Trojnásobný mistr světa Vettel se díky triumfu dostal do čela průběžného pořadí mistrovství světa. V čele má nyní devítibodový náskok před Kimim Räikkönenem, kterému po vítězství před týdnem dny v Melbourne závod vůbec nevyšel, po trestu v kvalifikaci pokazil start a dojel až na 7. příčce.
Vyrovnanost současné formule 1 potvrdila i Velké cena Malajsie. S vozy Red Bullu v čele bojovali po celý závod dva nečekaní soupeři - jezdci Mercedesu. Lewis Hamilton se dokonce po třetí výměně pneumatiky dostal před Vettela na druhé místo. Jako by tým po odchodu Michaela Schumachera někdo polil živou vodou.
Závěr závodu však stuttgartským příliš nevyšel a o první místo bojovali pouze zástupci Red Bullu. Divákům předvedli jezdci mistrovského týmu nečekaně dramatický souboj. Vettel byl před cílem rychlejší, ale Webber hájil vedení, co mu síly stačily. Několik útoků odrazil, poté projeli celou sérii zatáček kolo na kolo a Němec se jen za cenu nejvyššího risku prosadil na první místo. Tohle vážně týmoví stratégové povolili?
"Byl to opravdu velmi těsný souboj, Mark jel skvěle a nebylo snadné ho porazit. Jsem rád, že mi vyšla strategie, dobře jsme ji naplánovali a v závěru jsem měl navrch. Teď si užívám vítězství, které vůbec nebylo jednoduché," uvedl Sebastian Vettel na stupních vítězů.
Závod jsme sledovali on-line |
"První část závodu byla pro mě velmi povedená, konečně se mi podařil start a vše šlo skvěle. Zvolili jsme správnou strategii a pro závěr ušetřili sadu pneumatik. Jsem zklamaný, že jsem dojel až druhý, ale musím říct, že ten souboj byl opravdu na hraně," komentoval Velkou cenu druhý jezdec Red Bullu Mark Webber.
Sebastian Vettel vyhrál jen díky tomu, že nedbal týmových příkazů a navzdory nim útočil na vedoucího Webbera. Ten se také s německým jezdcem po dojezdu nebavil a z jeho gest byla jasná velká nespokojenost. Co mu bylo platné, že se mu týmový kolega hned na tiskové konferenci omluvil... To mu 25 bodů a pocty pro vítěze nevrátí.
Sebastian Vettel si připsal sedmadvacáté vítězství v kariéře Grand Prix, čímž vyrovnal bilanci legendárního Skota Jackieho Stewarta. Z aktivních jezdců je lepší jen Alonso s třiceti triumfy.
KOLO NA KOLO. Sebastian Vettel a Mark Webber soupeří ve Velké ceně Malajsie.
Třetí v cíli Lewis Hamilton byl spokojený. Již se mu podařilo umlčet kritiky, kteří mu předhazovali, že přestupem k Mercedesu se připraví o kvalitní auto a pravidelná umístění na stupních vítězů. Začátkem roku 2013 má Mercedes lepší monopost než McLaren a na pódium vystoupal právě teď v Sepangu.
"Tým odvedl skvělou práci a měli jsme v závodě silné auto. Pracovalo skvěle v průběhu celého závodu a neměli jsme vůbec žádné problémy," přidal se Lewis Hamilton. "Tohle je nejlepší možný základ pro další výsledky."
Ferrari ztratilo na startu
Jak závod vyšel Mercedesu, tak se nevyvedl Ferrari. Fernando Alonso a Felipe Massa totiž neměli nejlepší start, jak se v poslední době stalo ve formuli 1 tradicí. Monoposty Red Bullu byly stejně rychlé. Vettel šel do vedení, do kterého chtěl Alonso. Bohužel pro něj chtěl až příliš...
Vicemistr světa hned ve druhé zatáčce v souboji s Vettelem poškodil přední křídlo a první kolo projel s jiskrami kolem vozu - jeho spoiler brousil o asfalt. Přesto dokázal celý okruh hájit druhou příčku před dotírajícím Markem Webberem. Na cílové rovince se však celé křídlo definitivně odlomilo a spadlo mu pod kola. Neovladatelné Ferrari zapadlo do štěrku v únikové zóně. Byl konec. Španěl loňský triumf v Malajsii neobhájil. Ačkoliv měl letos mnohem konkurenceschopnější vůz, ačkoliv byl, na rozdíl od loňské sezony, řazen mezi favority.
Fernando Alonso a poškozené přední přítlačné křídlo jeho Ferrari při Velké ceně Malajsie.
Rudou zástavu tak držel v Malajsii pouze Felipe Massa, ale ani ten ji nedokázal dovézt na stupně vítězů. Po startu se postupně propadal - na přechodných pneumatikách nebylo Ferrari vůbec rychlé jako na suchu a Brazilec ztratil hodně míst, která postupně během závodu ztěžka získával zpět. Nebýt nepovedeného začátku, nebojoval by s Grosjeanem o páté místo, ale o vítězství.
Massa byl začátkem závodu sedmý, přičemž startoval z druhé příčky. Kromě jiných zaostával například za Nikem Hülkenbergem v podceňovaném Williamsu. S tím si však snadno poradil, stejně jako s útokem jezdců Lotusu nebo snahou Jensona Buttona na Mercedesu. Na duo Red Bullu, stejně jako na dvojici Mercedesu jednoduše v Sepangu neměl.
Lotus nezvládl start
Podobný průšvih jako ve Ferrari čekal také stáj Lotus. Räikkönen po startu z desátého místa ještě další dvě příčky ztratil a ukázalo se, že na pneumatikách do přechodných podmínek to nejde francouzské stáji tak dobře. Déšť před startem nepřišel pro Lotus vůbec vhod. Poté se finský závodník pokoušel postupně propracovávat vpřed, ale měl smůlu, že po každém výjezdu z boxů ho zbrzdil některý z pomalejších soupeřů.
Desítky kol Fin jen sledoval zadní křídlo některého z monopostů a nemohl se dostat vpřed. Nejdřív to byl od 12. kola Sergio Pérez. Poté Nico Hülkenberg, který jel s vozem Sauber skvěle. Zatímco jeho týmový kolega Esteban Guetierrez se ztrácel někde na chvostu pole, "Hulk" se pral o body. Räikkönena svými obrannými manévry přiváděl k šílenství a jednou se dokonce jejich kola střetla a hrozila kolize.
Jakmile se Räikkönen konečně s Hülkenbergem Fin vypořádal, vrátil se před něj Pérez. Je až s podivem, že skončil pozici za týmovým kolegou Grosjeanem, který měl před sebou po většinu závodu volnou trať. Fin měl jen pár kol na to, aby ukázal své možnosti. Tehdy byl nejrychlejším jezdcem na trati. Navzdory sedmému místu zůstává druhý v celkovém pořadí MS.
V závěru závodu se prala o umístění nejen dvojice Red Bullu, ale také duo Mercedesu. Lewis Hamilton měl více sjeté gumy a navíc musel šetřit palivo. Nico Rosberg se těšil na třetí příčku, ale vedení týmu bylo nekomprosmisní: "Lewise nepředjížděj," uslyšel nekompromisní zákaz z vysílačky. A tak nemohl nic dělat. Na rozdíl od Vettela týmové příkazy respektoval.
Dalším závodem Grand Prix je Velká cena Číny. Jede se za tři týdny.
1. | Vettel | (Red Bull-Renault) | |
---|---|---|---|
2. | Webber | (Red Bull-Renault) | +4.298 |
3. | Hamilton | (Mercedes) | +12.1 |
4. | Rosberg | (Mercedes) | +12.640 |
5. | Massa | (Ferrari) | +25.6 |
6. | Grosjean | (Lotus-Renault) | +35.5 |
7. | Räikkönen | (Lotus-Renault) | +48.4 |
8. | Hülkenberg | (Sauber-Ferrari) | +53.0 |
9. | Pérez | (McLaren-Mercedes) | +72.3 |
10. | Vergne | (Toro Rosso-Ferrari) | +87.1 |
11. | Bottas | (Williams-Renault) | +88.6 |
12. | Gutierrez | (Sauber-Ferrari) | +1 kolo |
13. | Bianchi | (Marussia-Cosworth) | +1 kolo |
14. | Pic | (Caterham-Renault) | +1 kolo |
15. | van der Garde | (Caterham-Renault) | +1 kolo |
16. | Chilton | (Marussia-Cosworth) | +2 kola |
17. | Button | (McLaren-Mercedes) | DNF |
18. | Ricciardo | (Toro Rosso-Ferrari) | DNF |
19. | Maldonado | (Williams-Renault) | DNF |
20. | Sutil | (Force India-Mercedes) | DNF |
21. | Di Resta | (Force India-Mercedes) | DNF |
22. | Alonso | (Ferrari) | DNF |
1. | Vettel | 40 |
---|---|---|
2. | Raikkonen | 31 |
3. | Webber | 26 |
4. | Hamilton | 25 |
5. | Massa | 22 |
6. | Alonso | 18 |
7. | Rosberg | 12 |
8. | Grosjean | 9 |
9. | Sutil | 6 |
10. | Di Resta | 4 |
11. | Hulkenberg | 4 |
12. | Button | 2 |
13. | Perez | 2 |
14. | Vergne | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 66 |
---|---|---|
2. | Lotus-Renault | 40 |
3. | Ferrari | 40 |
4. | Mercedes | 37 |
5. | Force India-Mercedes | 10 |
6. | McLaren-Mercedes | 4 |
7. | Sauber-Ferrari | 4 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 1 |