"Bude to závod plný vzrušení, uvidíme atraktivnější sport," věřil Lasse Ottesen, koordinátor severské kombinace v lyžařské federaci FIS. "Nový závod vznikl proto, že všechny současné jsou si velmi podobné. Teď přineseme větší drama a akci na trati. Chceme zůstat aktuální."
Nový model se testoval v prosinci v Lillehammeru, další prubou byl závod na tratích příštího mistrovství světa klasiků v italském Predazzu. Potřetí se sdruženáři s novinkou poperou v sobotu v Liberci, kam se sjíždí elita Světového poháru.
"Zpestření sezony, docela povedený formát," hodnotila aktuální česká jednička Tomáš Slavík. "Výhodou je, že se do běhu vyráží naráz, což já mám rád. Doufám, že na Ještědu se mi povede."
Nejdůležitější rozdíl oproti Gundersenově metodě spočívá v tom, že výkony z můstků se nepřepočítávají na časové odstupy, jak je zvykem teď, ale na trestná kola.
Doskočiště bude rozděleno na čtyři barevně odlišené zóny. Pokud skokan dopadne do té nejhornější, bude pak muset odkroužit čtyři trestná kola. Nejspodnější zóna = 1 trestné kolo. Dalekonosné skoky za všechny vyznačené hranice znamenají běžecký závod bez trestných 150 metrů na okruhu. A takový bude cíl nejsilnějších skokanů.
Naopak pokud někdo skočí opravdu špatně, má po závodě, do běžecké části už ho nepustí. Do běhu dostanou závodníci na ruku barevnou pásku podle toho, kolik trestných kol mají povinně před sebou. Pak bude čistě na nich, ve kterém okruhu si "penalty" vyberou. "Uvidíme proto mnohem taktičtější závod," tušil Otessen.
Celkový vítěz skoku vyrazí do běhu s náskokem 10 sekund a 10 metrů před celým polem, zbytek pak odstartuje hromadným způsobem v řadách podle trestných kol. Na trestné okruhy můžou sdruženáři vjet nejdřív ve druhém a nejpozději ve čtvrtém z pěti okruhů.
"Ale jo," mávl Pavel Churavý rukou nad novinkou. "Je to o tom, že musím skočit co nejdál a běžet co nejrychleji. Jsem sice kontaktní běžec, ale až od druhého kola. Nemám rád kolize v tom první, nikdy nevíte, co se může stát."