Tour de Ski, 20 km klasicky - Čelo závodu Tour de Ski na 20 km klasicky s

Tour de Ski, 20 km klasicky - Čelo závodu Tour de Ski na 20 km klasicky s hromadným startem, který vyhrál Lukáš Bauer. | foto: AP

Tour de Ski je jako formule 1. I proto poráží skokanské Turné čtyř můstků

  • 45
První už pomalu míří do důchodu, druhý je teprve předškolák. Přesto Tour de Ski, jejíž pátý ročník o víkendu skončil, v mnohém skokanské Turné čtyř můstků (59. ročník) poráží. "Tradice vám žádné peníze nepřinese," tvrdil Jürg Capol, otec lyžařské Tour.

Sám se snaží dál svůj produkt inovovat, zvyšovat atraktivitu lyžařských etap. Třeba i hledáním nových destinací - Švýcarsko a Rakousko už byly zmiňovány jako potenciální kandidáti na příští rok, zájem projevilo Polsko a znovu i Česká republika.

K tomu Capol ctí heslo: Ideální je rovnováha mezi bláznovstvím a géniem.

Když Švýcar před pěti lety Tour zakládal, smáli se mu. Budeš ve stínu Turné, nedáváme ti šanci na přežití, slyšel. Jenže Tour "kvete" a stačí se podívat do reglementu závodů, kapitola prize money a bude hned jasné, kdo má našlápnuto na pozici jedničky.

Skokani: celkový vítěz si přijde maximálně na 57 tisíc eur, ale to by musel zopakovat grand slam ve stylu Svena Hannawalda - vyhrát všechny čtyři závody, k tomu získá terénní Subaru Forester v hodnotě 25 tisíc. Za triumf v jednotlivém závodě se vyplácí 8 tisíc eur.

Běžci: v Oberhofu odstartovala cesta lyžařů za prémiemi ve výši 842 155 eur, celkový vítěz ukrojil z dotace 120 tisíc.

"To je asi proto, že my najedeme víc kilometrů, ne?" vtipkoval Lukáš Bauer, dvojnásobný šampion Tour. "Ale vážně: jde hlavně o záměr federace FIS vytvořit něco exkluzivního. A když bude Tour exkluzivní finančně, bude se o ní víc psát a budou se na ni o to víc připravovat sportovci."

"Tyhle prémie jsou milníkem v zimních sportech, ale nebyly nijak uměle vyvolané," říkal pro Die Presse ředitel Tour Capol. Jde o výsledek tvrdé práce, která prý u skokanů schází. Proto teď trpí nedostatkem velkých sponzorů. "Oni žádný marketingový koncept nemají."

Tour už 16 měsíců spravuje společnost FIS Marketing AG. "Tím zmizely konkurenční agentury a my tak prodáváme reklamní balíčky na celou zimu, jako je tomu ve formuli 1 nebo Lize mistrů," vysvětlil Capol.

Ve sportovním byznysu trvá, než se značka zabuduje. Tour už si sice pozici vybudovala, ale má ještě rezervy v diváckém zájmu. I když podle statistik ji loni u televize sledovalo přes 460 milionů diváků.

A výšlap na Alpe Cermis je nejsledovanější závod sezony běžců na lyžích. "Ale s Turné nebo Tour de France se pořád rovnat nemůžeme," ví Capol.

"Pro skoky hraje to, že jsou na jednom místě," uvažoval Bauer. "Jako na fotbale lidi přijdou, koupí si buřta a jsou spokojení. U nás musíte běhat po kopcích, Tour je televizní závod. Navíc kromě té sjezdovky tu nejde o život, zato na skocích každý vidí tak trochu krev, což lidi přitahuje."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž