Formule 1 v osmnácti? Proč ne

  • 3
Praha - Nástupem Kimiho Raikonnena a Fernanda Alonsa začalo na stupíncích vítězů Grand Prix vládnout mládí, ale opravdová senzace se letos odehrává v britském šampionátu formule 1, EuroBoss. Tam totiž poráží své soupeře stylem Michaela Schumachera teprve osmnáctiletý chlapec se slavným přijmením: Scott Mansell.

Mladík, který s velkým Nigelem není příbuzný, nejen že s přehledem vyhrál všechny dosavadní podniky mistrovství, na každém okruhu se postaral i o nový traťový rekord! Pilot zeleného Benettonu-Judd je nejmladším jezdcem formule 1 a také nejmladším vítězem ve voze této třídy. Jeho cíl je jasný: rozdat si to co nejdříve  s piloty mistrovství světa.

Motokárovým šampionem být nemohl
Scott, syn bývalého jezdce historických cestovních vozů Kevina Mansella, se narodil v říjnu roku 1985, tedy právě v době, kdy budoucí mistr světa Nigel Mansell slavil své první triumfy s týmem Williams. V motokáře prvně seděl v pěti letech. „Nikdy jsem se však nemohl zúčastnit velkých šampionátů – chyběly nám peníze,“ říká Scott.

Jsou to právě chybějící finance, které jsou důvodem, pro neobvyklý průběh jeho kariéry. „Rozhodli jsme, že co nejdříve začnu závodit s auty. Když mi konečně bylo 16, tak jsem absolvoval několik závodů formule Honda abych pro sezonu 2002 získal mezinárodní licenci. Kokpit ve formuli Ford ale stál tolik peněz, že jsme se rozhodli pro něco jiného: otec obstaral Reynard 91D formule 3000 (jednalo se o vůz, se kterým se Christian Fittipladi roku 1991 stal mistrem) a nahlásil jsem se do lukrativního mistrovství EuroBoss.“

Formule 1? Zatím jen britská
V šestnácti se tak ze Scotta stal nejmladší pilot F3000 a nejednou dokázal demonstrovat svůj talent (mimo jiné v Mostě) tím, že porážel i silnější formule 1. Britský odborný tisk jásal a o jeho služby byl najednou zájem. Pro sezonu 2003 dostal smlouvu vývojového pilota firmy Glebe, která se s novým monopostem snažila proniknout na trh formule Ford. Projekt však během sezony zanikl a Mansell si zajezdil až koncem roku, tentokrát hned v britské formuli 1! Bylo mu právě osmnáct a svůj debut v Doningtonu si odbyl výborným druhým místem.

Tehdy stále ještě plánoval „normální“ postup: „V sezoně 2004 bych rád nastoupil ve formuli Renault, nebo Renault V6.“ Všechno ale zase ztroskotalo na penězích: „Sezona s renaulty by mne stála kolem 150.000 liber. EuroBOSS s formulí 1 o dobrých 30.000 liber méně a mimo to s takovým vozem můžeš spíše udělat dojem! S Benettonem B197-Judd (je to bývalý vůz Jeana Alesiho) jsem tedy nastoupil do kompletního mistrovství EuroBoss,“ vysvětluje Mansell.

V osmnácti má holky z Penthouse
Tým, který vede otec Kevin, financují sponzoři ZigZag (cigeratové papírky) a Penthouse. „Od časopisu Penthouse ale dostávám jen málo peněz. Za to mi posílají k závodům děvčata a dělají mi PR...“, říká Scott, který se o výbornou PR postaral především svými výkony.

Před sezonou absolvoval jen tři testy a přesto je letos neporazitelný. Jeho nadvláda je až zatrašující: v Silverstone vybojoval novým traťovým rekordem (kratší Club Circuit) pole-position a jasně vyhrál. V Doningtonu tento výsledek do puntíku zopakoval: „pole“, traťový rekord, vítězství. Ve třetím podniku na Indy-variantě okruhu v Brands Hatch opět nadchl fandy a experty: byl zde rychlejší, než ChampCary v sezoně 2003 a opět zvítězil s novým traťovým rekordem.

Stačí mu F1 testovat?
Také na německém EuroSpeedwayi se těšily v červenci na „den rekordů“ a Scott nezklamal: byl nejrychlejší v tréninku, zlepšil rekord GP-okruhu a po bezchybné jízdě vyhrál. Dva týdny později bořil rekordy v belgickém Zolderu: nejlepší čas trati tam překonal o celé dvě vteřiny. V závodě vedl s náskokem deseti sekund, kvůli defektu senzoru ale raději vůz předčasně odstavil.

Titul mistra „britské F1“ mu letos asi nikdo nevezme, jak má ale jeho kariéra pokračovat? „Mým snem je místo ve světě Grand Prix – třeba i jako testman. S mým benettonem (750 koní) bych byl v poli MS již teď rychlejší, než vozy minardi."

Jsou peníze nad talentem?
Bude pokračovat ve formuli 3? Ne, nemusím se už nic učit. Ovládám vůz F1 stoprocentně a jsem připraven. V rámci GP v Silversone jsem vedl rozhovory s několika manažery formule 1 a doufám, že se něco vyvine,“ věří si osmnáctiletý Mansell, který si přivydělává jako instruktor v Silverstone a Doningtonu. Letošní sezonu považuje za rozhodující: „Buď najdu pro rok 2005 místo ve formuli 1, F-Nissan, či v nové GP2, nebo se budu soustředit na studia...        

Což by bylo škoda. Scott bude svazem BRDC pravděpodobně nominován jako britský talent roku. O sestavách týmů F1 však zase jednou spíše rozhodnou jiné, „finanční“ talenty...

Scott Mansell

Scott Mansell

Scott Mansell


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž