Prezentace trasy Vuelty 2020.

Prezentace trasy Vuelty 2020. | foto: Profimedia.cz

Zkrácená Vuelta? Nejtěžší start Grand Tour od druhé světové války

  • 1
Viva la Vuelta! Ne, nenavštíví Nizozemsko, nenavštíví ani blízké Portugalsko. A bude mít pouze 18 etap místo tradičních 21. Ale cyklistická Vuelta by na podzim měla všechno, jen ne nudit. Úvodní týden? Podle mnohých jde o nejtěžší start jakékoliv Grand Tour od konce druhé světové války. Vlastně díky restrikcím.

Měla to být oslava globálního pojetí cyklistiky.

Závod měl navštívit čtyři země - Nizozemsko, Portugalsko, Francii a pochopitelně Španělsko.

„Bude to Vuelta, která připomene, že má za sebou už 74 ročníků a tenhle bude trochu jubilejní. Dojde k určitým inovacím, ale i tak zůstane Vuelta Vueltou. Její hlavní rysy se nezmění,“ říkal už v prosinci její ředitel Javier Guillén při představování trasy.

Z cestování ze země do země kvůli koronaviru nic nebude.

I tak se ráz Vuelty sotva změní.

Vždyť bude stejná jako vždy - plná explozivních etap, prudkých stoupání, a i rovinatější etapy se najdou. Prostě taková, aby uspokojila všechny.

Tohle je formule, která u španělské Grand Tour funguje. Která fanoušky každoročně baví a díky které se v posledních letech o dost zvyšuje prestiž španělského závodu.

Jistě, případná druhá vlna nového typu koronaviru by se vším ještě mohla zamávat. Ale takhle na papíře vypadá letošní Vuelta náramně.

Hlavně díky úvodnímu týdnu.

Neuvěřitelně náročnému týdnu.

Lahůdka Tourmalet

Všechno vypukne v úterý 20. října v baskickém přímořském městě Irun a úvodních šest etap vypadá ještě šíleněji, než na co jsme byli na španělské Grand Tour zvyklí.

Šíleněji, než jakýkoliv start třítýdenního závodu za desítky let.

Mezi nejtěžší první týdny patří jistě Giro z roku 1989, kdy se hned druhý den stoupalo na Etnu. Stejně tak i další ročníky, kdy Etna hostila Giro během úvodních dnů.

Zbývající etapy ale rozhodně nebyly tak náročné.

Pokud jde o Tour, i letošní mimořádně náročný první týden, který se v itinerářích francouzského závodu opravdu vymyká, bude mít „pouze“ dva dny s cílem na vrcholu stoupání. A i když přidáte Pyreneje na začátku druhého týdne, trasa Tour není zdaleka tak těžká.

Ani tradičně náročná Vuelta podobně obtížný první týden nezažila.

Je to dosud nepoznané území.

Hned úvodní den začne kopcovitou zkouškou s cílem na slavném baskickém vrcholu Arrate. Tady se tradičně rozhoduje dubnový závod Kolem Baskicka, tady za normálních okolností šílí desítky tisíc bláznivých fanoušků. Předcházet mu navíc bude jedno stoupání druhé kategorie a dvě stoupání třetí kategorie.

Na vrcholu Arrate pak kromě ceněného triumfu bude čekat pochopitelně i bonus v podobě červeného dresu lídra závodu.

„Ale dlouho ho mít nemusíte,“ varuje legendární Alberto Contador.

Druhá etapa totiž nebude o nic lehčí. I na té stojí těsně před cílem stoupání první kategorie Aralar s 14procentním sklonem a nezpevněným terénem. Finišovat se bude po technickém sjezdu.

A jako kdyby to organizátorům nestačilo, třetí etapa končí na vrcholu osmikilometrového Laguna Negra de Vinuesa.

Třetí den, třetí těžká horská zkouška.

Až poté si cyklisté trochu odpočinou, na řadě je rovinatější sprinterská etapa. Ta další sice nevypadá tak náročně jako úvodní tři, ale kopcovité finále může přinést nejedno překvapení.

No a pak přijde lahůdka.

„Hrozně těžká zkouška. Fakt zabiják v závěru prvního týdne,“ má jasno Contador.

Cyklisté šplhají na pyrenejský vrchol Tourmalet během osmé etapy závodu Tour de France.

Na závodníky čeká hrůzostrašná etapa v Pyrenejích přes vrcholy Portalet, Soulor, Aubisque. A cíl? Na slavném Tourmaletu.

To bude také jediná letošní odbočka Vuelty za hranice Španělska, po níž přijde na řadu první den volna.

„Nikdo si nemůže dovolit přijet na Vueltu ve slušné formě. Všichni musí být od úvodních dnů perfektně připravení, jinak hned vypadnou z boje o celkové prvenství. Nezávidím jim to,“ směje se Contador.

Bez Portugalska

Kvůli zrušení úvodních třech nizozemských etap přišla španělská Grand Tour o 23kilometrovou týmovou časovku v Utrechtu.

Podobně dlouhá týmová zkouška se jela loni v Bruselu na startu Tour a rozdíl mezi vítězným Jumbo-Visma a posledním týmem byl až dvě minuty.

Budou tak tratit stáje se silnou týmovou časovkou, stejně jako sprinteři, pro které byly jak dělané následující dvě nizozemské etapy.

Další plánovanou změnou je zrušení dvou portugalských etap ve třetím týdnu.

„Ve výjimečné situaci, v jaké právě žijeme, musíme být flexibilní a musíme pochopit tyhle změny,“ říká Guillen. „Je škoda, že letos nebudeme moci navštívit Portugalsko, ale nechceme tenhle plamen uhasit: náš vztah udržíme naživu a budeme ho rozvíjet, abychom se do Portugalska mohli co nejdříve vrátit.“

Dvě rovinatější etapy by měly ve Španělsku nahradit etapy s podobným profilem.

„A k žádným dalším změnám už by v itineráři dojít nemělo,“ slibuje šéf Vuelty Javier Guillen.

Dostojí svých slov?