Zdeněk Štybar

Zdeněk Štybar | foto: Profimedia.cz

Válečná hra na kostkách Flander začíná a Štybar tvrdí: Plní se mi sen

  • 5
Vyhlížejte číslo 6 v černo-modro-bílém dresu stáje Omega Pharma. To ponese Zdeněk Štybar. V neděli se cyklokrosový exmistr světa poprvé představí na legendární (a stoleté) silničářské klasice. Pojede po kostkách Kolem Flander.

Bernard Hinault o této klasice prohlásil: "To není závod, ale loterie a válečná hra." Na strmých, úzkých a dlážděných stoupáních často panuje chaos a zmar. Ale kolem nich se koná velký lidský festival. "Letos přijde víc než milion diváků," odhaduje Zdeněk Štybar. Přenos vysílá v neděli od 11:45 Eurosport.

Tím, že Flandry poprvé okusíte, se plní jedno z vašich velkých silničářských přání?
Byl to vždy můj obrovský sen jet právě tady. Atmosférou, jaká nyní v Belgii je, se to jen umocňuje.

Jaká je? Povídejte.
Třeba k novinám tu dávají bidon s mapkou závodu. V pekárnách vyrábějí dortíky s trasou. Každý to stoleté výročí tak prožívá. V sobotu tu pojede po trase Flander 16 tisíc turistů. Historií i atmosférou je to největší jednorázový závod světa.

Víc než Paříž-Roubaix? I na něm byste měl za týden startovat, jste v širším výběru.
Ale definitivní to ještě není. Navíc pro mě osobně jsou Flandry víc. Kvůli těm lidem. Na Kwaremont a Paterberg, kde se v současnosti jezdí tři okruhy, se stahují neskutečné davy.

Byli jste si při tréninku projet posledních 160 kilometrů, i přes další slavný kopec Koppenberg. Který z nich na vás nejvíc zapůsobil?
Právě ta kombinace Kwaremontu a Paterbergu je vražedná. Odjeli jsme celý trénink v závodním tempu a ty nohy toho měly vážně dost. Přitom jsme úvodních 100 kilometrů vynechali. Navíc v neděli přibudou velké strkanice a obrovský stres. 

Ve vašem týmu Omega je sestava plná hvězd. Máte plán A, B i C?
Protože nikdo přesně neví, jak je na tom se zraněným kolenem Tom Boonen, tak toho máme v záloze docela dost. I Chavanel tyhle závody miluje a je v laufu. A může se vyvrbit překvapení. Na startu budeme nejsilnější tým, jen to pak musíme ukázat i v závodě.

Viděl jste se v poslední době s Boonenem?
Ve středu. Přišlo mi, že je v pohodě, uvolněný. I když tady v Belgii jsou na něj obrovské tlaky.

Boonen obhajuje titul, ale největším favoritem podle sázkových kanceláří není. Koho vy favorizujete?
Slováka Sagana, Švýcara Cancellaru a Toma (Boonena). A pak jsou tu Chavanel, Ital Pozzato a Belgičan van Avarmaet. I ti se umí na kostky připravit.

A vaše role v závodě bude jaká? Učit se? Pomoci Boonenovi?
Na závodech Harelbeke i Gent-Wevelgem jsem jim ukázal, že formu mám. Teď bude záležet na tom, jestli mě nechají sjíždět úniky, nebo jestli se mi naopak podaří odjet. Taktika den před závodem je jedna věc, realita druhá. Na Harelbeke jsem ještě se třemi dalšími kluky sjížděl první skupinu, třeba mě čeká něco podobného. Doufám, že šéfové týmu vědí, že ode mně mohou čekat víc, když jsem tam vydržel takřka až do závěru.

Zocelily vás předchozí jarní klasiky? Ve strkanicích se cítíte líp?
Už v zimě Kolem Kataru jsem se naučil pohybovat na "terezínech", což mi pomohlo i teď na Gent-Wevelgemu. Klasik jsem zatím moc neobjel. Ale jsem členem silného týmu. Tím, že jezdíme hodně vepředu, mám výhodu. Ostatní týmy tam přece jen nechají Boonenovi a Chavanelovi větší místo, než kdybych byl z menšího týmu a snažil se na čelo procpat. S Tomem a Chavanelem se propracovává na špici mnohem líp. Navíc já se připravoval vážně zodpovědně, několikrát jsem koukal na video, projížděl jsem si různé prezentace. Ale ty závodní strkanice, boj o pozice a nájezdy do zatáček na poslední chvíli, to se naučíte stejně jen při tom závodě.

Počasí sehraje roli?
Má být sucho a kolem 6 stupňů, mohlo by se to vyšplhat až k deseti.

Nic horšího než při závodě Milán-San Remo už snad letos zažít nemůžete.
To už asi nikdy v životě!


Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa