Ačkoli v kvalifikaci prohrál stroj letos zatím nejlepšího týmu s Red Bullem i Toyotou, jeho závodní výkonnost je stále zatím nedostižná. Button od prvních kol postupoval vpřed a stíhal před ním jedoucí jezdce Toyoty. Před tím ještě musel předjet v prvním kole Hamiltona, který díky systému KERS vyrazil z roštu po zhasnutí červených světel nejrychleji ze všech.
Lídr šampionátu měl v nádrži pailvo na o tři kola delší jízdu než Trulli, který byl v Bahrajnu rychlejší z dvojice Toyoty. A ta pouhá tři kola Buttonovi stačila, aby se posunul do vedení. A to až do cíle nepustil. Na nejvyšším stupínku stál ve formuli 1 počtvrté v životě.
V cíli druhý Vettel to měl o trochu složitější. Startoval třetí, ale zaváhal na startu a závod začínal na páté pozici, za Hamiltonem s McLarenem. Nesnažil se předjíždět, jen vyčkával. Po prvních zastávkách se z boxů vynořil před úřadujícím mistrem světa, po druhých před Trullim.
Ital se po zisku pole position musel spokojit s třetím místem. Pro jeho tým Toyota to bylo jistě zlamání, po kvalifikačním double se čekalo vedení víc. Ale jak Glocka, tak Trulliho srazil k zemi krátký první úsek, kdy ztratili důležité pozice. Navíc se zdálo, že v druhé polovině závodu byli soupeři z Brawn GP i Red Bullu rychlejší.
Nejlepší kolo závodu 1:34,566 přesto zůstalo na kontě pětatřicetiletého Jarna Trulliho. Ideálním průjezd pouštním okruhem se mu podařil deset kol po startu.
Ferrari, které zásluhou šestého místa Kimiho Räikkönena poprvé dosáhlo na body. Italské stáji hrozilo, že by poprvé v historii nebodovala v žádném ze čtyř úvodních závodů.
V celkovém pořadí si Jenson Button upevnil vedení, na druhého Barrichella má náskok 12 bodů, na Vettela třináct. V Poháru konstruktérů je Brawn GP zcela bezkonkurenční.
Dalším podnikem sezony 2009 je Velká cena Španělska, která se jede za 14 dní v Barceloně.
Brawn GP - Pohodlné Buttonovo vítězství
Čtvrté a šesté místo na startu nebylo přesně tím, co by si v nejlepší stáji začátku sezony 2009 představovali, ale se dvěma Toyotami vpředu se kvůli menšímu množství paliva v jejich nádržích nemuselo příliš počítat. A Jenson Button toho dokázal dokonale využít.
V první zatáčce se dostal před pomalejšího Vettela, ale musel se sklonit před hbitým Hamiltonem, který aktivoval systém KERS a prolétl až za obě Toyoty. Button se však přilepil za něj, na cílové rovince si připravil pozici a v první zatáčce druhého kola proklouzl na třetí místo. Okamžitě začal mistrovi světa ujíždět.
Button jezdil pár vteřin za druhým Trullim, ale mohl si to dovolit - do boxů měl jet o tři kola později ne Ital. Vedoucí Glock brzo odpadl, a když se jednička Brawn GP vrátila v 15. kole od mechaniků, byla i před Trullim. Game over. Button si jel pro další vítězství. Až do cíle se mu žádný ze soupeřů nedokázal ani přiblížit.
Rubens Barrichello na svého týmového kolegu nestačí. Ale na většinu ostatních jezdců formule 1 stále ano. Šesté místo z kvalifikace dokázal Brazilec na startu udržet a po prvních zastávkách byl pátý za Hamiltonem. Pro něj ale tým zvolil zajímavou alternativu tří zastávek. Ta byla sice pomalejší než dvě Buttonovy, ale na udržení páté příčky stačila. Ačkoliv poměrně těsně.
Když Brazilec deset kole před cílem naposledy zatočil ke svým mechanikům, nikdo netušil, zda se dokáže vrátit před dvojicí Räikkönen - Glock. Povedlo se. Mezi ním a Räikkönenem to byla centimetrová záležitost, ale body za páté místo byly doma. Zbývalo bezpečně dokroužit do cíle.
Brawn GP jako jeden z posledních týmů závodí stále se stejným autem, s kterým nastoupil před měsícem v Melbourne. Do Barcelony ale chystá pár nových součástek, takže by Button s Barrichellem měli o něco zrychlit. Zatím však ani oni netuší, zda to bude na stále lepšící se konkurenci stačit.
Red Bull - Vettel potvrdil extratřídu
Když se přepočítaly kvalifikační časy na množství paliva v nádržích, byl Sebastian Vettel v sobotu nejrychlejším jezdcem na dráze. Měl v nádrží vic paliva než jezdci kolem něj, ale s Buttonem o vítězství bojovat nemohl.
Mladý Němec zaváhal na startu, spadl za Buttona a hlavně Hamiltona, který ho až do 15. kola, kdy poprvé tankoval, brzdil. Tři okruhy s volnou dráhou před ním už Vettelovi nepomohly posunout se před Trulliho. Od mechaniků se vrátil před Hamiltonem, 9 vteřin za Buttonem, ale místo stahování jeho náskoku ztrácel - před Trulliho se dostat nedokázal.
Když se Vettel po závěrečném dotankování konečně posunul na druhou příčku, byl už britský jezdec příliš daleko. Přesto po průjezdu cílem radostně výskal do vysílačky. Po druhém místě se posunul v celkovém pořadí těsně za dvojku Brawn GP Barrichella. Škoda prvních dvou Velkých cen, v kterých bodovat nedokázal.
Mark Webber svému týmovému kolegovi nestačí, a ani v Bahrajnu to nebylo jinak. Na přetahovanou s Vettelem však tentokrát ani nedošlo. Australan narazil v závěru první části kvalifikace na pomalého Sutila, který ho zpomalil tolik, že do další části nepostupoval.
Z osmnáctého místa skvěle odstartoval a rychle se posunul na jedenáctou příčku. Ale to bylo vše. Výš už se nedostal a na stejném místě projel cílem. Při závodě, kdy odstoupil jediný jezdec, pro něj byly body v nedohlednu.
Toyota - příliš drahý kvalifikační double
Ani první dvě auta na startu Velké ceny Toyotě k vítězství nepomohla. Největší světová automobilka je i po Velké ceně Bahrajnu 2009 bez vítězství ve formuli 1. A ani chvíli to nevypadalo, že by některý její pilot mohl vyhrát.
Glock, který vyrazil do závodu s vůbec nejlehčím autem ze všech jezdců, musel jet dotankovat po 11. kole a vypadl z první šestice. Vrátit se už nedokázal, příliš dlouho musel jezdit za pomalejšími jezdci.
Jarno Trulli jel sice k mechanikům jen o kolo později, ale to mu stačilo, aby se dostal před Alonsa, který sebral rozhodující vteřiny Glockovi. Když měli natankováno všichni piloti, objevil se na druhém místě za Buttonem. Tým mu ale nasadil na ráfky tvrdší pneumatikovou směs, takže se Vettel po pár kolech vozil těsně za ním. Pak mu stačilo jen počkat, až Ital zamíří do boxů a za pár kol si vyjel náskok dost velký, aby srazil Toyotu na třetí příčku.
Timo Glock se po závěrečném dotankování objevil až za Kimim Räikkönenem, který startoval jako desátý. Byl na pohled rychlejší než Fin, jenže ten se díky zrychlení při aplikaci systému KERS na šesté příčce udržel až do šachovnicového praporu.
Toyota sice nechala zapomenout na debakl při Velké ceně Číny, ale třetí a sedmé místo jsou málo. Pokud chce tým získat důvěru a podporu automobilky i pro příští sezonu, musí přidat.
McLaren - krok za krokem vpřed
Tým z Wokingu postupně zrychluje, ale body získává jen díky jezdeckému mistrovství šampiona Hamiltona. Ten zvládl výborně start z pátého místa a proklouzl hned za vedoucí toyoty. Poté sice neměl na krajana Buttona, ale čtvrté místo udržel až do cíle.
Pomohl mu fakt, že Barrichello po většinu závodu trčel za pomalejšími soupeři. Dá se však říct, že jeho místo v cíli odpovídá současné výkonnosti, což je po hrozivém začátku v Austrálii pro McLaren dobrá zpráva.
Horší zprávou je ale výkonnost Heikkiho Kovalainena. Fin ani v Bahrajnu nezabral. V kvalifikaci nepostoupil do nejlepší desítky, ale přesto si dělal po startu z jedenáctého místa s plnou nádrží naděje na body. Ale ty skončily velmi brzo.
Po kolizi v první zatáčce se propadl na konec startovního pole a navíc musel brzo k mechanikům kvůli vibrující pneumatice. Měl po nadějích dřív, než závod začal.
Možná důležitější než závod v Bahrajnu je však pro Mclaren zasedání Výkonného výboru FIA příští týden v Paříži. Mezinárodní automobilová federace chce dodatečně trestat za lhaní Hamiltona sportovním komisařům v Melbourne. U týmu se navíc jedná o recidivu, za podvod byl potrestán v sezoně 2007, kdy byl obviněn z využití podrobných nákresů monopostů Ferrari.
Kromě nepříliš pravděpodobného vyloučení ze šampionátu formule 1 hrozí stáji mnohamilionová pokuta nebo vyřazení z Poháru konstruktérů. Omluva Hamiltona, písemná omluva týmu či odstoupení nejvyššího muže Rona Dennise asi nekompromisnímu Mosleymu stačit nebudou.
Ferrari - přes body Räikkönena krize pokračuje
Kimi Räikkönen skvěle zvládl start. Ačkoliv byl v kvalifikaci desátý, začínal ze sedmé pozice a do cíle ji dokázal ještě zlepšit. Na šestou příčku ho vynesl pohledný souboj s Timo Glockem.
Němec v barvách Toyoty začínal brzdit na konci cílové rovinky, když se vedle něj vynořil z boxů Räikkönen. Fin právě absolvoval poslední zastávku u mechaniků a měl studené gumy. Přesto nedal svému soupeři šanci a přetlačovanou v prvních zatáčkách okruhu rozhodl ve svůj prospěch.
Jinak to ale byla nuda. Räikkönen jel po většinu závodu sám. Snad ještě mohl doufat, že se poměří s Rubensem Barrichellem, ale jeho vůz Brawn GP byl i po výjezdu z boxové uličky příliš rychlý, než aby s ním mohlo rudé Ferrari bojovat. Tři body po čtyřech závodech jsou pro stáj z Maranella tragicky málo, ale Räikkönen naznačil svým výkonem mírné zlepšení.
Zlepšením je i fakt, že oba vozy dojely do cíle, což se v předchozích závodech nedařilo. Vicemistr světa Felipe Massa, který v Bahrajnu v předchozích dvou letech vyhrál, měl ale k bodům nebývale daleko. Po kolizi v první zatáčce musel k mechanikům pro nové přední křídlo a začínal z chvostu startovního pole.
Brazilec se dokázal do cíle zlepšit jen na čtrnáctou příčku a na jeho souboje s Fisichellou, ze stáje předpokládaných outsiderů Force India, byl smutný pohled. Vítěz závodu Button mu nadělil celé kolo rozdílu.
V Poháru konstruktérů patří Ferrari devátá, předposlední příčka. Před prvním evropským závodem v Barceloně mají v Maranellu o čem přemýšlet a hlavně na čem pracovat.
Výsledky Velké ceny Bahrajnu formule 1:
|
Nejrychlejší kolo: Jarno Trulli - 1:34,556
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 31 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 19 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 18 |
4 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 14,5 |
5 | Timo Glock | Německo | Toyota | 12 |
6 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 9,5 |
7 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 9 |
8 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 5 |
9 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 4 |
10 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 4 |
11 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 3,5 |
12 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 3 |
13 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
14 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 50 |
2 | Red Bull | Rakousko | 27,5 |
3 | Toyota | Japonsko | 26,5 |
4 | McLaren | Velká Británie | 13 |
5 | Renault | Francie | 5 |
6 | BMW Sauber | Německo | 4 |
7 | Toro Rosso | Itálie | 4 |
8 | Williams | Velká Británie | 3,5 |
9 | Ferrari | Itálie | 3 |
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE