Indy 500: Veteráni se vrací na trať

  • 2
Indianapolis - Zatímco se ve formuli 1 v posledních letech stále silněji prosazuje trend nasazovat velmi mladé piloty, drží se v USA stále ještě názor, že zkušenosti starších pilotů mohou přinejmenším vyrovnat dravost mladíků. Na startovním roštu letošního 86. ročníku věhlasného Indianapolisu 500 najdeme nejednoho pilota, který slavil mezinárodní úspěchy již v letech, kdy Massa, Button a spol. ještě nebyli na světě. Vedle Cheevera, Unsera, Vassera a Andrettiho to jsou především Arie Luyendyk (49) a Raul Boesel (44), kteří závodili již v sedmdesátých letech. Od ostatních "mazáků" v poli se tito dva ovšem liší tím, že Indy pro ně bude jediným velkým vystoupením tohoto roku. Oba piloti přesto patří mezi absolutní favority a oplývají špičkovým zázemím. Jak tedy došlo k jednorázovému angažmá těchto pilotů a co si od nedělního závodu slibují?

Brazilec Raul Boesel, který svou cestu do formule 1 rychle našel přes britskou F3 a v letech 1982 a 1983 za March a Ligier absolvoval 23 velkých cen, se s velkou scénou již vlastně rozloučil. Letos jezdil jen v brazilském mistrovství Stock-Cars. Do Indianapolisu se vydal "naslepo", bez jakékoliv smlouvy, ovšem s nadějí, že bude moci v případě potřeby zaskočit. Předminulé úterý pak PJ Jones (sám jen náhradník za zraněného Laziera) skutečně tak těžce havaroval, že o "Pole-Day" nemohl nastoupit. Jeho Dallaru týmu Menards tedy převzal Boesel.

"Nepřijel jsem do Indy s žádným pevným záměrem. Řekl jsem si, že vše je v rukou Božích a v úterý večer John Menard skutečně zaklepal na mé dveře," vypráví Boesel. "Samozřejmě jsem pak v tréninku již neměl tolik času, kolik bych chtěl. Ve čtvrtek jsem poprvé seděl ve voze a hned jsem poznal, že není v pořádku. Přes noc jsme mnohé změnili a v pátek to bylo jiné auto." popisuje zkušený Boesel, který na Brickyardu startoval již dvanáctkrát.

V nedělní kvalifikaci se pak Raul svým 3. časem postaral o jednu ze senzací. Jak hodnotí své šance? "V Indy je zkušenost to nejdůležitější. Proto tu teď stojím v první řadě. Vím že můžu uspět. Nejhorší pro mě bude nedělní ráno a čekání do 11.00 hod. na start. To mě bude zase lehtat v žaludku." prozrazuje dřívější mistr světa sportovních vozů. Inu před napětím a nervozitou nechrání ani zkušenosti.

Pro v USA žijícího Nizozemce Arieho Luyendyka tato neděle přinese již 17. start v Indy 500. Arie byl v 70tých letech hvězdou formule V a po nezdařilém postupu do F2 našel nové útočiště v Americe, kde se stal mistrem oválů. Indy 500 již dvakrát vyhrál (1990 a 1997) a roku 1999 již vlastně oznámil konec kariéry. Dlouho to ale bez Brickyardu nevydržel: "Je to jen tento velký závod, který mě nutí zpět do kokpitu. U Foyta, Unsera a Rutherforda to bylo podobné. Dokud budu mít konkurenceschopný materiál, pojedu." vysvětluje Arie, jehož start v týmu Treadway byl již dlouho plánován.

"Jet pouze jeden závod jistě není optimální a nikomu bych to nedoporučoval. Indy je ale něco jiného, protože zde máme tolik času na trénink." říká Luyendyk, který byl v první kvalifikaci jednou z "obětí" deště, ale minulou neděli se o "Bump-Day" jako nejrychlejší s přehledem kvalifikoval do 8. startovní řady.  Vyhlídky na závod? "Mám sice malou nevýhodu oproti soupeřům, kteří závodí po celý rok, ale uvidíme," říká Arie, jehož syn letos nastoupí v juniorské formuli IRL.

"Největší závod roku" - jak Indy 500 označují Američané - mohou ve střední Evropě shlédnout jen šťastlivci, kteří vlastní pay-TV-Premiere. (Eurosport sice plánuje záznam ve 23.30, ale u této stanice nikdy není jisto). Škoda, že tuto podívanou, při které se skutečně ještě "závodí", nemůže shlédnout širší obecenstvo. Start je v 18.00 našeho času dá se očekávat silný kontrast k "husímu pochodu" z Monaka.

 

Další novinky z amerických formulových sérií:

Vedoucí celkové tabulky seriálu IRL, Sam Hornish, má již několik konkrétních nabídek od týmů NASCAR. Jeho přestup by byl po Tony Stewartovi další velkou ztrátou pro formulový sport v USA.

Také tým Mo Nunna se nyní rozhodl v seriálu CART nasazovat vozy Lola. Znamená to, že na výrobky rozpadající se firmy Reynard již spoléhají jen Walker, Patrick a Forsythe.

Špičkový tým IRL, Penske Racing, prodloužil smlouvy se svými piloty de Ferranem a Castronevesem o několik let. Pro eventuální přestup do F1 je Castroneves ale volný.

S přenosem nedělního Indy 500 se s IRL rozloučí stanice Premiere. Stanice, kterou otřásá finanční krize koncernu Leo Kircha si přenosy již nemůže dovolit.

Satelitní stanice ORB bude přenášet všech 17 zbývajících závodů CART. ORB vysílá přes satelit ASTRA a závody bude ukazovat v den dění, od 22.00 ze záznamu. ORB tyto přenosy bezplatně nabídl i všem třetím německým programům. ARD bude živě přenášet pouze podniky z Rockinghamu a Lausitzringu.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž