Sebastiana Vettela nemohlo v rovníkové metropoli zastavit vůbec nic. Na prvním místě nebyl pouze v úvodní zatáčce, protože druhému z kvalifikace Nico Rosbergovi vyšel lépe start. Ale to bylo z jeho strany vše. Trojnásobný mistr světa se lehce vrátil před Mercedes do vedení a bleskovým tempem všem soupeřům ujížděl.
Závod jsme sledovali on-line |
Ani zpomalovací vůz, který musel vyrazit z boxové uličky po havárii Daniela Ricciarda z týmu Toro Rosso, Vettela nezastavil. Jakmile se opět začalo závodit, ujížděl druhému Rosbergovi o více než dvě vteřiny na kolo. Nikdo se s ním nemohl měřit.
"Dostal se na vnitřek, ale naštěstí byl na výjezdu příliš široký a předjel jsem se zpátky. To bylo důležité, protože jsem mohl jet své tempo," popisoval vítěz Vettel jediný svůj dramatický moment závodu. Pro třetí vítězství za sebou a sedmé v sezoně si přesto dojel s náskokem více než půl minuty. Tedy největším rozdílem v sezoně.
Vettel zvýšil šest závodů před koncem mistrovství světa náskok před Fernandem Alonsem na 60 bodů a o titulu je v podstatě rozhodnuto. Vettel se navíc s 33 vítězstvími odpoutal od Alonsa na čtvrtém místě historické statistiky a stejnou pozici má v historii také podle počtu odjetých okruhů na prvním místě (2 148). Po Velké ceně Singapuru překonal Brita Nigela Mansella.
"Je skvělé řídit auto s takovou dominancí," pokračoval už téměř čtyřnásobný šampion po nejdelším závodu sezony. "Ke konci stačilo jen kontrolovat svůj vůz a pozici. vypadalo to snadně. Ale nebylo, v tomhle vedru závodit je úmorné," dodal.
Zcela opačné pocity prožíval jeho týmový kolega Mark Webber, který po sezoně v mistrovské stáji končí. Již poněkolikáté za sebou se naplnilo úsloví, že pokud má někdo v Red Bullu technické problémy, pak je to právě on.
Webber v závěru závodu jezdil na čtvrtém místě a na novějších pneumatikách stíhal třetího Kimiho Räikkönena, nezvládl se mu ale ani přiblížit. Pár kol před cílem ho začala zlobit převodovka, respektive její hydraulický systém. Stav techniky se každým metrem zhoršoval, nešťastný pilot ztratil několik míst a v posledním kole to monopost nezvládl. Z jeho zádě vyšlehly plameny a byl konec.
Druhý Alonso byl na startovním roštu až na sedmé příčce, ale tradičním skvělým odpichem Ferrari se už v úvodních zatáčkách vypracoval na třetí příčku. Do cíle si ještě o jedno místo polepšil, skvěle zvládl takticky výjezd zpomalovacího vozu, a vybojoval stříbrnou příčku.
"Start se opravdu povedl. věděl jsem, že nemám dnes tak rychlé auto, takže musím něco na startu vybojovat. Měli jsme skvělou strategii a nakonec se to vyplatilo, druhé místo je úžasné," nechal se slyšet Alonso.
Nejvíce si však v neděli polepšil Räikkönen. Kvůli bolestem zad se v kvalifikaci trápil a začínal závod ze třináctého místa, tedy z nejhorší pozice v celé sezoně. Druhý den však problémy se zdravím polevily a byl hodně rychlý. Od startu až do cíle Räikkönen předjížděl jednoho soupeře za druhým a stejně jako Alonso se rozhodl jet od výjezdu safety caru až do cíle na jedné sadě pneumatik. Přesto si dokázal v závěru udržet odstup před pronásledovateli.
"Kvůli zádům to nebylo stoprocentní, ale výrazně mě to neovlivnilo. Je skvělé být na třetím místě. Měl jsem celkem dobrou rychlost, povedlo se mi předjet pár lidí a vyšlo to. Ve strategii jsem měl štěstí, pomohl mi výjezd safety car," přiznal finský pilot Lotusu.
"Předjíždění vypadalo možná v televizi složitě, ale já měl jednoduše více přilnavosti," vysvětloval Räikkönen, že měl při předjíždění prostě lepší pneumatiky.
Na startu se nerozhodlo
V závodech na městských okruzích, kde se v podstatě vůbec nedá předjíždět, se o pořadí v cíli rozhoduje většinou už na startu. Tentokrát se však v Singapuru závodilo do posledních metrů, úvodní kola závodu nebyla příliš zajímavá a nic po nich nebylo jasné. Tedy až na první místo, kde nikým neohrožován kroužil Sebastian Vettel.
Jak vypadalo pořadí před úvodními zastávkami v boxech? Tedy v 10. kole? Za prvním Vettelem jezdil Nico Rosberg s vozem Mercedesu následován Fernandem Alonsem s Ferrari a Markem Webberem z Red Bullu. Pátý byl Romain Grosjean s Lotusem, zatímco jeho týmový kolega Kimi Räikkönen se trápil na 11. místě.
Právě Räikkönen zamířil jako první k mechanikům pro nové gumy a včasnější zastávka, díky níž mohl hned v dalším kole výrazně zrychlit, mu vynesla pár vteřin k dobru. Když se z úvodního zastavení u svých mechaniků vrátil poslední jezdec, byl Räikkönen na devátém místě. Za Vettelem se vůbec nic nezměnilo, a tak musela zasáhnout náhodu. Ačkoliv taková "náhoda" se v Singapuru stává často. Ještě žádná Velká cena formule 1 v této rovníkové metropoli se neobešla bez výjezdu zpomalovacího vozu.
Tentokrát "vyslal na dráhu" stříbrný stroj Bernda Mayländera mladík Daniel Ricciardo, který od příští sezony bude sedat do mistrovského monopostu Red Bull. Ve 25. kole Velké ceny Singapuru zdemoloval předek svého monopostu Toro Rosso o pneumatikovou bariéru, zatímco záď zůstala nebezpečně čnět do dráhy.
Nikoliv start, ale 25. kolo bylo rozhodujícím momentem závodu. Někteří jezdci z první desítky se totiž rozhodli vyměnit pneumatiky a na získané sadě dokroužit až do cíle, což byla vzhledem vzhledem k šestatřiceti kolům pořádná porce kilometrů. Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Jenson Button nebo Sergio Pérez to však risknuli. A vyplatilo se, Alonsa a Räikkönena vynesl strategický manévr na stupně vítězů, oba jezdce McLarenu alespoň do desítky nejlepších.
Po třicátém kole, když byly trosky monopostu Force India z dráhy pryč, se opět začalo závodit. V čele byla čtveřice jezdců, kteří kvůli nehodě Ricciarda neměnili strategii a rozhodli se připravenou taktiku dvou zastávek dodržet. Pro Sebastiana Vettela to nebyl problém, byl o tolik rychlejší než všichni ostatní, že mu stačilo pár kol, aby si vybudoval dostatečný náskok pro další zastavení.
To však nebyl případ Nica Rosberga, Lewise Hamiltona ani Marka Webbera. Ti se po výměně pneumatik okolo čtyřicátého kola propadli na hranici desítky nejlepších. Postupně však, jak uvadala rychlost jejich soupeřů před nimi, se začali propracovávat vpřed. Brzo však bylo jasné, že Fernando ALonso bude mimo jejich dosah, stejně jako Kimi Räikkönen, který udržel nervy na uzdě, vydržel přes dvacet kol těsně za zádí McLarenu Jensona Buttona, počkal si, až mu odejdou gumy a poté ho předjel. Právě včas než se k němu zezadu přiřítil Mark Webber následovaný oběma jezdci Mercedesu a také Felipem Massou s Ferrari.
Fin měl dost výkonu na to, aby ještě v závěru zrychlil. Ale ani nemusel, Webberovi odešla hydraulika převodovky a Rosberg s Buttonem se dost vyčerpali postupováním před pomalejší soupeře. Jak Fin neměl ve Spa-Francorchamps a Monze štěstí, v Singapuru v kombinaci s jeho nezpochybnitelnou rychlostí zafungovalo skvěle. Na rozdíl od jeho stájového kolegy Grosjeana, který si v závodě počínal výborně, ale jeho motor Renault to nezvládl. Francouz 22 kol před cílem skončil.
Šest okruhů před cílem to vypadalo na další výjezd zpomalovacího vozu, ale monopost Force India Paula di Resty se podařilo rychle odklidit. Takže nic nebránilo Sebastianu Vettelovi v tom, aby projel cílem s rekordním náskokem letošní sezony.
Dalším závodem seriálu formule 1 je Velká cena Koreje. Jede se 6. října.
1. | Vettel | Red Bull-Renault | 1h55,868 min. |
---|---|---|---|
2. | Alonso | Ferrari | +32,5 |
3. | Räikkönen | Lotus-Renault | +43,9 |
4. | Rosberg | Mercedes | +51,1 |
5. | Hamilton | Mercedes | +53,1 |
6. | Massa | Ferrari | +63,8 |
7. | Button | McLaren-Mercedes | +83,3 |
8. | Pérez | McLaren-Mercedes | +83,8 |
9. | Hülkenberg | Sauber-Ferrari | +84,2 |
10. | Sutil | Force India-Mercedes | +84,6 |
11. | Maldonado | Williams-Renault | +88,4 |
12. | Gutierrez | Sauber-Ferrari | +97,8 |
13. | Bottas | Williams-Renault | +1 kolo |
14. | Vergne | Toro Rosso-Ferrari | +1 kolo |
15. | Webber | Red Bull-Renault | +1 kolo |
16. | van der Garde | Caterham-Renault | +1 kolo |
17. | Chilton | Marussia-Cosworth | +1 kolo |
18. | Bianchi | Marussia-Cosworth | +1 kolo |
19. | Pic | Caterham-Renault | +1 kolo |
20. | Di Resta | Force India-Mercedes | DNF-54 kol |
21. | Grosjean | Lotus-Renault | DNF-37 kol |
22. | Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | DNF-23 kol |
1. | Vettel | 247 |
---|---|---|
2. | Alonso | 187 |
3. | Hamilton | 151 |
4. | Räikkönen | 149 |
5. | Webber | 130 |
6. | Rosberg | 116 |
7. | Massa | 87 |
8. | Grosjean | 57 |
9. | Button | 54 |
10. | Di Resta | 36 |
11. | Sutil | 26 |
12. | Pérez | 22 |
13. | Hülkenberg | 19 |
14. | Ricciardo | 18 |
15. | Vergne | 13 |
16. | Maldonado | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 377 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 274 |
3. | Mercedes | 267 |
4. | Lotus-Renault | 206 |
5. | McLaren-Mercedes | 76 |
6. | Force India-Mercedes | 62 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 31 |
8. | Sauber-Ferrari | 19 |
9. | Williams-Renault | 1 |