Nad populární osmičkou okruhu Suzuka už v neděli nebouřilo. Přívalové deště, které odplavily sobotní trénink i kvalifikaci, zmizely stejně rychle jako přišly. Přesto patřil start mezi nejdramatičtější sezony.
Okamžitě po prvních metrech se Rus Petrov prodral před Němce Hülkenberga, ale poté udělal hrubou chybu. Vrátil se do stopy před jezdce Williamsu, ještě když nebyl celým autem před ním. Trefil ho zádí do předního křídla a oba končili ještě dříve, než viděli úvodní zatáčku.
Další kolize přišla ve zmiňované úvodní, pravotočivé kličce. Massa nezvládl po kontaktu řízení, auto mu prudce odskočilo vlevo a smetl z dráhy monopost Force India Itala Liuzziho. Oba skončili v bariéře a na dráhu musel safety car.
Organizátoři však neodstraňovali z dráhy čtyři vozy, ale rovnou pět. Robert Kubica, který se po zhasnutí červených světel skvěle prodral před druhého Marka Webbera, zastavil s nepojízdným strojem Renault vedle dráhy. Upadlo mu kolo.
Když v pátém kole zmizel zpomalovací vůz do boxů, startovnímu poli vévodili piloti Red Bullu, přičemž Vettel pohodlně držel první místo před mírně pomalejším Webberem. A tak to, bohužel pro příznivce dramatického závodění, bylo až do cíle.
Tým Red Bull neměl problémy se spolehlivostí, jezdci neudělali jedinou chybu a zastávky v boxech byly zvládnuté více než dobře. V druhé polovině závodu už Vettel s Webberem pouze drželi své pozice, mohli si dovolit nechat přijet třetího Alonsa těsně za zadní křídla. Věděli, že na předjetí nemá. Pro Ferrari je třetí Španělovo místo úspěchem, podle rychlosti v kvalifikaci se moc nepočítalo s tím, že porazí mclareny.
Jezdcům britského týmu Velká cena Japonska moc nevyšla. Hamilton sice vybojoval v kvalifikaci třetí místo, ale kvůli výměně převodovky, která vykazovala hraniční hodnoty, klesl na osmou příčku na startu. Začal výborně, jel si pro čtvrté místo, ale v závěru závodu mu udešel třetí převodový stupeň. Propadl se kvůli tomu na páté místo za stájového kolegu Buttona.
Výměna převodovky tak byla zbytečná a Hamilton pravděpodobně přijde na startu dalšího závodu znovu o pět míst, protože ta současná je na odpis. Jenson Button Velkou cenu dlouho vedl, protože zvolil odlišnou strategii než jeho největší soupeři. Startoval na tvrdých gumách a přezouval později. K tomu, aby porazil Alonsa, nebo dokonce red bully, mu to však nepomohlo.
V celkovém pořadí stále vede Mark Webber, ale Vettel s Alonsem jsou nebezpečně blízko. Navíc v posledních závodech prokázali lepší formu. Nelze odepisovat ani jezdce McLarenu, ti však potřebují, aby ve třech Velkých cenách zbývajících do konce sezony neudělali jedinou chybu.
Po delší době výrazněji zabodoval Michael Schumacher, který si připsal šestou příčku. Pomohla mu havárie týmového kolegy Rosberga, který na ojetých tvrdých gumách (byl v boxech už ve 2. kole) nezvládl řízení a prohlédl si zblízka jednu z bariér.
Ze sedmé příčky se v domácím závodě radoval Kamuj Kobajaši. Bojovný Japonec se po výměně pneumatik 15 kol před cílem propadl na 11. místo, ale do cíle stihl předjet čtyři soupeře včetně týmového kolegy Heidfelda. Štěstí měl při kolizi s Jaimem Alguersuarim, který ve vlásence dvakrát vrazil do jeho bočnice. Poškození ho nijak nezpomalilo, zatímco Španěl musel k opravě do boxů.
Dalším závodem je Velká cena Koreje. Na programu je za 14 dní.
Red Bull - bezchybná dominance
Teprve koncem sezony začíná tým Red Bull plnit předpoklady. Ačkoliv jeho rychlostní převaha není srovnatelná s technickým náskokem, který měl začátkem roku, dokáže ji přeměňovat ve vítězství. V Suzuce to byl hned dvojitý triumf, když Vettel s Webberem neměli po celý závod rovnocenného soupeře.
Nebylo to velké překvapení, aerodynamicky náročný okruh na japonských ostrovech měl nejvíce sedět britsko-rakouskému týmu a to se naplno potvrzovalo už ve volných trénincích. V pátek vládl a Vettel, a nejinak tomu bylo v kvalifikaci. Rychlé šikany tratě v Suzuce dávaly naplno vyniknout propracovanému přednímu křídlu a dvojitému difuzoru v zádi stroje Red Bull.
Webber poklidně kroužil celý závod na druhé příčce. O nic se nepokusil. Věděl, že na Suzuce je Vettel rychlejší. I když, jak ukázal v kvalifikaci, rozdíl se dal počítat na setiny vteřiny. Oba jezdci jeli naplno jen do zastávek v boxech. Po nich se bez problémů vrátili do vedení, snížili otáčky motoru a dokroužili do cíle.
Od Red Bullu je odvážné i hloupé, že stále nechává jezdcům volnou ruku v boji mezi sebou. Pokud by namísto Vettela vyhrál Webber, měl by titul mistra světa už na dosah. Při dnešním výsledku je však Alonso stále nebezpečně blízko.
Ferrari - Alonso drží tým nad vodou
Tým z Maranella si drží vysoký standard a Alonso v závodě už poněkolikáté letos ukázal, že dokáže ze stroje dostat víc, než mu přisuzují počítačové předpovědi. Suzuka totiž stroji Ferrari sedět neměla. To se potvrdilo v kvalifikaci, v které byli v rychlosti na jedno kolo mnohem lepší jak Hamilton, tak Kubica. Alonso přesto dokázal dokončit na stupních vítězů.
Pomohlo mu i štěstí. To je zřejmé. Kubicovi v prvních kolech ze zatím nevysvětlených důvodů upadlo pravé zadní kolo a Hamilton doplatil na výměnu převodovky, která ho na startu srazila o pět míst dozadu. Button s druhým McLarenem Alonsovi nestačil, Španěl se mohl radovat z patnácti bodů za třetí místo a udržel naděje na souboj o titul mistra světa.
A jeho týmový kolega Felipe Massa? Škoda mluvit. Vedle Alonsa jako by Brazilec stále vadl. Výkonnostní propast mezi nimi je závod od závodu větší. V kvalifikaci se Massa nedostal ani do finálové desítky a v závodě skončil po smyku v první zatáčce. Možná už teď tým Ferrari lituje, že s ním prodloužil smlouvu i pro sezonu 2011.
McLaren - smolný víkend Hamiltona
Pokud někdo letošní Velkou cenu Japonska nezvládl, byl to tým McLaren. Čtvrté a páté místo možná nevypadá úplně špatně, ale ztráta v celkovém pořadí mistrovství světa se kvůli němu začíná nepříjemně natahovat.
Tým z Wokingu přivezl do Suzuky významná aerodynamická vylepšení mezi nimiž vynikaly nový dvojitý difuzor a nové zadní křídlo. Ve spolupráci se systémem F-průduchů se mělo podařit dotáhnout výkonnostní náskok Red Bullu, bohužel kvůli smolným tréninkům se nepodařilo nové díly dostatečně otestovat a začlenit do designu.
V pátek ráno Lewis Hamilton nešťastné boural v rychlé zatáčce Degner a monopost stihli mechanici dát dohromady až na pár posledních kol odpoledních jízd. Hamilton se těšil na sobotní trénink, ale v tom nakonec kvůli přívalovým dešťům vůbec nejezdil.
Přesto se mistr světa sezony 2008 dokázal kvalifikovat jako třetí ze oběma red bully. Nicméně kvůli bezpečnostní výměně převodovky, která vykazovala ne zrovna ideální údaje, začínal až z osmého místa na roštu. Přesto se dokázal propracovat vpřed a v závěru závodu se chystal na útok na třetího Alonsa. Odešel mu však třetí převodový stupeň. Bez něj ztrácel dvě vteřiny na kolo a spadl na pátou příčku.
Jenson Button v závěru sezony rychlostně ztrácí a nic mu není platné ani jeho oceňované strategické myšlení. Pokud někdo z pěti adeptů na titul v současnosti vypadá, že má nejmenší šance, je to právě.
Výsledky Velké ceny Japonska F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h30:27.323 |
2. | Mark Webber | Red Bull | +0.905 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | +2.721 |
4. | Jenson Button | McLaren | +13.522 |
5. | Lewis Hamilton | McLaren | +39.595 |
6. | Michael Schumacher | Mercedes | +59.933 |
7. | Kamuj Kobajaši | Sauber | +1:04:038 |
8. | Heidfeld | Sauber | +1:09.648 |
9. | Rubens Barrichello | Williams | +1:10.846 |
10. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | +1:12.806 |
11. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1 kolo |
12. | Heikki Kovalainen | Lotus | +1 kolo |
13. | Jarno Trulli | Lotus | +2 kola |
14. | Timo Glock | Virgin | +2 kola |
15. | Bruno Senna | HRT | +2 kola |
16. | Sakon Jamamoto | HRT | +3 kola |
17. | Nico Rosberg | Mercedes | + 5 kol |
18. | Adrian Sutil | Force India | DNF - 45. kolo |
19. | Robert Kubica | Renault | DNF - 4. kolo |
20. | Nico Hülkenberg | Williams | DNF - 1. kolo |
21. | Felipe Massa | Ferrari | DNF - 1. kolo |
22. | Vitalij Petrov | Renault | DNF - 1. kolo |
23. | Vitantonio Liuzzi | Force India | DNF - 1. kolo |
24. | Lucas di Grassi | Virgin | DNF - 1. kolo |
Pořadí šampionátu jezdců:
1 | Mark Webber | Red Bull | 220 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 206 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull | 206 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 192 |
5 | Jenson Button | McLaren | 189 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 128 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 122 |
8 | Robert Kubica | Renault | 114 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes | 54 |
10 | Adrian Sutil | Force India | 47 |
11 | Rubens Barrichello | Williams | 41 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 27 |
13 | Vitalij Petrov | Renault | 19 |
14 | Nico Hülkenberg | Williams | 17 |
15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 13 |
16 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 8 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber | 6 |
18 | Nick Heidfeld | Sauber | 4 |
19 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 3 |
Pohár konstruktérů:
1 | Red Bull | 426 |
2 | McLaren | 381 |
3 | Ferrari | 334 |
4 | Mercedes | 176 |
5 | Renault | 133 |
6 | Force India | 60 |
7 | Williams | 58 |
8 | Sauber | 37 |
9 | Toro Rosso | 11 |