Fernando Alonso při předsezonních testech formule 1 v Bahrajnu ve voze Aston...

Fernando Alonso při předsezonních testech formule 1 v Bahrajnu ve voze Aston Martin exceloval. | foto: Profimedia.cz

Konec dominantní trojky? Konkurenti chválí Aston Martin, vidí ho na pódiu

  • 7
Až na výjimky bojovaly v posledních letech ve formuli 1 o vítězství primárně stáje Mercedes, Red Bull a Ferrari. Ani markantní úpravy pravidel před loňskou sezonou ostatní týmy nepřiblížily, naopak se rozdíl mezi třemi giganty a zbytkem pole zvětšil. Což se ale letos může změnit, předsezonní testy v Bahrajnu totiž fantasticky vyšly Aston Martinu.

Ne, podle tří testovacích dnů rozhodně nelze určovat pořadí pro celou nadcházející sezonu. Každý tým v Bahrajnu zkoušel různé konfigurace, rozdíly v časech určovalo i množství paliva ve vozech, typ pneumatik a další strategie.

Ale obrázek z chování monopostů na trati si může udělat každý. Takový McLaren se viditelně trápil, problémy postihly i Mercedes či AlphaTauri.

Formule 1 zblízka

Spokojení naopak mohou být v Red Bullu, z Ferrari i přes nevýrazné časy zní také optimistické hlasy. Ale asi největší zlepšení je patrné u Aston Martinu.

Konečně, dalo by se říct.

Britský tým vstoupil do formule 1 před dvěma lety. Navázal na růžový Racing Point, který se za tři roky vyprofiloval v jeden z nejsilnějších týmů a nebýt ztráty patnácti bodů za porušení pravidel v roce 2020, skončil by třetí za Mercedesem a Red Bullem.

Lance Stroll (dole) a Sergio Perez, spolujezdci z Racing Pointu, během kvalifikace v Istanbulu.

I proto byl zvučnější Aston Martin plný očekávání, se Sebastianem Vettelem za volantem toužil atakovat přední pozice. Jenže nezvládl zimní přípravu a loni skončil až sedmý.

Přechod k novým pravidlům rovněž včas nezachytil a nebýt zlepšených výkonů v závěru sezony, kdy Vettel bodoval pětkrát v posledních šesti závodech, propadl by se ještě níž.

Ale jako kdyby právě tahle zlepšující se tendence pokračovala i do sezony nadcházející. Alespoň to testy z minulého týdne napovídají.

Předsezonní testy F1: nejrychlejší časy bral Red Bull, Mercedes zaostává

Auto působilo na okruhu stabilně, například oproti Ferrari vykazovalo minimální degradaci pneumatik. Fernando Alonso, který nahradil v kokpitu Vettela, dokázal i při delších pobytech na trati neustále vylepšovat zajeté časy.

Start Strolla s otazníkem

Pilot Aston Martinu Lance Stroll vynechal předsezonní testování kvůli poranění z jízdy na kole, spekuluje se o zlomenině obou zápěstí. Pokud se nestihne zotavit, jeho místo ve Velké ceně Bahrajnu zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.

Až na elektronický problém, kvůli kterému musel druhý jezdec Felipe Drugovich hned po pár minutách zastavit, se Astonu větší trable vyhýbaly.

I proto si získal respekt konkurence. Dokonce z nejvyšších míst.

„Myslím si, že udělali velký pokrok. Vypadá to, že je posunul jejich koncept vozu a nejsou od nás výkonnostně příliš daleko. Především Fernando vypadá velmi konkurenceschopně,“ uznává kvality stáje Christian Horner, šéf Red Bullu.

Právě prvky z nejúspěšnějšího týmu loňské sezony jsou na monopostu Aston Martinu patrné. Často se týmy u těch nejlepších inspirují, u týmu miliardáře Lawrence Strolla to platí dvojnásobně.

Loni v dubnu na pozici technického ředitele usedl jakýsi Dan Fallows. Právě on se kdysi podílel na vývoji nového Red Bullu, velel oddělení aerodynamiky. Možná zrovna tento krok posune Aston Martin ze středu pole k top trojce, sám Horner ocenil Fallowsovu „excelentní práci“.

I když se Aston neinspiroval jen u Red Bullu. Třeba bočnice spíše připomínají Ferrari, oblast kolem hlavy zase Mercedes. Fallows tak zřejmě využil fungující komponenty ostatních týmů a snažil se je spojit do jednoho.

Mechanici týmu formule 1 Aston Martin dopravují vůz Felipe Drugoviche do garáže.

Stejně jako McLaren či Williams, i Aston Martin využívá motory Mercedesu. A podle slov šéfa samotného Mercedesu Tota Wolffa se může stát, že stáj s Lewisem Hamiltonem a Georgem Russellem právě na Aston Martin bude na začátku sezony ztrácet.

„Podle našich výpočtů by Aston Martin mohl skončit na druhém místě,“ prohodil pro německý Auto Motor und Sport a přidávají se k němu i další.

Po trápení opět mezi elitou? Možná. Mercedes vysílá rozdílné hlasy

„Je evidentní, že se zlepšili. Daří se jim na měkkých i tvrdých pneumatikách,“ míní Čou Kuan-jü, jezdec Alfy Romeo.

„A když se pak pokusí zajet jedno rychlé kolo, jsou také úspěšní,“ chválí zase Kevin Magnussen z Haasu.

Právě Alonso zajel za tři dny testů nejvíce kol ze všech, konkrétně 270, o čtyřiadvacet víc než druhý Nyck de Vries. Aston Martin má tak díky Španělovi spoustu materiálu, ze kterého může čerpat.

Fernando Alonso vyjíždí z garáže při předsezonních testech formule 1 v Bahrajnu.

„Celkově bylo auto během tří dnů konkurenceschopné, ale příští týden ho musíme porovnat s ostatními. Zbývá nám odemknout velký potenciál, ale myslím si, že jsme na tom aktuálně poměrně slušně,“ ocenil výsledky testů Alonso.

Fallows už o víkendu oznámil, že technici změní dvě třetiny auta. Tak zásadní krok by jistě neučinili, pokud by neviděli markantní prostor pro zlepšení.

„Samozřejmě je to jen testování, ale pro AMR to vypadá slibně. V padoku skutečně panuje přesvědčení, že vzhledem k jejich dlouhodobému tempu by Alonso s Astonem mohli být ze začátku sezony jedním ze čtyř týmů s reálnou šancí na pódium,“ píše novinář Will Buxton z Liberty Media.

„Časy jednotlivých kol dobré, závodní tempo vynikající,“ chválí Aston Martin Buxton.

Britská stáj tak může být po první zkušenosti na trati v Bahrajnu spokojená. Mechanici, inženýři a další zaměstnanci se přesunuli zpět do Anglie, kde nyní analyzují nabraná data a aplikují úpravy na oba vozy.

Pak se do Bahrajnu vrátí a nastoupí do první Velké ceny sezony. Kvalifikace je na programu v sobotu 4. března, o den později samotný závod. A v něm se všichni dozví, jestli elitní trojka stále drtí ostatní, nebo zda uvítá v souboji o přední příčky nového konkurenta.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž