Rychlost nedává vysloužilcům spát

Praha - Drogou, bez které nemohou žít, je pro bývalé jezdce formule 1 opojení z rychlosti. Ani po čtyřicítce si neumějí říci dost a hledají náhradní euforii. Návyk na adrenalin však mívá smrtelné následky - naposledy před týdnem, kdy v závodním autě zahynul vítěz pěti Velkých cen formule 1 Michele Alboreto. "Kolikrát jsem mu opakoval, aby závodění nechal, že už nemá čeho dosáhnout, ale on nic jiného neznal," řekl pro italský list Gazetta dello Sport jiný bývalý jezdec formule 1 Pierluigi Martini.

Čtyřiačtyřicetiletý Ital Alboreto se zabil na německém okruhu Lausitzring při testování sportovního prototypu Audi pro červnový závod 24 hodin Le Mans. Nikoli však vlastní chybou, ale vinou prasklé pneumatiky, kvůli které se vůz katapultoval do vzduchu. Alboreto, bývalý jezdec Ferrari, byl na místě mrtev.

"Michele nás přemlouval, ať sportovní vozy zkusíme. Říkal, jak snadno se řídí a že v nich je pocit jako ve formuli," uvedl v agentuře Reuters francouzský expilot formule 1 René Arnoux. Řídit prototypy vyžaduje vyježděnost, aerodynamika vozů umožňuje vysoké rychlosti - rekordem jsou 404 km/h. Pro bývalé, zkušené jezdce lákadlo.

"Jenže je to pořád automobilový sport, kde musíte počítat s rizikem," pravil trojnásobný mistr světa Niki Lauda, který se po prvním skončení kariéry v roce 1979 vrátil do formule 1 ještě na sezony 1982-85. A poté si vášeň pro volant ještě dlouho ukájel jako pilot ve vlastní letecké společnosti.

Ve vozech podobných Alboretovu zahynuli například němečtí piloti formule 1 Rolf Stommelen (1983), Manfred Winkelhock (1985) a Stefan Bellof (1985).

Oblíbeným "odkladištěm" vysloužilců formule 1 je americká formule CART. Našel se v ní také Emerson Fittipaldi, mistr světa 1972 a 1974. Když se neprosadil s vlastním týmem v F1, věnoval se svým pomerančovým hájům v Brazílii. Ale nedalo mu to a v roce 1984 nastoupil v CART.

Celou sérii Fittipaldi jednou vyhrál a dvakrát zvítězil i ve slavných 500 mil Indianapolis. V roce 1996 si však při havárii zlomil obratle. "Bylo to boží znamení, abych skončil, a já je poslechl," řekl tehdy Fittipaldi.

Ani vážná letecká havárie nepřiměla přibrzdit Alessandra Naniniho. Populární Ital přišel při nehodě vrtulníku o ruku, kterou mu však lékaři přišili, a bývalý jezdec Benettonu dodnes závodí na okruzích v cestovních vozech.

Jiní jezdci se přidrželi u formule 1 jako bossové v zákulisí. Vítěz rekordního počtu 51 Velkých cen Alain Prost provozuje vlastní, nepříliš úspěšný tým. Rakušan Gerhard Berger se od kariéry jezdce McLarenu, Ferrari a Benettonu dostal k pozici sportovního ředitele BMW, která dodává motory týmu Williams. A třeba finský exmistr světa Keke Rosberg dělá manažera Mikovi Häkkinenovi.

Práce televizního komentátora a manažera formule 1 však neuspokojovala Brita Martina Brundlea. Naposledy jel v roce 1996 za Jordan, v němž přestál bez úhony hrůzný let vzduchem na Velké ceně Austrálie. Letos se po roce závodního půstu vrací - ve 42 letech trénuje na závod v Le Mans.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž