Nová Toyota má přivézt vítězství

  • 3
Valenciennes - Loni se zvedl z prachu druhé desítky, vtrhl na stupně vítězů a nebýt frašky šesti aut v Indianapolisu, zametl by i s Ferrari. Letos má tým Toyoty jasný cíl: získat první vítězství ve formuli 1. Dovézt na piedestal jedné z velkých cen by ho měl nový stroj TF 106, který se rozzářil v sobotu ve francouzském Valenciennes.

V mamutí továrně, mezi obřími rameny na setiny milimetru přesných robotů, skládá japonská společnost svůj skvost - nejprodávanější model Toyotu Yaris. Vylákat novináře z celého světa do tohoto působivého komplexu byl nejen promyšlený marketingový tah, ale i velká show a pastva pro oči.

Pravda, tvar aerodynamických křivek bíločerveného stroje nebyl pro většinu zúčastněných žádným překvapením, na dráhu vyslala Toyota svou novou naději již 29. listopadu 2005 v Barceloně, přesto se nikdo nenudil.

Ralf Schumacher, Jarno Trulli i jejich brazilský náhradník Ricardo Zonta zvládli kromě rozhazování úsměvů vyslat pár pochvalných poznámek na svůj tým a poté už dva prvně jmenovaní, osvětlení blesky fotoaparátů, stáhli plachtu z monopostu, v kterém budou v příštích deseti měsících trávit řadu únavných, ale také dramatických hodin.

Všichni členové loňského čtvrtého týmu Poháru konstruktérů si svorně pochvalovali akční model vývoje, kdy byla oficiálně představena už vylepšená verze stroje, která za měsíc a půl najezdila stovky kilometrů na okruzích na jihu Evropy.

Pokud se masivní investice největší japonské automobilky do formule 1 mají začít vyplácet, musí Toyota vyhrávat. S příchodem sezony 2006 a nových osmiválcových motorů o nižším obsahu (dřívě 3000 ccm, dnes 2400 ccm) se proto úspěšně pokusila získat před konkurenty v prestižním seriálu vývojový náskok. Odlišný motor si žádá pozměněnou konstrukci téměř všech částí šasi, takže každý den k dobru se může na konečném výsledku při startu sezony v březnu v Bahrajnu projevit. Sportovní oddělení automobilky má navíc s osmiválci rozsáhlé zkušenosti z amerických formulových sérií.

Bylo nutné se i přizpůsobit změně dodavatele pneumatik. Francouzský Michelin musí na konci letošní sezony z formule 1 odejít, japonský Bridgestone získá exkluzivitu, a tak přejít na jeho směs hned po sezoně 2005, nebylo ani trochu od věci. V roce 2007 by se tento krok měl odvážným Japoncům bohatě vyplatit. Týmy jako McLaren nebo Renault budou teprve poznávat, v čem se vlastně ty "bridgestonky" liší, a jak je na ně třeba nastavit vůz.

Po loňském vzestupu bilance Toyoty ve formuli 1 zní: Dvě pole position (včetně Trulliho kvalifikačního vítězství v Indy, které Ital nedostal možnost proměnit v závodě v bodované umístění), jedno nejrychlejší kolo závodu a pět umístění na stupních vítězů (3xTrulli, 2xRalf Schumacher), ale vítězství stále chybí.

Pokud by nepřišlo ani v roce 2006, hrozí nekompromisní zásahy ze strany vedení automobilky. Útok na titul by měl podle plánů přijít o rok později, letos by zatím měly mít favorizované mclareny nebo ferrari navrch.

Řekli ve Valenciennes:

Jarno Trulli: "Snad nám dá brzký start stroje určitou výhodu. Nemůžu říct, že budeme nejlepší, ale stoprocentně bude nové auto, pokud mluvíme o najetých kilometrech a spolehlivosti, velmi dobře připraveno. Do prvního závodu se pokusíme vyřešit všechny problémy. Daří se nám a vše vypadá hodně dobře. Ačkoli je před námi ještě hodně práce, jsem optimistou."

Ralf Schumacher: "Samozřejmě, že je na jakékoli hodnocení ještě velmi brzo, ale nové auto působí vynikajícím dojmem. Je sice pravda, že máme nižší výkon, ale motor je stále výborně ovladatelný a má velký točivý moment. S novými pneumatikami Bridgestone jsem rovněž hodně spokojen, ale čeká nás ještě hodně předsezoních testů. Do prvního závodu máme náročný program, a zde právě můžeme těžit z toho, že jsme začali tak brzo. Podobně jsme to zkusili už loni a poznali výhody. V prvních velkých cenách nám to výrazně pomohlo."

Dva muži za novým strojem Toyota TF105: technický ředitel pro šasi Mike Gascoyne (vlevo) a technický ředitel pro motor Luca Marmorini (uprostřed).

Jezdci týu Toyota sezony 2006 (zleva): Ralf Schumacher, Jarno Trulli a třetí jezdec Ricardo Zonta.

Těsně před odhalením.

Jarno Trulli (vpředu) a Ralf Schumacher právě zvedli oponu.

Ralf Schumacher (vředu) a Jarno Trulli pózují s přilbami u nového stroje na otočné plošině.

Nový stroj, Trulli a Schumacher.

Vedení týmu Toyota F1 a jeho tři jezdci.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž