INFOGRAFIGA: průběh zastávky v boxech |
I tato zkouška nanečisto totiž může rozhodnout zítřejší závod na maďarském Hungaroringu. Okruh je známý tím, že se na něm těžko předjíždí, a pokud chcete někde na soupeře něco nahnat, ideálním místem je právě takzvaný pitstop.
"V boxech se často rozhoduje o tom, zda vyhrajete, nebo ne," tvrdí šéf Renaultu Flavio Briatore.
Během sedmi magických vteřin musí zkrátka vše klapnout. Chyby se neodpouštějí. I proto týmy nácvik neustále opakují. Před závody klidně padesátkrát, za celou sezonu to pak dá i tisíc pokusů.
"Základem všeho je dobrá komunikace. Všichni musí poslouchat jednoho muže," říká Pavel Turek, český expert na F1.
Před pár lety dokonce dění v boxech uchvátilo jednu britskou nemocnici. Zjistilo se, že 70 procent předvídatelných komplikací způsobila špatná komunikace. Lidi mluvili jeden přes druhého, neposlouchali se. A tak si pozvali odborníky z týmu McLaren. Výsledek? Zbytečných chyb ubylo.
Ale úplně nevymizely.
Stejně jako ve formuli 1. Třeba v roce 2006 jel Jenson Button ve Velké ceně San Marina na stupně vítězů. Jenže pak hlavní mechanik příliš brzy zvedl "lízátko" a Button vyrazil předčasně. Srazil dva mechaniky, tým se zesměšnil.
I takové situace dodávají zastávkám kouzlo. Jenže stáje se jim snaží za každou cenu předejít. Proto je při tankování připraveno náhradní zařízení, mechanici, kteří šroubují matici u kol, drží mezi koleny pro jistotu náhradní. "Každý tým má zastávku připravenou do nejmenších detailů," potvrzuje Turek.
Už zítra možná tyto drobnosti pomohou někomu k vítězství.
Dělat mechanika je sexy, ale špatně placené, říká Turek Jak vlastně týmy zastávky trénují? Existuje u mechaniků nějaká hierarchie? Třeba že plnič paliva je důležitější než chlapík, který uklízí nečistoty? Co když se jeden z mechaniků zraní nebo je nemocný? Co jsou mechanici vůbec za lidi? Vážně? A kamarádí spolu mechanici i napříč týmy? Poraďte, kdyby člověk chtěl být jedním z nich, co musí udělat? |