A1 Grand Prix  - český vůz

A1 Grand Prix - český vůz - Monopost české stáje určený pro formulový seriál A1 Grand Prix stojí před sídlem vlády v Praze. | foto: ČTK

Šejk v Praze představil ambiciózní formuli

  • 2
Praha - Novou formulovou sérii A1 Grand Prix představil v Praze její duchovní otec a šéf šejk Maktum Hašer Maktum Al Maktum. "Pokud bude dobré počasí a trať vyhovovat, tak proč by se příští sezonu nejelo v Brně?" navnadil domácí fanoušky. Už nyní však v sérii startuje český tým manažera Antonína Charouze. "Máme Tomáše Engeho, tak myslíme vysoko."

Vedle Tomáše Engeho jsou členy českého týmu Jaromír Janiš a Jan Charouz. "Necítíme mezi  sebou rivalitu, všichni jezdíme ve stejných národních barvách," řekl Enge, jenž úvodní závod  sezony  vynechal a pojede poprvé o tomto víkendu na německém Lausitzringu.

A1 GP se na rozdíl například od formule jedna jezdí jako soutěž 25 národních týmů. Body se tedy nepřidělují jednotlivým pilotům, ale pouze jejich stájím.

"Jsem především podnikatel, proto se snažím, aby stáje zastupovaly země s alespoň 80% světové populace. Proto tu máme Čínu, Indii či Pákistán. To, že startuje i Česko, je pro vaši zemi velká pocta," uvedl dubajský šejk, který také dříve závodil.

"Vždycky jsem chtěl reprezentovat barvy své vlasti, ale jako závodníkovi se mi to v této formě nikdy nepodařilo," sdělil Antonín Charouz, jenž vlastní licenci týmu A1 GP pro Česko. "Smlouva má z naší strany i od šejka Al Maktuma tříletou opci," dodal.

S myšlenkou mít vlastní formulovou sérii přišel bohatý dubajský šejk poprvé v roce 2001, první monopost byl oficiálně představen před 18 měsíci. Od té doby se mu podařilo A1 GP dotáhnout až na závodní okruhy.

Piloti se utkají v identických monopostech Lola poháněných 3,4litrovými osmiválci Zytek o výkonu  520 koňských sil (asi o třetinu slabší než monoposty F1). Vedle motorů a podvozků budou mít jezdci k dispozici i stejné pneumatiky Cooper Avon.

Seriál má celkem dvanáct dílů, pojede se nejen v Evropě, ale také v Austrálii, Asii, Africe a Americe. Závěrečný podnik je na pořadu 2. dubna v Číně.

Letos se od září do dubna jede celkem 12 podniků. "Mým cílem je, aby se závody dostaly k co největšímu množství fanoušků. Byl bych nejraději, kdyby se mohlo jezdit ve všech 25 zemích. Takže třeba i v Brně," uvedl šejk Maktum Hašer Maktum Al Maktum. "I když to jsou národní závody, určitě nepomýšlíme na olympiádu. Jsem byznysmen a na olympiádě jsou většinou amatéři."

Na závodnické časy zavzpomínal Dubajec při vývoji prvního prototypu monopostu A1 GP, který sám testoval. "Jako obchodník musím proniknout do podstaty věci. Proto jsem usedl za volant."

Nejbližší závod A1 GP se jede o tomto víkendu v Německu. "Lausitzring je pro nás téměř domácí tratí a nejbližším místem, kde se letos může Tomáš Enge ukázat českým fanouškům," uvedl Antonín Charouz.

První stovka  českých diváků, která se dostaví k bráně 22 německého okruhu, bude mít vstup zdarma a navíc se bude moci zúčastnit společenského programu české stáje.

Závod bude vysílat Galaxie-Sport. "O dalších přenosech jednáme. Jsme v časové tísni, protože televize už mají program dopředu připravený," dodal Charouz.

O prvním závodě série A1 GP více ZDE


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž