Sezona Lukáše Peška ve dvěstěpadesátkách stojí jeho tým Auto Kelly–CP skoro 40 milionů korun! "Že někdo dokáže sehnat ty peníze, je pro mě neuvěřitelné," tvrdí sám Pešek.
Majitel týmu Daniel Epp pak přidává: "Zhruba čtyřicet procent jde na zajištění motorky, zbytek stojí logistika a výplaty mechaniků."
. Rossi je zase jako sluníčko, cítí se skvěleDíval se na fotografy před sebou, usmíval se a nakonec zdvihl palec nahoru. Jsem číslo 1.
|
Tak třeba motorku si pronajme za 650 tisíc eur od firmy Aprilia. K ní dostane kompletní balík pneumatik, benzin i dva lidi, kteří s ním spolupracují. Na konci sezony pak veškerý materiál včetně stroje vrátí.
"Je to docela drahý leasing," usmívá se Epp.
A to má ještě štěstí, že Pešek má k dispozici jen jednu motorku. Mít dvě, tak potřebuje rovných 60 milionů. "A to je v českých podmínkách skoro nesplnitelné," dodává Epp.
Letos sehnal dva hlavní partnery, kteří naplnili rozpočet z osmdesáti procent, na příští rok je však zatím nasmlouvané nemá. Jedná se. I proto Epp tvrdí: "Když peníze neseženeme, příští rok jezdit nebudeme."
Letos už oslovil desítky českých firem, od všech přišla stejná odpověď: Nemáme zájem. Motosport má totiž jednu velkou nevýhodu. "Stojí hodně peněz a pro firmy je to špinavý sport. Spaluje totiž CO2 a to jim vadí," uvádí šéf.
Zůstává však optimistou, stejně jako Pešek, o jehož kariéru se tu jedná. "Jezdec jede celý život o smlouvu a nezáleží, jestli ji má na rok, nebo na víc. Moji sponzoři sportu rozumějí, a když budu pro ně zajímavý, půjdou dál."
Možná i vás napadne, kolik si vlastně vydělá on sám.
Přesnou odpověď nedostanete, ale odhad ano. Platy jezdců ve dvěstěpadesátkách se pohybují od milionu dvě stě tisíc do sedmi milionů korun ročně. Pešek je v této třídě nováček a zatím zajíždí průměrné výsledky, proto se jeho výdělek může vyšplhat nad dva miliony korun.
K tomu má od sponzora k dispozici auto a od dalšího kartu na benzin.
I tak jsou to vlastně drobné, když to srovnáte s tím, na kolik vyjde závodění v nejprestižnější kategorii MotoGP. Třeba rozpočet stáje Fiat Yamaha, za kterou jezdí Valentino Rossi, se pohybuje okolo 35–40 milionů eur (skoro miliarda korun).
Hlavní sponzor Fiat dává skoro třetinu. A Rossi si podle časopisu Forbes vydělá 600 milionů korun. Hlavní zdroj příjmů má však z reklamy.
Tak tedy vítejte ve světě silničních motocyklů, ve světě boháčů.