Velká cena Číny se rozhodovala v prvních zatáčkách po startu a nikdo z favoritů to neměl snadné. Hodně se věřilo jezdcům Ferrari, protože vozy italského týmu bývají v závodě rychlejší než v kvalifikaci. A v té byly Mercedesu blíž, než bývá zvykem. Ale všechno bylo nakonec úplně jinak.
Vettel ani Räikkönen neměli ideální start a zůstali daleko za sobotním lídrem Nikem Rosbergem. Naopak před se před nimi udržel Daniel Ricciardo, který začínal na druhém místě. Australan byl tak rychlý, že se dokonce dostal v dalších zatáčkách před Rosberga a do prvních kole závodu tak najížděl jako vedoucí závodník. Později ho však zbrzdil defekt pneumatiky.
Největší problém Ferrari však přišel v první zatáčce. Vnitřkem do ní jako blesk vlétl druhý jezdec Red Bullu Daniil Kvjat a Sebastian Vettel zareagoval příliš zbrkle. Strhl volant doleva, posunul auto doprostřed dráhy, kde zrovna projížděl Kimi Räikkönen. Poslal Fina do smyku a ten si o další auto urazil přední křídlo. Musel bez něj obkroužit celý okruh a začínal závod jako poslední. Vettel měl také poškozené auto, ale pokračoval na osmém místě.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Fin však nebyl úplně poslední. Ještě za ním byl Lewis Hamilton, který po závadě motoru začínal z poslední příčky, ale i on v tlačenici po startu přišel o přední křídlo. Také on musel ke svým mechanikům a stejně jako Raïkkönen začínal závod více než dvacet vteřin za nejpomalejšími závodníky celého pole.
Zato Nico Rosberg v čele neměl soupeře. Krájel zatáčku za zatáčkou, okruh za okruhem a pohodlně, bez zdržení a bez velkých emocí, si dojel pro třetí triumf v sezoně.
Rosberg triumfoval v seriálu pošesté za sebou, což se v minulosti povedlo jen třem závodníkům. Třicetiletý syn exmistra světa Kekeho Rosberga si vypracoval náskok již 36 bodů na Hamiltona, a přestože šampionát se teprve rozbíhá, podle historických statistik je jasným adeptem na titul. Všichni jezdci, kteří začali sezonu třemi triumfy, se na jejím konci radovali z prvenství v mistrovství světa. „Děkuji Šanghaji, děkuji divákům a doufám, že se zase za rok uvidíme,“ zářil lídr mistrovství světa.
„Měl jsem náskok, snažil jsem se ho co nejvíce navýšit a moc nevím, co se dělo za mnou. Neměl jsem šanci to sledovat, bylo to daleko,“ sděloval na stupních vítězů s úsměvem Rosberg.
Vettel vybojoval druhé stupně vítězů v sezoně po třetím místě v Melbourne, v minulém závodu kvůli poruše svého ferrari chyběl. Jednadvacetiletý Daniil Kvjat se prosadil na pódium podruhé v kariéře po druhé příčce v loňské Velké ceně Maďarska.
Čtyřnásobný mistr světa Vettel byl velmi nespokojený s postartovním manévrem právě Kvjata. Podle něj on mohl za to, že srazil týmového kolegu. Snažil se to s ním vyříkat, hned jak vystoupil z vozu a to samé se řešilo i v rozhovorech na stupních vítězů.
„Kimi (Räikkönen) trochu probrzdil, šel jsem na vnitřek, aby ho předjel, ale Daniil (Kvjat) měl stejný nápad a šel pode mě. Trochu jsem se ho lekl, uhnul jsem dovnitř, ale tam musel zatočit Kimi, aby vybral zatáčku a srazili jsme se,“ popisoval Vettel. „Ale nakonec to není pro tým tak špatný výsledek, zbytek závodu byl v pořádku.“
Vettel dvakrát v závodě měnil přední křídlo. I proto na Rosberga nabral téměř čtyřicet vteřin ztráty. „Jednou jsme spoiler v závodě měnili, potom jsem ho znovu poškodil, myslím, že to bylo po kolizi s Bottasem a nejdřív jsem o tom ani nevěděl. Potom jsem ho už nechal, auto mělo dobrý výkon a Nika vpředu bych stejně nedostihl.“
Na Kvjata byl evidentně naštvaný, ale Vettel je známý slušňák, takže došlo jen k seriózním slovním přestřelkám. Kvjat udržel po celou dobu sebejistý úsměv a odpovídal mu, že tohle je přece závodění. Na stupních vítězů poté dodal: „Šel jsem po startu co nejvíce dopředu, snažil jsem se předjíždět. Byl to samozřejmě riskantní manévr, ale budu takhle riskovat dál a všichni by to měli ode mně očekávat. S výsledkem jsem hodně spokojený,“ řekl po třetí příčce v cíli.
Rozhodlo se po startu
Rosberg, Vettel, ani Räikkönen neměli dobrý start. Proto šel hned v úvodu do vedení Daniel Ricciardo. A zatímco se Vettel po kolizi propadal, Räikkönen mířil do boxů a Hamilton vzadu zíral, kde má přední křídlo, australský pilot šel do vedení. I v dalším průběhu závodu dokazoval, že letošní monopost stáje Red Bull se povedl. Na rovinkách sice nestačí a třeba v Monze nebude patřit mezi nejlepší, ale v zatáčkách je díky svému aerodynamickému přítlaku rychlejší než Mercedes. Táhlé čínské šikany rakouské stáji seděly.
Ricciardovi však nebylo přáno, aby bojoval o první místo. Dokonce ani o stupně vítězů. Ve třetím kole se Nico Rosberg pokusil vrátit na první místo, on i Ricciardo brzdili v souboji jako o život a na red bullu explodovala levá zadní pneumatika. Australan měl štěstí, že to bylo v druhé polovině okruhu a neztratil pomalým kroužením tolik času jako předtím třeba Räikkönen, přesto se do konce závodu stihl posunout už jen na čtvrté místo.
Na dráhu musel kvůli cárům gumy na dráze zpomalovací vůz a většina jezdců zatočila do boxové uličky pro nové pneumatiky. Naopak Rosberg zůstal na trati. Zastávku nepotřeboval, věděl, že má ve srovnání se soupeři hodně navrch. Naopak Lewis Hamilton tam byl hned dvakrát, aby rychle nasadil i povinnou nejměkčí sadu pneumatik, která vozům Mercedesu vůbec neseděla. V nejlepší desítce se usadili jezdci jako Alonso, Wehrlein nebo Haryanto, kteří za safety car nezastavili a po zbytek závodu se měli startovním polem už jen propadat.
V devátém kole se opět závodilo. Vettel útočil z patnáctého místa, Räikkönen a Hamilton z chvostu pole, zatímco si Rosberg v čele budoval náskok. Soupeři za ním ztráceli více než dvě vteřiny na kolo. Tehdy na sebe poprvé výrazně upozornil Daniil Kvjat, kterého výjezd zpomalovacího vozu posunul na šesté místo. Rychle předjížděl závodníky před sebou a brzo byl hned za Rosbergem. Také on potvrzoval, že po rozpačitém startu do sezony v Austrálii je Red Bull zpět.
Již o šest kol později musel znovu do boxů Räikkönen, který pneumatiky velmi rychle v soubojích s pomalejšími jezdci sjel. O pár kol dřív ho předjel Hamilton a začal na něj výrazně ztrácet. V této chvíli to ani náhodou nevypadalo, že Fin bude nakonec lepší. Ale stratégové Ferrari chytře připravovali půdu pro závěr závodu.
Ve 22. kole se Lewis Hamilton objevil na třetím místě, což se mu povedlo poprvé a naposledy v závodě. Poté musel počtvrté do boxů a do cíle ještě jednou. S takovou nemohl na souboje vpředu ani pomýšlet, pět zastávek je prostě moc. I když dvě byly za zpomalovacím vozem.
Ve 23. kole, tedy v době, kdy dostal Nico Hülkenberg penalizaci pěti vteřin za kuriózní prohřešek - příliš pomalou jízdu v boxové uličce, dorazil Vettel druhého Kvjata. K tomu, aby se posunul z patnáctého místa na třetí, mu stačilo pouhých čtrnáct kol. Tak dobře na tom Ferrari v Číně bylo a o to víc musel Němec litovat, že v první zatáčce sundal týmového kolegu a poškodil i své auto. Ve 27. kole došlo ke stejné situaci, jaká byla koncem závodu. Ti rychlejší měli sjeté gumy, nemohli předjíždět a jen se čekalo na zastávky v boxech.
Ty postupně přicházely a jako první přezul na závěrečnou sadu pneumatik Lewis Hamilton. Do cíle ještě zbývalo 25 kol a v závěrečných kolech na to úřadující šampion doplácel. To Kimi Räikkönen přezouval o sedm okruhu později, navíc na měkčí směs a byl to právě on, kdo si v posledních kolech dokázal polepšit o nejvíc pozic. Fin se dokázal za deset kol posunout vpřed o sedm míst. Na dráhu se v 38. okruhu vrátil dvanáctý za Sainzem, ve 48. kole předjel Massu a těšil se z páté příčky. Mezi jezdci, kolem kterých se prohnal, byl i Lewis Hamilton, který se více než deset kol marně snažil předjet Massu, na sjetých gumách mu chyběla přilnavost.
Podobně rychlý jako Kimi Räikkönen byl v závěru závodu už jen Daniel Ricciardo s vozem Red Bullu. I on si poprvé (a možná naposledy) v sezoně vychutnal předjetí Hamiltona a cílem projel na čtvrté příčce.
Nico Rosberg překypoval sebevědomím, je si dobře vědom, že takový náskok v čele šampionátu mu dává obrovskou šanci na vytoužený zisk titul. Jezdec, který vyhrál tři úvodní závody, se vždy stal poté mistrem světa. Na druhou stranu ještě nikdy nebylo v kalendáři F1 tolik závodů. Jezdce čeká ještě osmnáct Velkých cen a Lewis Hamilton již několikrát v minulosti ukázal, že je jednoduše rychlejší.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za čtrnáct dní v Rusku. Jede se v neděli 1. května.
1. | Nico Rosberg | (Mercedes) | 1h38:53.891 min. |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | +37.776 vt. |
3. | Daniil Kvjat | (Red Bull) | +45.936 |
4. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | +52.688 |
5. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | +1:05.872 min. |
6. | Felipe Massa | (Williams) | +1:15.511 |
7. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | +1:18.230 |
8. | Max Verstappen | (Toro Rosso) | +1:19.268 |
9. | Carlos Sainz | (Toro Rosso) | +1:24.127 |
10. | Valtteri Bottas | (Williams) | +1:26.192 |
11. | Sergio Pérez | (Force India) | +1:34.283 |
12. | Fernando Alonso | (McLaren) | +1:37.253 |
13. | Jenson Button | (McLaren) | +1:41.990 |
14. | Esteban Gutierrez | (Haas) | +1 kolo |
15. | Nico Hülkenberg | (Force India) | +1 kolo |
16. | Marcus Ericsson | (Sauber) | +1 kolo |
17. | Kevin Magnussen | (Renault) | +1 kolo |
18. | Pascal Wehrlein | (Manor) | +1 kolo |
19. | Romain Grosjean | (Haas) | +1 kolo |
20. | Felipe Nasr | (Sauber) | +1 kolo |
21. | Rio Haryanto | (Manor) | +1 kolo |
22. | Jolyon Palmer | (Renault) | +1 kolo |
1. | Nico Rosberg | 75 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 39 |
3. | Daniel Ricciardo | 36 |
4. | Sebastian Vettel | 33 |
5. | Kimi Raikkonen | 28 |
6. | Felipe Massa | 22 |
7. | Daniil Kvjat | 21 |
8. | Romain Grosjean | 18 |
9. | Max Verstappen | 13 |
10. | Valtteri Bottas | 7 |
11. | Nico Hulkenberg | 6 |
12. | Carlos Sainz | 4 |
13. | Stoffel Vandoorne | 1 |
14. | Kevin Magnussen | 0 |
15. | Sergio Perez | 0 |
16. | Jolyon Palmer | 0 |
17. | Marcus Ericsson | 0 |
18. | Fernando Alonso | 0 |
19. | Jenson Button | 0 |
20. | Pascal Wehrlein | 0 |
21. | Felipe Nasr | 0 |
22. | Esteban Gutierrez | 0 |
23. | Rio Haryanto | 0 |
1. | Mercedes | 114 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 61 |
3. | Red Bull/TAG Heuer | 57 |
4. | Williams/Mercedes | 29 |
5. | Haas/Ferrari | 18 |
6. | Toro Rosso/Ferrari | 17 |
7. | Force India/Mercedes | 6 |
8. | McLaren/Honda | 1 |
9. | Renault | 0 |
10. | Sauber/Ferrari | 0 |
11. | Manor/Mercedes | 0 |