Jumbo express na trati 4. etapy Tour.

Jumbo express na trati 4. etapy Tour. | foto: Reuters

Dokonalé. Učebnicové. Vítězné. Jak Jumbo dirigovalo Tour ve stylu týmu Sky

  • 9
Není těžké to rozpoznat. Tým Jumbo Visma momentálně diriguje tuto Tour se stejným sebevědomím a dominancí, jak to v předchozí dekádě dělal tým Sky/Ineos, když opečovával pevnost jménem Chris Froome. Najednou jako by naopak Ineos jen vyčkával, zda ho Jumbo nechá nadechnout a zvrátit běh věcí.

Jistě, pronášet takové soudy po čtyřech etapách a jediném horském dojezdu, navíc z kategorie těch lehčích, je předčasné. Ovšem vzpomeňte, podobně jezdilo Jumbo už při generálce na závodě Dauphiné.

Podle všech indicií míní ve stejném duchu i pokračovat, přestože Tom Dumoulin poukazuje: „Nezůstane to tak po celých sedmnáct následujících dní. Nebudeme každý den všechno řídit. Musíme být i opatrní, abychom příliš brzy nevyčerpali náš tým.“

Každopádně představení, které předvedli v úterý, bylo profesorské. 

Učebnicové. 

Dokonalé.

Vítězné.

Bylo to i varování. Jen se dívejte, co všechno dokážeme. Nedrážděte nás.

Po většinu čtvrté etapy nechalo Jumbo pracovat v čele pelotonu především tým Deceuninck-Quick-Step, který měl zájem na obhajobě žlutého dresu Juliana Alaphilippa a možná pomýšlel i na další etapové vítězství. Quickstepovci drželi velmi svižné tempo, postarali se o sjetí úniku.

Pak peloton dorazil na úpatí sedmikilometrového cílového stoupání do Orcieres-Merlette.

Před 49 lety právě tady vrcholila památná 10. etapa ročníku 1971, kdy se všichni užasle ptali: Proboha, co to ten Ocaňa předvádí? 

Tehdy šlo o mnohem tvrdší porci denní práce, jelo se přes pět alpských průsmyků. Španěl Louis Ocaňa už na druhém zaútočil a ukázal záda dominátorovi oněch času Eddymu Merckxovi. Nastolil strhující tempo, Merckx ho sice stíhal, ale bez pomocníků a zcela bez efektu. Na Španěla ztratil propastných 8:42 minuty a prohlásil: „Dnes nás Ocaňa všechny zkrotil.“

5. etapa Tour

Podrobná online reportáž

Letos bylo Jumbo odhodláno na stejném cílovém stoupání zkrotit zbytek pelotonu. 

Práci načali Robert Gesink a George Bennett. Načež přišel velkolepý part Wouta Van Aerta. Muž, jenž ovládl klasiky Strade Bianche a Milán - San Remo, se proměnil v exkluzivního vrchařského superdomestika a od poloviny kopce nastolil tempo ničící protivníky a neumožňující jim žádný útok (Pierre Rolland a jeho krátkodobý pokus prominou).

Bylo úžasné, jak dlouho a s jakým enormním úsilím Van Aert v čele vydržel. Takřka celé dva kilometry belgická lokomotiva supěla v čele stále menšího vlaku jezdců. 

Potom přišel 1400 metrů před cílem part Sepa Kusse. Američan nabral letos v dresu Jumba impozantní formu a znovu ji ukázal. Ještě navýšil tempo. Bezradní a ztrácející kontakt byli najednou i Emannuel Buchmann, čtvrtý muž loňského ročníku, nebo dva lídři Movistaru Enric Mas a Alejandro Valverde. A také - ano, je to on - Richard Carapaz, dvojka Ineosu.

Na metě 550 metrů před cílem měl i Kuss odpracováno.

Na řadě byl úder číslo 3. Ten konečný. Likvidační.

Primož Roglič.

Akcelerace Guillauma Martina z Cofidisu jej nikterak nevystrašila, Slovinec předvedl nekompromisní a rezolutní útok na vítězství v etapě. Julian Alaphilippe se chvíli pokusil odpovídat, leč marně. Tadej Pogačar z UAE Emirates za svým krajanem „jen“ kontroloval druhé místo a dokonal velký slovinský double.

„Co dnes předvedlo Jumbo na posledních pěti kilometrech, bylo něco neuvěřitelného,“ užasle pronesl ve studiu ČT Sport i Ján Svorada. „To byl spurt na pět kilometrů, který si rozdělili ve třech lidech. Fantastická práce až do konce.“

Bauke Mollema z Treku si v cíli ulevil: „Poslední tři kilometry bylo tempo extrémně tvrdé. Speciálně poslední kilometr. Musel jsem sprintovat, abych se udržel ve skupině a neztratil sekundy.“

Vrátil se po 420 dnech. Dostane teď Dumoulin pokyn, aby se obětoval pro Rogliče?

Také Thibaut Pinot, lídr Groupamy-FdJ, se omezil jen na obranné práce: „Bylo důležité zůstat ve skupině favoritů, což se mi povedlo. Po sobotním zranění je to pro mě velmi uspokojivý výsledek. Proti tomu pekelnému tempu Jumba se nedalo moc udělat.“

A co po týmovém galapředstavení naopak říkal Roglič? Jako obvykle toho moc nenamluvil. „Pevně jsme se drželi našeho plánu,“ konstatoval a kdyby to náhodou někdo nevěděl, přidal i důvod, proč tak činili: „Chceme žlutý dres v Paříži.“

Vyježdění Jumba po etapě. Dobrou práci jsme odvedli...

Zvoní teď v autobuse Ineosu poplašné zvony?

Těžko říci.

„Ta etapa byla dobrým testem, který ukázal, jak na tom kdo je. Jsem opravdu šťastný, že jsem dojel s nimi v čelní skupině,“ pronesl obhájce titulu Egan Bernal. 

Připadá vám to jako defenzivní prohlášení?

Bernal vzápětí dodal: „Není dobré, když vám konkurenti berou sekundy. Dnes na mě Roglič díky bonusu najel 10 sekund. Ale musíme být trpěliví. Nejlepším scénářem pro náš tým je přijet do třetího týdne tak, abychom neztratili moc času, a potom se pokusit rozhodnout na dlouhých stoupáních v horách.“

A CO TEĎ? Muži v černém, tým Ineos. Uprostřed stojí i lídr týmu Egan Bernal.

Sportovní ředitelé Ineosu před čtvrtou etapou avizovali: „Když se dnes objeví příležitost, půjdeme po ní.“

Realita vypadala úplně jinak. Ještě v polovině stoupání byl poměr sil v interním souboji Jumbo - Ineos vyrovnaný, čtyři na čtyři. 

Van Aert, Kuss, Roglič, Dumoulin na jedné straně a proti nim Bernal, Carapaz, Kwiatkowski a Castroviejo.

Jenže když Kussovo tempo odpáralo také Carapaze, na poslední chvíli povolaného do týmu na post druhého lídra Ineosu, zůstal Bernal v čelní skupině izolovaný, zatímco Jumbo tu mělo kromě Rogliče ještě i Dumoulina (byť ten přiznal, že se i on držel zuby nehty).

Příliš brzy ztratili kontakt vrchaři Ineosu Pavel Sivakov a Andrey Amador, stále se zotavující ze sobotních pádů.

Carapaz zaostal o 28 sekund. To není forma z loňského Gira.

Tour de France 2020

Speciální příloha iDNES.cz

Bernal si hlídal Rogličovo zadní kolo a neuhlídal ho, dojel sedmý.

Pátý projel cílem Julian Alaphilippe ve žlutém trikotu a následně bilancoval: „Jumbo je teď nejsilnější tým. Už na Dauphiné opravdu létali a dnes také. Jdou rezolutně za svým cílem a berou na sebe odpovědnost za průběh úvodního týdne závodu.“

Před startem Tour panovaly obavy, nakolik se Rogličovi podařilo vykurýrovat ze zranění po pádu na Dauphiné. Zprávy přicházely nejednoznačné. V úterý ukázal, že limitován není. Dokonce se objevily spekulace, jestli předchozí informace o jeho potížích nebyly spíše blufováním Jumba.

„Dnes vypadal Roglič nedotknutelně,“ prohlásil Bradley Wiggins do mikrofonu Eurosportu.

Úterý večer na hotelu. Jumbo a Roglič oslavují:

Pro jezdce Rogličova formátu - a proti Bernalovi - navíc hraje fakt, že opravdu dlouhých stoupání ve vysokých horách na této Tour moc nebude, letos s nimi organizátoři šetřili. Col de la Loze je v 17. etapě výjimkou.

Po etapě dostal Primož Roglič v úterý i otázku: Překvapilo vás, že Bernal byl ke konci tak izolovaný?

Odpověděl... rogličovsky. Stroze a bez velké dávky emocí v hlase: „Jestli je to překvapení nebo ne, nic neznamená. Vše zůstává stejné. Oni (Ineos) budou silní. Později to ukážou.“


Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa