Nedělní závod na Interlagosu se bezesporu zařadí mezi nejpovedenější Grand prix letošní sezony formule 1. Přišel nečekaný triumf Mercedesu, nebyla nouze o předjížděcí manévry, taktické hrátky a ani o nehody. V hned té první byli hlavními účastníky aktéři kontroverzního finále loňské sezony - Max Verstappen a Lewis Hamilton.
Nizozemec se pokusil podjet Hamiltona vnitřkem v Sennových esíčkách, oba sokové vjížděli kolo na kolo do druhé zatáčky, když se jejich vozy střetly. Verstappen uviděl místo na vnitřku, plánoval prolítnout podél žlutého obrubníku, ale Hamilton si držel svou stopu. Nechtěl a nemohl ho pustit.
Exkluzivní šance pro fanoušky formule 1. Dárkové předměty Mercedesu a Ferrari zdarma |
„Tohle nebyl závodní incident,“ hlásil okamžitě do vysílačky Hamilton, a volal tak po Verstappenově potrestání. Není sporu o tom, že Verstappenova agresivita byla na hraně. Záměrně. Na základě průběhu sobotního sprintu, kde ho předjelo hned několik soupeřů, mu bylo jasné, že musí útočit, pokud chce porazit Mercedes. Jenže na to doplatil.
Zatímco Hamilton po střetu „pouze“ vylétl s autem do únikové zóny, vrátil se na trať a na osmém místě pokračoval v závodě (aby nakonec bojoval ještě o vítězství), red bull přišel o přední křídlo. „Neměl žádnou snahu nechat mi tam místo, prostě mě zavřel zatáčku,“ brblal Verstappen do vysílačky.
Tak proč dostal penalizaci?
V duchu letošních pravidel
Výsledky závodu |
Sportovní komisaři mu přidělili pětivteřinový trest, který si musel odpykat při zastávce v boxech. Fanoušci však nesouhlasili, Verstappen přece neměl kam jet...
A nesouhlasil ani šéf Red Bullu Christian Horner. „Max se dostával vpřed a Lewis měl možnost nechat mu víc místa, ale neudělal to. Přinejlepším to byl závodní incident,“ popsal britský manažer.
Čistě v duchu pravidel však měli sportovní komisaři udílející trest pravdu. Minulý rok se právě kvůli soubojům Hamiltona a Verstappena debata o tom, kdo má „právo na zatáčku“, vyostřila a před letošní sezonou byla vydána nová sada pravidel ohledně předjíždění.
Mrazivé ticho v zákulisí F1. Ani nevysloví moje jméno, stěžuje si Verstappen |
Aby pilot na vnitřku mohl předjíždět, musí mít vedle svého soupeře už „značnou část vozu“. To se Verstappenovi podle všeho povedlo, ačkoliv nebyl v zatáčce před Hamiltonem, byl téměř na jeho úrovni. Ale také se tam píše, že předjížděcí manévr musí být provedený bezpečným a kontrolovaným způsobem.
A sportovní komisaři nebyli přesvědčeni, že Verstappen měl auto plně pod kontrolou. Stejného názoru byl také expert na F1 a komentátor závodu Josef Král. „Verstappen vlétl do zatáčky moc rychle, pokud by nedošlo ke kontaktu a pokračoval by, stejně by asi auto neudržel ve stopě a měl by problémy na výjezdu,“ míní bývalý závodník GP2.
Podobně znělo i vysvětlení rozhodčích, kteří udělili Verstappenovi trest. „Verstappen se pokusil předjet Hamiltona tak, že brzdil příliš pozdě. Nedokončil průjezd první zatáčkou a jeho příliš vysoká rychlost způsobila ve druhé zatáčce kolizi s Hamiltonem.“ Jednoduše, neměl podle nich řízení vozu pod kontrolou.
Proto později na tiskové konferenci Hamilton prohlásil: „Tak víte, jak to s Maxem je.“ A pokračoval. „Je přirozené, když jste úspěšný, že se pro ostatní stanete terčem. Ale to je v pořádku, není to nic, s čím bych se už dřív nevypořádal.“
Ukázal, kým opravdu je. Jak Pérez nepochopil sobeckého Verstappena |
Jenže to nemohl Verstappen akceptovat: „Je to škoda, chtěl jsem závodit. Chtěl jsem ukázat dobrý boj. Ale když s vámi ostatní nechtějí spolupracovat...“
Mercedes ukázal v Brazílii, že už vyřešil problémy svého monopostu a má sílu opět bojovat o vítězství. V sezoně 2023 bude chtít zase titul, takže očekávejte, že na Interlagosu to nebyla zdaleka poslední kontroverze mezi Hamiltonem a Verstappenem.