Lewis Hamilton

Lewis Hamilton v kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska. | foto: Reuters

Formuli 1 čeká velká premiéra - superrychlý městský okruh ve Valencii

  • 14
Po třech letech další premiéra. Poprvé od Velké ceny Turecka 2005 se ve formuli 1 objevuje nový okruh. Na atraktivní městské trati ve Valencii se jezdec McLarenu Hamilton pokusí udržet vedoucí pozici v mistrovství světa.

Jezdci zatím moc netuší, co je na jihu Španělska čeká. Trať znají pouze z počítačových simulátorů, proto budou páteční tréninkové jízdy hektičtější než obvykle.

"Tady bude na začátku každý ve stejné pozici. Dost jsme se ale na závod připravovali v našem technologickém středisku. Okruh vypadá skvěle a hlavním cílem bude pořádně ho zažít během úvodních tří volných tréninkových sekcí," uvedl Brit Lewis Hamilton, který vystartuje do Velké ceny Evropy v pozici těsného lídra.

McLaren bude usilovat o čtvrté vítězství za sebou, třiadvacetiletý vicemistr světa ale odmítl vyslovit jakékoliv prognózy. "Závod v Maďarsku ukázal, jak je formule 1 nevyzpytatelná. Já jsem stále v solidní pozici a udělám všechno, aby to tak zůstalo," řekl Hamilton, který v Budapešti dojel i kvůli defektu až pátý, místo aby bojoval o svůj první vítězný hattrick.

Suverenitou britsko-německé stáje v předchozí Grand Prix málem otřásl Brazilec Felipe Massa, kterého v Budapešti zastavila v cestě k jasnému vítězství technická závada na jeho ferrari pouhá tři kola před cílem. Mechanici později zjistili, že motor shořel vinou zlomené ojnice a problém byl ve vadě materiálu. "To bylo opravdu mrzuté. Doufám, že si to ve Valencii vynahradím a budu úplně vepředu," uvedl Massa.

Brazilec má osmibodové manko na Hamiltona, který vede s pětibodovým náskokem před dalším pilotem Ferrari Kimim Räikkönenem. Finský mistr světa čeká už od čtvrtého závodu na vítězství a zvlášť v předchozích třech Velkých cenách k němu měl daleko, byť vždy bodoval. 

"A to je to nejdůležitější. Nic jsme ještě neztratili, ale potřebujeme pravidelně sbírat body. Je tu nejdůležitější část sezony a já se starám jen o to, abych měl na konci sezony o bod víc než kdokoliv jiný," uvedl Räikkönen. "Ve Valencii to bude každopádně tvrdý závod. Znám trať jen ze simulátoru, ale podle toho to vypadá na velice rychlý městský okruh. Rozhodně bude extrémně důležitá kvalifikace," tuší Räikkönen.

Do souboje vedoucího tria by rád zasáhl také Hamiltonův týmový kolega Heikki Kovalainen, kterého nabudilo premiérové vítězství v kariéře na Hungaroringu. Finský pilot věří, že úspěch v Maďarsku byl první z mnoha, ale výhrou se prý příliš neopájel a podobně jako Hamilton se poctivě připravoval na následující závod. Hlavně studoval trať, která podle něj nepředstavuje typický městský okruh.

"Člověk je zvyklý, že městský okruh je spíš pomalý s maximálně středně rychlými zatáčkami a krátkými rovinkami. Tohle je spíš pravý opak," uvedl.

Dokonce několik měsíců se speciálně na tento závod připravoval domácí idol Fernando Alonso. Čtvrté místo v Maďarsku pro dvojnásobného mistra světa znamenalo vyrovnání maxima v jinak nepříliš vydařené sezoně v Renaultu, ve Valencii se pokusí na to navázat. "Bude to zajímavé pro mě i pro tým.

Několik měsíců jsme na tom pracovali. Je to nový okruh, tak každý bude moci ukázat, jaký je řidič. Jisté je, že já mám městské okruhy rád," řekl španělský pilot, který už v kariéře dvakrát vyhrál v úzkých uličkách Monaka.

Pořadí MS (po 11 z 18 závodů) ZDE

. Na městském okruhu ve Valencii se dá na pěti místech jet 300 km/h

Městský okruh ve Valencii má před sebou premiéru v seriálu mistrovství světa formule 1. O jeho zařazení do šampionátu se rozhodlo v loňském roce, ale nápad zasadit závod královské motoristické třídy do oblasti přímořského přístavu se zrodil již v roce 2005.

Konečný projekt pochází opět z dílny proslulého architekta a autora supermoderních tratí z poslední doby Hermanna Tilkeho.

Okruh o délce 5,473 km tvoří 25 zatáček, z toho 11 levých a 14 pravých, na pěti úsecích se dá jet přes 300 km/h, na nejrychlejším místě dokonce 323 kilometrů za hodinu, to je ale zatím jen výsledek počítačové simulace.

Průměrná rychlost by se měla pohybovat kolem zhruba 160 km/h. Dvě třetiny trati vedou podél vody a raritou je jízda přes most v nájezdu do přístaviště.

Trať byla otevřena v červenci závodem španělské formule 3 a závodem seriálu cestovních vozů. Protože pro všechny jezdce bude trať novinkou, není vyloučeno, že při premiéře F1 budou diváci i vzhledem k omezeným únikovým zónám v podmínkách městského okruhu svědky zásahů zpomalovacího vozu.

Charakteristika okruhu:
Délka trati:
5,473 km.
Délka závodu: 56 kol = 306,488 km.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž