Frogreen-Porsche 911 Thiima a Renauera.

Také v neděli nebylo o vítězi až do posledních metrů rozhodnuto. Britsko-německá dvojice Nick Tandy-Christian Engelhart na Schutz-Porsche 911 se nakonec prosadila s náskokem tří desetin před Maxem Goetzem a Sebastianem Aschem na Mercedesu SLS.

Erik Janiš a Jan Šťovíček na Mercedesu SLS týmu Heico-Charouz skončili v sobotu po problematické kvalifikaci a jízdě s otevřenými dvěřmi jen na pětatřicáté pozici. V neděli si polepšili v závodě poznamenaným strkanicemi ve středu pole o deset míst. Martin Matzke na WestCoast-BMW Z4 dojel v sobotu čtrnáctý.

Slovenská hvězda Porsche-Cupu Štefan Rosina si letos dělí kokpit Reiter-Lamborghini s Německým šlechticem Von Thurn und Taxisem. U Magdeburgu se ale ani oni nedokázali prosadit. Pořádající ADAC totiž uvalil na výborné italské vozy přehnanou restrikci výkonu, kterou jistě bude před příštím podnikem korigovat.  První závod slovensko-německá posádka nedokončila, v neděli uzavírala druhou desítku.

Historie automobilového sportu již často předvedla, že dobré šampionáty vzkvétají až do okamžiku, kdy je zahubí jejich vlastní úspěch. Do okamžiku, než do nich začnou investovat velké automobilky na tovární bázi a nesmyslně tím zvýší náklady. ADAC-GT-Masters se ještě nachází v křehké fázi vzletu, tedy v té nejlepší. Několik podniků se bude konat na tratích, které jsou i pro českého fandu relativně na dosah. Proč se tedy nevydat na nedaleký Sachsenring, či Lausitzring?

Další závody mistrovství ADAC-GT-Masters roku 2012:

06.05. Zandvoort, Nizozemí
10.06. Sachsenring, Německo
15.07. Nurburgring, Německo
12.08. Red Bull-Ring, Rakousko
26.08. Lausitzring, Německo
16.09. Nürburgring, Německo
30.09. Hockenheimring, Německo


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž