POSLEDNÍ CESTA: Rakev s ostatky Julese Bianchiho je přinášena do katedrály v...

POSLEDNÍ CESTA: Rakev s ostatky Julese Bianchiho je přinášena do katedrály v Nice, kde se konalo poslední rozloučení. | foto: AP

Rok od smrti Bianchiho. Formule 1 stále řeší, jak chránit hlavy jezdců

  • 9
Dnes je to přesně rok, co se piloti F1 se slzami v očích skláněli nad rakví Julese Bianchiho. Co se v katedrále ve francouzském Nice loučili jedním z nich. A mnozí šéfové stájí i vlivní bafuňáři z F1 se tehdy – snad v emocích – shodovali, že smrt 25letého jezdce je mementem. Že nastal čas jejich sport proměnit. Že je nutné zase z formule vyhnat narůstající riziko.

A že zřejmě uzrála doba k tomu, aby piloti seděli v uzavřených kokpitech či jejich hlavy byly chráněny před poletujícími koly.

Co je za ten rok v F1 jinak?

Odpověď zní: Spíš nic, než moc.

Rozhodně jsou šéfové závodů od tragické Bianchiho nehody obezřetnější, což ukázaly třeba letošní Velké ceny v Monaku a Británii, kde se kvůli dešti startovalo za zpomalovacím vozem. A zvlášť start v Silverstone vyvolal kritiku, že přehnaná opatrnost může být spíš na škodu.

A chráněné kokpity? Ani tady nenastal zásadní posun. Zatímco před rokem panoval téměř konsensus, že je nutné rychle konat, teď naopak panuje shoda, že spěch je vlastně na škodu.

Zatím jen dva týmy – Ferrari a Red Bull – otestovaly tzv. svatozář (oblouk nad hlavami pilotů) a třeba šéf stáje Red Bull, Christian Horner, následně řekl: „Nejsem fanoušek svatozáře a omezení, které přináší. Je to neelegantní řešení. Byl bych raději, kdybychom udělali větší množství výzkumů a odvedli pořádnou práci. Svatozář totiž může přinést i jiné potíže.“

Těmi jsou omezený výhled z vozu i problematičtější vyprošťování jezdců z kokpitu. Navíc svatozář primárně chrání před poletujícími koly, což je momentálně v F1 – do jisté míry – ne příliš zásadní problém. I proto Horner není ve svém kritickém pohledu sám.

Přitom už brzy má Mezinárodní automobilová federace FIA definitivně rozhodnout, zda právě svatozář bude na monopostech F1 povinná už od příští sezony. Právě FIA stojí o rychlou a zásadní revoluci F1, to ona chce co nejrychleji chránit jezdcům hlavy. Proti ní ale stojí řada pilotů, týmových šéfů a tisíce fanoušků, kteří v diskuzích opakují, že svatozáře jsou obludností.

„Chceme bezpečnost, ale nikdy ji nezaručíme na 100 procent a svatozář se vlastně nikomu nelíbí. Navíc mnozí opakují, že toto řešení ještě není připraveno. Vettel říkal, že s ním neviděl úplně dobře, takže jestli to můžeme o rok odložit, udělejme to,“ míní Günther Steiner, šéf stáje Haas. „Nezapomínejme, že riziko je součástí našeho sportu.“

Na druhou stranu: Je víc estetično formule, či ochrana života? To je, oč tu běží.

Každopádně svatozář je momentálně jediným zvažovaným řešením. Red Bull sice představil i malé čelní sklo, tzv. aeroscreen, to ale FIA brzy smetla ze stolu. Přitom právě tato varianta se víc líbila veřejnosti, byl jí nakloněn i padok. Jenže aeroscreen podle serveru Autosport.com neprošel crash testy.

Problém byl v tom, že jezdec by v případě havárie mohl hlavou narazit do rámu skla, čímž by ještě navýšil přetížení. Autosport ale rovněž tvrdí, že projekt „aeroscreen“ může být vzkříšen v sezoně 2018...

Bude mít tou dobou F1 stále otevřené kokpity?


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž