Velká cena Singapuru 2015 byla náročná. V extrémní vlhkosti, v teplotě přes třicet °C kroužili jezdci po dráze více než dvě hodiny. Nejdelší závod v sezoně vyšel nejlépe stáji Ferrari - dosud bezkonkurenčnímu Mercedesu extrémní podmínky neseděly. Německé monoposty byly poprvé za dva poslední roky jasně pomalejší než několik soupeřů. Rychlostní převahu nad nimi nemělo jen Ferrari, ale také Red Bull. Překvapení? Více než to. Hamilton s Rosbergem ztratili půdu od nohama a jejich tým nedokáže říct proč.
PROBLÉMY MERCEDESU. Lewis Hamilton ve Velké ceně Singapuru formule 1.
Ohromná radost v týmu Ferrari, rudá extáze v cíli. Sebastian Vettel získal v sobotu pro stáj z Maranella po více než třech letech pole position, v neděli jasně ovládl závod. Stylem start-cíl nedal nikomu ze soupeřů šanci. Navzdory tomu, že kvůli výjezdům zpomalovacího vozu dvakrát přišel o náskok na první místě.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Sebastian Vettel si pojistil celkové třetí místo v šampionátu a potvrdil, že Ferrari se pomalu vrací na výslunní. „Trochu problémů nám nadělal safety car. Zezadu na mě poté tlačil Daniel Ricciardo, odjel velmi dobrý závod a výborně si naplánoval strategii. V druhé polovině závodu jsme si to už více pohlídali a v závěru jsem to celkem kontroloval“ popisoval šťastný vítěz.
„V kvalifikaci jsem ukázal, že mám ve srovnání se soupeři trochu navrch. V noci na sobotu jsme totiž auto s techniky dost vylepšili a nakonec bylo úžasné. Měl jsem nejlepší auto v sezoně a fungovalo takřka dokonale. Děkuji všem, děkuji týmu za možnost vyhrát tak velký závod. Mercedes bude příště zase určitě silný, ale pokusíme se jim co nejvíce znepříjemnit život,“ dodal čtyřnásobný mistr světa.
V závodě trápila Němce jen jediná věc. Možná trochu úsměvná, v extrémních podmínkách nedaleko od rovníku však velmi nepříjemná. „Party večer určitě bude,“ smál se už čtyřnásobný singapurský vítěz Vettel. „V závodě mi přestala fungovat lahev, takže určitě budu muset doplnit tekutiny.“
Daniel Ricciardo jel také skvěle. S vozem Red Bull byl až do cíle hrozbou a nedovolil Vettelovi, aby si jen na chvíli v kokpitu vydechl. Nikdy se však nedostal tak blízko, aby mohl útočit na první místo. Naopak byl stále rychlejší než Kimi Räikkönen s rudým monopostem číslo dvě.
Druhý závodník v cíli chvílemi nevěděl, na čem je. Po startu mu Vettel rychle poodjel, před výměnou pneumatik ho naopak dotahoval, před cílem to bylo opačně. Když se už těšil, že možná bude předjíždět, Vettel mu velmi rychle poodjel. Jakoby si s ním hrál...
„Myslím, že Sebastian trochu experimentoval. Na začátku mi trochu poodjel, ale díky safety car jsme se dostali zpět. Mysleli jsme, že nám zpomalení závodu pomůže, ale Seb byl stejně jako v kvalifikaci nejrychlejší z celého startovního pole. Nakonec nebylo co řešit,“ uvedl australský závodník z týmu, o kterém se spekuluje, že změní majitele. Red Bull údajně má koupit automobilky Volkswagen.
„Čekali jsme, že v Singapuru budeme hodně silní, pomalý okruh našemu autu sedí. V Budapešti jsme měli hodně rychlosti a tady se potvrdilo, že můžeme bojovat o nejvyšší příčky,“ dodal Ricciardo.
Finský oblíbenec fanoušků Kimi Räikkönen neměl proti Ricciardovi šanci a s ničím lepším než se třetím místem počítat nemohl. Nikdy v průběhu závodu nebyl tak rychlý jako Sebastian Vettel a nabízí se otázka, zdali už není za výkonnostním zenitem. Jel závod sám pro sebe. K Ricciardovi na druhém místě a k jezdcům Mercedesu za ním ho vždy přiblížili pouze výjezdy zpomalovacího vozu. Jinak se nemusel o svou pozici obávat.
„Doufám, že tohle je předzvěst budoucnosti, dva naši jezdci jsou na pódiu. V pátek bylo moje auto v pohodě, v sobotu i dnes to bylo o trochu horší. Lehce jsem se bál, jak to dopadne, vůz opravdu nefungoval ideálně, ale nakonec jsem byl třetí celkem bez problémů. Je to pro mě velký úspěch. Po předchozích závodech, kde se mi nevydařil závěr, je to povzbuzení,“ suše zhodnotil nejstarší závodník seriálu.
V celkovém pořadí mistrovství světa dál jasně vede Lewis Hamilton, Nico Rosberg na něj čtvrtým místem stáhl pouze dvanáct bodů. Němci se naopak zezadu přibližuje Sebastian Vettel. Čtyřnásobný mistr světa konečně naplno dokazuje, že tituly u Red Bullu nezískával jen díky výkonnostní převaze svého monopostu.
Přišel a zase odešel
Mercedesu kvůli problémům s pneumatikami nevyšla už kvalifikace a jeho jezdci se museli spokojit s třetí řadou na startu. Na startu pátou pozici uhájil, ale to bylo málo. Na Rusa Kvjata, který v prvních zatáčkách dokonce dotíral na třetího Räikkönena, na dráze neměl. Vše ale změnily úvodní zastávky v boxech. Zatímco na pořadí prvních tří jezdců se nic neměnilo (to ostatně až do cíle), tak Hamilton spolu s Rosbergem proklouzli před Kvjata. Stáji Red Bull zastávky v boxech nevyšly.
ZDEMOLOVANÝ MONOPOST. Nico Hülkenberg ve Velké ceně Singapuru formule 1.
Do boxů museli v té chvíli zatočit téměř všichni jezdci naráz, protože po havárii Felipeho Massy s Nickem Hülkenbergem vyrazil na dráhu zpomalovací vůz. Ačkoliv Brazilec právě vyjížděl z boxů a Hülkenberg přijížděl do zatáčky po závodní trati, byl viníkem nehody on, protože nenechal svému soupeři dost místa, aby mohl zatáčkou projet. Stejně situaci hodnotili sportovní komisaři, kteří potrestali německého závodníka penalizací ztrátou tří míst na startu příští Velké ceny Japonska.
Na kolizi doplatil však i Massa. Ačkoliv on v hrazení neskončil. Musel zpátky do boxů, kde mechanici půl minuty opravovali a kontrolovali jeho vůz, nakonec však stejně do cíle nedojel. Převodovka po inkasované ráně neustále řadila neutrál. To byl konec.
Hamilton se tedy po zastávkách dokázal posunout z páté příčky o jedno místo, ale ve 23. kole informoval svůj tým do vysílačky, že ztrácí výkon. Jakoby nebylo možné jet na plný plyn. Začal se propadat, předjížděl ho jeden soupeř za druhým a ve 32. kole to definitivně vzdal. Těsně za polovinou závodu zatočil do boxů, zastavil u mechaniků a vypnul motor. Do cíle nedojel poprvé od Velké ceny Belgie 2014, tedy více než po roce.
Krátce nato noční závod narušil muž, který se objevil v průběhu 37. kola na trati a poklidně kráčel podél bezpečnostní bariéry. Vedoucí Vettel na něj upozorňoval křikem do týmové vysílačky a na okruh vyjel zpomalovací vůz. Muž po chvíli přelezl mantinel a zase zmizel. Zdálo se, že pořadatelé ani nestačili zasáhnout.
V té době zatočili téměř všichni jezdci pro třetí sadu pneumatiky a vydrželi na ni až do cíle. S výjimkou jezdců Lotusu - Grosjean s Maldonadem riskovali a při zpomalovací fázi k mechanikům nejeli. Získali tím sice několik pozic, pneumatiky jim však těsně před cílem odešly, většina soupeřů je předjela a nakonec stejně museli pro další sadu. Lotus v Singapuru nebodoval.
Hamilton teprve podruhé v sezoně chyběl na pódiu, dál však má výrazný náskok v čele šampionátu. Před Rosbergem vede o 41 bodů. K oběma pilotům Mercedesu se díky čtvrtému prvenství na městském okruhu Marina Bay přiblížil Vettel. Čtyřnásobný mistr světa ztrácí na Rosberga osm bodů a na Hamiltona má šest závodů před koncem sezony manko 49 bodů.
Díky 42. vítězství v kariéře osmadvacetiletý německý jezdec překonal bilanci legendárního Brazilce Ayrtona Senny a osamostatnil se na třetím místě historického pořadí. Před ním jsou jen krajan Michael Schumacher s 91 triumfy a Francouz Alain Prost, který vyhrál 51 závodů.
Hamilton se mohl v případě úspěchu tragicky zesnulému Sennovi v počtu výher vyrovnat. Další možnost bude mít za týden v japonské Suzuce.
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 2h01:22.118 min. |
---|---|---|---|
2. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +1.4 vt. |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +17.1 |
4. | Nico Rosberg | Mercedes | +24.7 |
5 | Valtteri Bottas | Williams | +34.2 |
6. | Daniil Kvjat | Red Bull | +35.5s |
7. | Sergio Pérez | Force India | +50.8 |
8. | Max Verstappen | Toro Rosso | +51.4 |
9. | Carlos Sainz | Toro Rosso | +52.8 |
10. | Felipe Nasr | Sauber | +1:30 min. |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | +1:37.5 min. |
12. | Pastor Maldonado | Lotus | +1:37.7 min. |
13. | Romain Grosjean | Lotus | +2 kola |
14. | Alexander Rossi | +2 kola | |
15. | Will Stevens | +2 kola | |
16. | Jenson Button | McLaren | +9 kol |
17. | Fernando Alonso | McLaren | +28 kol |
18. | Lewis Hamilton | Mercedes | +29 kol |
19. | Felipe Massa | Williams | +31 kol |
20. | Nico Hülkenberg | Force India | +49 kol |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 252 |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | 211 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 203 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 107 |
5. | Valtteri Bottas | Williams | 101 |
6. | Felipe Massa | Williams | 97 |
7. | Daniel Riccardo | Red Bull | 73 |
8. | Daniil Kvyat | Red Bull | 66 |
9. | Sergio Perez | Force India | 39 |
10. | Romain Grosjean | Lotus | 38 |
11. | Nico Hulkenberg | Force India | 30 |
12. | Max Verstappen | Toro Rosso | 30 |
13. | Felipe Nasr | Sauber | 17 |
14. | Pastor Maldonado | Lotus | 12 |
15. | Fernando Alonso | McLaren | 11 |
16. | Carlos Sainz | Toro Rosso | 11 |
17. | Marcus Ericsson | Sauber | 9 |
18. | Jenson Button | McLaren | 6 |
19. | Will Stevens | Manor | 0 |
20. | Roberto Merhi | Manor | 0 |
1. | Mercedes | 463 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 310 |
3. | Williams-Mercedes | 198 |
4. | Red Bull-Renault | 140 |
5. | Force India-Mercedes | 69 |
6. | Lotus-Mercedes | 50 |
7. | Scuderia Toro Rosso-Renault | 41 |
8. | Sauber | 24 |
9. | McLaren-Honda | 17 |
10. | Manor Marussia-Ferrari | 0 |