Valentino Rossi

Valentino Rossi se raduje z triumfu ve Velké ceně USA. | foto: Reuters

Motocyklové týmy musí sehnat miliony

  • 3
Není to takový balík, jako stojí formule 1, vyjde to levněji než závody rallye. Přesto jsou silniční motocykly pořádně drahým špásem. Tady je důkaz.

Sezona Lukáše Peška ve dvěstěpadesátkách stojí jeho tým Auto Kelly–CP skoro 40 milionů korun! "Že někdo dokáže sehnat ty peníze, je pro mě neuvěřitelné," tvrdí sám Pešek.

Majitel týmu Daniel Epp pak přidává: "Zhruba čtyřicet procent jde na zajištění motorky, zbytek stojí logistika a výplaty mechaniků."

. Rossi je zase jako sluníčko, cítí se skvěle

Díval se na fotografy před sebou, usmíval se a nakonec zdvihl palec nahoru. Jsem číslo 1.


Už zase to o Valentinu Rossim platí. Už zase vítězí, už zase vede šampionát MotoGP. Už zase – po dvou sezonách půstu – může být mistrem světa. "Cítím se teď skvěle a hlavně se cítím rychlý. Doufám, že to tady v neděli potvrdím," říkal včera na tiskové konferenci v Brně, před víkendovou Velkou cenou České republiky.


Seděl uprostřed stolu, po boku dva největší soupeře, Caseyho Stonera (ztrácí 25 bodů) a Daniho Pedrosu (ztrácí 41 bodů), a jeho tvář byla jako sluníčko. Jaká změna!


Když do Brna dorazil minule, zrušil všechny rozhovory, nechtěl se s nikým bavit a čelil cejchu, že je zloděj. Právě před brněnskou Velkou cenou se rozjelo vyšetřování jeho daňového úniku. "Bylo pak hrozné přijet do Brna, cítil jsem se mizerně a můj první trénink? To bylo neštěstí," vzpomínal včera.
Pak se usmál a přidal: "Zato teď se cítím skvěle."


Má za sebou téměř měsíc volna, kdy si zajel k moři na Ibizu, kde má kamarády. "Prázdniny přišly vhod, měli jsme hodně závodů za sebou a byl čas získat síly na rozhodující konec sezony. Přece jen je před námi ještě osm závodů a to je zatraceně dlouhá doba. Stát se může cokoliv."


Když to říkal, fotografové měli připravené přístroje a čekali na jeho tradiční grimasy. Nepřišly.


Přesto jeden moment všechny zaujal. Ve chvíli, kdy mluvil Chris Vermeulen, se Rossi naklonil ke Stonerovi, cosi mu zašeptal a pak si přátelsky potřásli rukou. "Hodně štěstí," šlo odečíst z jejich rtů. Schválně, kdo z nich ho v Brně bude mít víc?

Tak třeba motorku si pronajme za 650 tisíc eur od firmy Aprilia. K ní dostane kompletní balík pneumatik, benzin i dva lidi, kteří s ním spolupracují. Na konci sezony pak veškerý materiál včetně stroje vrátí.

"Je to docela drahý leasing," usmívá se Epp.

A to má ještě štěstí, že Pešek má k dispozici jen jednu motorku. Mít dvě, tak potřebuje rovných 60 milionů. "A to je v českých podmínkách skoro nesplnitelné," dodává Epp.

Letos sehnal dva hlavní partnery, kteří naplnili rozpočet z osmdesáti procent, na příští rok je však zatím nasmlouvané nemá. Jedná se. I proto Epp tvrdí: "Když peníze neseženeme, příští rok jezdit nebudeme."

Letos už oslovil desítky českých firem, od všech přišla stejná odpověď: Nemáme zájem. Motosport má totiž jednu velkou  nevýhodu. "Stojí hodně peněz a pro firmy je to špinavý sport. Spaluje totiž CO2 a to jim vadí," uvádí šéf.

Zůstává však optimistou, stejně jako Pešek, o jehož kariéru se tu jedná. "Jezdec jede celý život o smlouvu a nezáleží, jestli ji má na rok, nebo na víc. Moji sponzoři sportu rozumějí, a když budu pro ně zajímavý, půjdou dál."

Možná i vás napadne, kolik si vlastně vydělá on sám.

Přesnou odpověď nedostanete, ale odhad ano. Platy jezdců ve dvěstěpadesátkách se pohybují od milionu dvě stě tisíc do sedmi milionů korun ročně. Pešek je v této třídě nováček a zatím zajíždí průměrné výsledky, proto se jeho výdělek může vyšplhat nad dva miliony korun.
K tomu má od sponzora k dispozici auto a od dalšího kartu na benzin.

I tak jsou to vlastně drobné, když to srovnáte s tím, na kolik vyjde závodění v nejprestižnější kategorii MotoGP. Třeba rozpočet stáje Fiat Yamaha, za kterou jezdí Valentino Rossi, se pohybuje okolo 35–40 milionů eur (skoro miliarda korun).

Hlavní sponzor Fiat dává skoro třetinu. A Rossi si podle časopisu Forbes vydělá 600 milionů korun. Hlavní zdroj příjmů má však z reklamy.

Tak tedy vítejte ve světě silničních motocyklů, ve světě boháčů.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž